شبکه خبری الجزیره مستندی از طرح مشترک سه کشور عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر در سال ۱۹۹۶ که در نهایت اجرا نشد را پخش کرد. پل باریل، رئیس مزدوران فرانسوی در یک فیلم ۵۲ دقیقه ای که از شبکه ماهواره‌ای الجزیره پخش شد جزئیات این طرح را فاش کرد.

باریل گفت: در سال ۱۹۹۶ پس از شکست کودتا در قطر علیه حاکمیت این کشور، با حمایت مستقیم امارات، عربستان و بحرین بر هدایت این طرح نظارت داشتم، امارات حمایت گسترده‌ای را برای اجرای این عملیات فراهم کرد و در هتلی در ابوظبی که سلاح زیادی انبار شده بود، میزبان من و تیمم بود.

این مزدور فرانسوی اظهار کرد: به من و تیمم پاسپورت‌های رسمی امارات جهت رفت‌وآمد آسان و پنهانی داده شد، محمد بن‌زاید، ولیعهد کنونی ابوظبی که آن روزها رئیس ستاد مشترک ارتش امارات بود، این پاسپورت‌ها را برای ما فراهم کرد.

شبکه الجزیره با اشاره به روابط قبلی باریل با مسئولانی در امارات و عربستان، گزارش داد، باریل به همراه چهل تن از اعضای گروهش که همگی از آمادگی بالایی در حوزه‌های نظامی مختلف برای این حمله برخوردار بودند، به ابوظبی سفر کرد.

باریل افزود که به همراه چهل نفر از اعضای گروهش که در سطح عالی آموزش نظامی دیده بودند، برای اجرای عملیات یورش آماده شده بودند و او برای این عملیات از تجربیات و روابط قبلی خود با مسئولان اماراتی و سعودی بهره برده بود هم چنان که وی در سال ۱۹۷۹ نیز عملیات نابودی شورش جنبش جهیمان در مکه را رهبری کرده بود.

باریل درباره نقشه حمله نیز گفت: نیروهایی که در این عملیات شرکت داشتند از جمله افسران و نظامیان قطری که به امارات گریخته بودند، تمرین داده شدند، عربستان نیز آماده‌سازی نیروهای قبیله‌ای را برعهده گرفت، بحرین ایستگاه باریل و گروهش برای مدیریت تماس‌ها و تحت نظر گرفتن اتفاقات دوحه بود. وی در ادامه این مستند فاش کرد، در اوایل سال ۱۹۹۶ مأموریت اطلاعاتی ویژه و محرمانه‌ای را شخصاً انجام داده و به این منظور از راه دریا وارد دوحه شده و از مناطقی که جزء اهداف عملیات بودند مانند کاخ امیر قطر، ساختمان تلویزیون رسمی قطر و پایگاه‌های امنیتی این کشور، تصویربرداری کرده بود. باریل افزود: موفق شدم در مقابل مبلغ بیست میلیون دلار سه‌هزار نیروی نظامی سابق را از چاد برای شرکت در این عملیات جذب کنم. وی فاش کرد: فراهم کردن مقدمات این حمله درمجموع حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشت. رئیس مزدوران فرانسوی در ادامه فاش کرد: آن‌چه بر روند اجرای عملیات تأثیر گذاشت، تماس ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه با شخص من و تأکید او بر لزوم توقف هرگونه اقدام احمقانه بود چراکه این طرح اگر اجرا شده بود، قتل عامی رخ می‌داد. تا این لحظه عربستان، امارات یا بحرین هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این مستند نداشته‌اند.

تنها بحرین در مارس (اسفند ماه) گذشته که الجزیره تحقیقی با عنوان قطر ۹۶ را پخش کرد، اتهامات مشابه مطرح شده در آن برنامه از جمله دست داشتن کشورهای تحریم کننده قطر در کودتای ۹۶ را رد کرده و آن‌ها را بی‌اساس خواند.