فرشاد گلزاری

نمادشناسی سیاسی در دنیا داستان بی‌انتهایی دارد. در هر کشور بسیاری از نمادها معنا و مفهوم خاص خود را به ما می‌رسانند و در این راه ایالات متحده آمریکا هم از این موضوع جدا نیست؛ به گونه‌ای که «الاغ» نماد دموکرات‌ها و «فیل‌» نماد حزب جمهوریخواه است.

استفاده از دو نماد الاغ و فیل برای این دو حزب، به ابتکار «توماس ناست» کارتونیست مشهور بازمی‌گردد که در دوران کار برای مجله «هاربرز ویکلی»، نقش اساسی را در جهت مطرح شدن نماد فیل برای جمهوری‌خواهان و الاغ برای دموکرات‌ها ایفا کرد.

نماد الاغ از سال 1828 میلادی و در جریان کارزار انتخاباتی «اندرو جکسون» مطرح شد که نماد بردباری و سخت‌کوشی را نمایان می‌کرد. آبراهام لینکلن که روزی رئیس‌جمهوری آمریکا شد و از حزب جمهوریخواه برآمده بود در پوسترهای تبلیغاتی حزبش از نماد فیل استفاده کرده بود؛ چراکه فیل از نگاه سربازان، سمبل نبرد و مبارزه بود.

این دو نماد تا همین حالا هم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بعضاً در انتخابات درون‌حزبی و کنگره آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه به زعم آنها این دو نماد از گذشتگان و بنیانگذاران «آمریکای امروز» به هر دو حزب ارث رسیده است. آنچه در وضعیت فعلی در ادبیات روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای آمریکا به صورت ممتد و متعدد استفاده می‌شود استفاده از این دو نماد برای جامعه سنتی آمریکا است که حالا و در اثنای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده مجدداً ناطر بر آن هستیم.

در چند روز اخیر اوضاع در اردوگاه هر دو حزب به سمت و سویی رفته است که حالا خاک بر آسمانِ سیاست آمریکا بلند شده و اتمسفر آن را کمی گنگ و البته تهاجمی کرده است. روز شنبه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که مسئول تحقیقات درباره حمله شش ژانویه به کنگره است، رسماً دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور را احضار کرد و از وی خواست اسناد و مدارکی را که در اختیار دارد، تحویل داده و در مورد نقش محوری که در این تراژدی ایفا کرده، شهادت دهد. لیز چنی، از حزب جمهوری‌خواه و بنی تامسون، از حزب دموکرات در نامه‌ای خطاب به ترامپ اعلام کرده‌اند علیرغم آنکه بیش از ۶۰ دادگاه ادعاهایتان درباره تقلب در انتخابات و دیگر چالش‌هایتان علیه مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را رد کردند باز هم (شما) تمام این اقدامات را انجام دادید. این اظهارات را اگر در کنار احضار ترامپ به کنگره قرار دهیم می‌بینیم که دموکرا‌ت‌ها و برخی از جمهوریخواهان به دنبال آن هستند تا مجدداً یک شوک ممتد (نه آنی) به رئیس جمهوری سابق کشورشان وارد کنند.+

علیرغم تنش بایدن و عربستان، جارد کوشنر، داماد ترامپ و استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری دولت وی قرار است در یک کنفرانس مربوط به سرمایه‌گذاری در ریاض سخنرانی کنند که این مساله نوعی تهدید و دهن‌کجی به دموکرات‌ها محسوب می‌شود

در این میان اما این افراد تنها نیستند بلکه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم یک جناح جدی و علنی علیه ترامپ تشکیل داده است.

روز گذشته (دوشنبه) نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که یک دموکرات دوآتشه و یک متحد سرسخت برای بایدن به حساب می‌آید در مصاحبه‌ای در مورد احضار ترامپ به نهاد مقنن ایالات متحده اعلام کرد که «فکر نمی‌کنم ترامپ آنقدر مرد باشد که خودش را نشان دهد. فکر نمی‌کنم وکلایش از او بخواهند خودش را (برای این احضاریه) نشان دهد، چون باید تحت سوگند شهادت بدهد و ما خواهیم دید آیا آنقدر مردش هست که خودش را نشان دهد یا خیر».

کیفردهی به سبک دموکرات‌ها!

همه دنیا و به خصوص مردم ایالات متحده می‌دانند که نانسی پلوسی تا چه حد از ترامپ متنفر است. به یاد داریم که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سه سال پیش در زمانی که نمادِ پوپولیسم در حال سخنرانی در مقابل نمایندگان کنگره بود، متن اظهارات او را پاره کرد و همین موضوع ماه‌ها به یک سوژه داغ از جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان تبدیل شده بود.

ترامپ اخیراً نامزدی خود را در انتخابات 2024 ریاست جمهوری تایید کرده و به همین دلیل است که می‌بینیم دموکرات‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا او را با پرونده‌هایش یا به دادگاه بکشانند یا ضربه مخربی بر اردوگاه جمهوریخواهان در انتخابات کنگره وارد کنند

حالا هم همان تضادها و صف‌بندی‌ها علنی‌تر شده است؛ چراکه در هشتم ماه نوامبر قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شود و خروجی آن بدون شک بر انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا تاثیر می‌گذارد. در این میان اما باید توجه داشت که ترامپ اخیراً نامزدی خود در انتخابات 2024 ریاست جمهوری را اعلام و تایید کرده است و به همین دلیل است که می‌بینیم دموکرات‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا او را با پرونده‌هایش یا به دادگاه بکشانند یا تاثیر مخربی بر اردوگاه جمهوریخواهان در انتخابات کنگره بگذارند. در این راستا دادستان‌های منهتن «سازمان ترامپ» که در عرصه املاک و سرمایه‌گذاری فعال است را متهم کرده‌اند که به مدیران ارشدش کمک کرده تا از پرداخت مالیات بر درآمد پاداش‌هایی که از این شرکت دریافت کرده‌ بودند، اجتناب کنند. شاهد کلیدی این پیگرد حقوقی، الن ویسلبرگ است که مدیر ارشد کمپانی ترامپ بود. او می‌گوید یک آپارتمان در منهتن، کمک هزینه تحصیلی برای نوه‌هایش و خودروهای مرسدس بنز برای خودش و همسرش گرفته بود که این اتهامات اگر ثابت شود بدون شک می‌تواند جنبه کیفری به پرونده فساد مالی ترامپ بدهد. فارغ از پرونده کشف اسناد سری در ویلای ترامپ که حالا رسانه‌های همسو با دموکرات‌ها چند روزی است روی آن مانور می‌دهند، موضوع مهمتر صدور حکم محکومیت برای «استیو بنن» است. او در سال 2016 میلادی استراتژیست ترامپ و مغز تبلیغات و عملیات روانی کمپین او به حساب می‌آمد و در همان ابتدای راه از کاخ‌سفید خارج شد ولی باز هم آتشِ سیاست‌های ترامپ دامان او را گرفت. کارل نیکولز، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده اعلام کرده که استیو بنن در رابطه با اتهامات اهانت به کنگره به چهار ماه حبس و پرداخت ۶۵۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شده است که باید این اقدام را حذف هدفمند از سوی دموکرات‌ها دانست. انچه در پایان باید مورد اشاره قرار بگیرد این خواهد بود که ترامپ هم بیکار ننشسته است. او در مورد روش اداره پرونده اوکراین توسط تیم بایدن و همچنین افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده، همچنان در حال حمله به دموکرات‌ها است. به موازات این موضوع و با توجه به تنش میان بایدن و عربستان سعودی، روزنامه دیلی‌میل انگلیس اعلام کرده که جارد کوشنر، داماد ترامپ و استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ قرار است در یک کنفرانس مربوط به سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی سخنرانی کنند که در تاریخ ۲۵ تا ۲۶ اکتبر در ریاض برگزار خواهد شد. این اقدام ترامپ و تیم او نشان می‌دهد که رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در حال مخابره پاسخ و حتی یک تهدید مشهود به دموکرات‌ها است تا بتواند بر انتخابات هشتم نوامبر کنگره اثر بگذارد. حال باید دید «سوپرایزِ نوامبرِ دموکرات‌ها برای فیل‌ها» به همین مسائل ختم می‌شود یا اتفاق‌های جدید در راه است؟!