اجلاس تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۷) سازمان ملل، در شرم‌الشیخ مصر با توافقی تاریخی درباره کمک به کشورهای فقیر که در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیرند، به پایان رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی‌ فارسی، این کمک برای مقابله کشورهای آسیب‌پذیرتر در برابر تغییرات اقلیمی با حوادثی نظیر سیل، طوفان و سایر حوادثی است که به واسطه انتشار کربن توسط کشورهای ثروتمند تشدید شده است.

بعضی از شرکت‌کنندگان در این نشست البته درباره نبود آینده‌نگری در متن نهایی این اجلاس ابراز ناامیدی کرده‌اند؛ این نشست دو هفته جریان داشت و مذاکرات تا ساعات ابتدایی امروز هم ادامه یافت. با وجود این توافق، هنوز درباره کمک مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی تعهدی صورت نگرفته است.

در این نشست تعهد به محدود کردن افزایش متوسط یک و نیم درجه‌ای گرمای زمین تکرار شد ولی توافقی درباره کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت نگرفت.

توافق درباره کمک به کشورهای فقیر آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی البته با استقبال روبرو شده است. آفریقای جنوبی ضمن استقبال از این توافق خواستار اقدامات بیشتر و فوری در این زمینه شده است.

شری رحمان، وزیر تغییران اقلیمی پاکستان گفته 30 سال طول کشیده تا «اولین گام مثبت» برداشته شود.

اتحادیه اروپا می‌گوید توافق نهایی اخیر برای مردم جهان «کافی نیست» و همچنین این اقدام برای سرعت بخشیدن به کاهش آلودگی توسط آلوده‌کنندگان اصلی کم است.

آلوک شارما، نماینده بریتانیا در اجلاس سال گذشته تغییرات اقلیمی که در گلاسکو-اسکاتلند-برگزار شد می‌گوید تعهد روشنی درباره مسائل اصلی نظیر کنارگذاشتن سوخت‌های فسیلی انجام نشده است.

ابراز نا امیدی گوترش و اتحادیه اروپا  از نتایج کنفرانس آب‌و‌هوا

دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه اروپا ‌از نتایج کنفرانس آب‌و‌هوا در شرم الشیخ ابراز ناامیدی کرد.

دبیرکل سازمان ملل دیروز -‌یکشنبه- از اینکه کنفرانس آب‌و‌هوا در شرم الشیخ در وضع طرحی برای کاهش اساسی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناموفق بوده است، ابراز تاسف کرد.

«آنتونیو گوترش»، تاکید کرد: «سیاره ما هنوز در بخش اورژانس است. ما اکنون به کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز داریم و این موضوعی است که این کنفرانس آب‌و‌هوایی آن را مد نظر قرار نداده است». اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از توافقنامه به دست آمده درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای در نشست شرم الشیخ ابراز ناامیدی کرد.

«فرانس تیمرمن»، نایب رئیس کمیسیون اروپا در جلسه پایانی کنفرانس گفت: «آنچه انجام دادیم به عنوان یک گام رو به جلو کافی نیست، تلاش‌های بیشتری از سوی عاملان اصلی آلودگی را الزامی نکرده است ما از اینکه این امر محقق نشده است، ناامید هستیم».