با وجود اعتراضات گسترده مردم تونس نسبت به سفر ولیعهد عربستان به این کشور، وی  روز سه‌شنبه (ششم آذر ماه) با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد اما نکته قابل توجه در این سفر اکتفا کردن رئیس‌جمهور تونس به انتشار بیانیه ریاستی درباره دیدار با بن‌سلمان و لغو برگزاری کنفرانس خبری بود.

رئیس‌جمهور تونس با وجود اعتراض‌های مردمی به سفر ولیعهد سعودی به این کشور، شخصا از او در فرودگاه تونس استقبال کرد.

‌بن‌سلمان از پنجشنبه گذشته (یکم آذر ماه) سفر دوره‌ای خود به چند کشور عربی اعم از امارات، بحرین، مصر، تونس و الجزائر را آغاز کرده است.

تونس سومین مقصد بن‌سلمان طی سفرهای دوره‌ای اخیر است. دولت تونس هفته گذشته رسما از ولیعهد سعودی خواست به این کشور سفر و با مقامات آن دیدار کند.

محمد بن‌سلمان که قبل از تونس به مصر سفر کرده بود. مصری‌ها در شبکه‌های اجتماعی با راه انداختن هشتگ‌هایی علیه سفر ولیعهد سعودی که متهم به آمریت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد خاندان‌ سعودی است، موضع گرفتند.

پس از  مصری‌ها، مردم تونس نیز با نزدیک شدن به زمان سفر محمد بن‌سلمان که این روز‌ها از او به عنوان «خون‌ریز» و «جانی» یاد می‌شود، به خیابان‌ها ریختند و علیه او شعار دادند.

سفر بن‌سلمان به کشورهای یاد شده در حالی صورت می‌گیرد که از زمان اعلام سفرهای دوره‌ای، موجی از اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی علیه این سفرها شکل گرفته و به صحنه واقعی نیز منتقل شده است.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان روز سه‌شنبه (ششم آذر ماه) وارد تونس شد و با الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس و یوسف الشاهد، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. در این دیدار درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه بحث و گفت‌وگو شد.

مردم تونس، فعالان و روزنامه‌نگاران این کشور تظاهرات گسترده‌ای علیه محمد بن‌سلمان برگزار کردند. مردم تونس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(پنجم و ششم آذر ماه) در اعتراض به سفر محمد بن‌سلمان در پایتخت تظاهرات گسترده‌ای  به راه انداختند.

مردم تونس دوشنبه‌شب (پنجم آذر ماه) بنا به دعوت چندین سازمان از جمله سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس، انجمن تونس برای دفاع از حقوق بشر و انجمن زنان دموکراتیک در پایتخت این کشور تجمع و اعتراض خود به سفر محمد بن‌سلمان به کشورشان را اعلام کردند.

تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: بن‌سلمان جنایتکار جنگی است، قاتل کودکان یمن است.

طبق گزارش شبکه الجزیره انجمن‌های حقوقی تونس در نامه‌ای به «الباجی قاید السبسی» رئیس‌جمهور تونس خواستار عدم استقبال از بن‌سلمان به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ارتکاب جنایت ضدبشری در یمن، شدند.

پیش تر رئیس سازمان سیا، طی سفر به استانبول و دیدار با مقامات اطلاعاتی ترکیه، به فایل صوتی از لحظه قتل خاشقجی گوش داد و یافته‌های تیم تحقیقاتی این کشور درباره نقش بن‌سلمان در این جنایت را دریافت کرده بود.

منابع مطلع می‌گویند کاخ‌سفید مانع انتشار گزارش سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا «سیا» درباره قتل جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول شده است.

اما با وجود این مدارک و شواهد از پرونده قتل جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی و در دست داشتن محمد بن‌سلمان در قتل این روزنامه نگار سعودی، دولت آمریکا نگران است که طی جلسه استماع سنا که برای ارائه گزارش درباره قتل خاشقجی برگزار می‌شود در صورت شنیدن گزارش، رئیس سازمان‌ سیا با سیاست در زمینه حفظ روابط واشنگتن-ریاض مخالفت کنند.

این در حالی ‌است که در تونس سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی در نامه‌ای سرگشاده به السبسی، سفر بن‌سلمان به تونس را محکوم کرد و آن را خطری برای امنیت و صلح منطقه و جهان دانستند و گفتند که بن‌سلمان دشمن حقیقی آزادی بیان است و سفر وی به تونس نقض آشکار اصول انقلاب است.

سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی نیز اعلام کرد که دستگاه قضایی این کشور تحقیقاتی را علیه محمد بن‌سلمان آغاز خواهد کرد.

این سندیکا روز دوشنبه (پنجم آذر ماه) شکایتی را علیه محمد بن‌سلمان ارائه کرده بود. سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی سند فرستاده شده از سوی پلیس به نماینده حقوقی سندیکا برای حضور در دفتر پلیس دادگستری به عنوان شاکی نسبت به انجام این سفر را منتشر کرد.

سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس همچنین در ورودی مقر این سندیکا واقع در پایتخت، بنر بزرگی از تصویر بن‌سلمان که زیر آن عبارت تونس سرزمین انقلاب نباید آلوده شود، قرار داده است.

همچنین سندیکای مذکور اظهار داشت: این اقامه دعوی براساس گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در یمن انجام گرفته و این سندیکا خواهان انجام تحقیقات و در نظر گرفتن تدابیر حقوقی لازم برای ارجاع این پرونده به دادستانی کل دادگاه بین‌المللی کیفری است.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری گزارش داد، در جریان دیدار ولیعهد عربستان با الباجی قائد السبسی تنها از عکاسان برای گرفتن تصاویری از این دیدار دعوت و کنفرانس مطبوعاتی که معمولا در پایان چنین سفرهایی برگزار می‌شود، لغو شد.

ریاست‌جمهوری تونس تنها در پایان این دیدار بیانیه ریاستی را منتشر کرد. تحلیل‌گران معتقدند این اقدام تلاشی برای فرار از سوالات خبرنگاران تونسی در خصوص این سفر است.

مدیر دفتر شبکه الجزیره در تونس نیز اعلام کرد که خبرنگاران تونسی به شدت از این اقدام ریاست‌جمهوری تونس خشمگین شدند چرا که به رسانه‌های عربستانی اجازه پوشش این دیدار را داده بودند.

به گفته این خبرنگار، ممانعت از پوشش خبری دیدار محمد بن‌سلمان با رئیس‌جمهور تونس به خاطر فشار عربستان صورت گرفته است.

ریاست‌جمهوری تونس با صدور این بیانیه برای قانع کردن مردم این کشور به اهمیت این سفر از طریق متمرکز شدن بر چند نکته تلاش کرده است که از جمله آن موضوع سرمایه‌گذاری و همکاری با عربستان در زمینه‌های متعدد است.

الباجی قائد السبسی در واکنش به اعتراضات در خصوص استقبال وی از محمد بن‌سلمان گفت‌: بر اساس سنت‌های تونس نمی‌توان از یک شخص در خانه‌اش استقبال نکرد. اشاره السبسی به این مساله است که محمد بن‌سلمان در خاک کشور خود قرار دارد و مهمان تونس نیست.

وی همچنین در جریان دیدارش با محمد بن‌سلمان بر استحکام روابط عربستان و تونس تاکید کرد.

محمد بن‌سلمان اخیرا سفرهایی به امارات، بحرین و مصر داشته و قرار است به الجزایر و موریتانی نیز سفر کند. این سفرها اولین سفرهای وی به خارج از کشور از زمان کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول محسوب می‌شود.