سیدمحمد میرزامحمدزاده

ماکرون به تلویزیون آمد و به سکوت خود پایان داد، او رو در روی مردم نشست و در مورد اعتراضات گسترده خیابانی سخن گفت؛ اما همچون دیگر رهبران دنیا، او هم در سخنرانی خود از مواضع گذشته کوتاه نیامد و به مسائل مد نظر معترضان نپرداخت. ماکرون از طرح‌های کلان اقتصادی کشور سخن گفت و خود را مصلح کشور دانست و گفت همه عمر خود را وقف خدمت به فرانسه کرده است. حتی ماکرون حاضر نشد مالیات خانه‌های میلیون دلاری که سال پیش لغو کرده بود و حالا به دغدغه‌ای برای معترضان بدل شده است، بازگرداند.

از زمان آغاز شورش‌های پوپولیستی‌های فرانسه از ماه گذشته، سکوت طولانی‌مدت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که خیلی‌ها آن را شاخصه رئیس‌جمهور میانه‌رو متکبر می‌دانند، منجر به تشدید عصبانیت فعالین مدنی شده است و باوجود امتیازاتی که ماکرون روز دوشنبه (نوزدهم آذر ماه) از آن‌ها رونمایی کرد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر فروکش کردن خشم مردم به چشم نمی‌خورد.

بسیاری از معترضان، کسانی که چهار هفته مداوم تظاهرات افراطی را به اوج خود رسانده‌اند، امید دارند تنها یک جمله از دهان ماکرون بشنوند: استعفا می‌دهم.

به گزارش بی‌بی‌سی، بنجامین کوشی، کسی که پیش‌تر خود را رهبر معترضان معرفی کرده بود، به شبکه 2 تلویزیون فرانسه گفت: به نظر ما این مسائل حواشی هستند (امتیازاتی که ماکرون داده است). من حس می‌کنم که ماکرون باید چیزهای بیشتری را تسلیم کند.

حتی باوجود آنکه ماکرون سکوت خود را در ارتباط با معترضان، در یک سخنرانی مختصر تلویزیونی شکست، معترضان موسوم به جلیقه زرد، همچنان به فشار علیه ماکرون، به‌عنوان یک انسان متکبر، غیر مردمی و «رئیس‌جمهور پولدارها»، ادامه می‌دهند. آلن بوش، یکی از معترضین به تلویزیون بی‌اف‌ام، در جریان یکی از اعتراضات، در حالی که به همراه دیگران کمربند انسانی برای بستن خیابانی در جنوب غرب پاریس ایجاد کرده بود، گفت: این کارها مشکل را حل نمی‌کند. همه معترضین علاوه بر چنین مسائلی، خواهان رفراندوم ملی هستند.

برخی از نمایندگان معترضان عنوان می‌کنند که در شنبه آتی نیز تظاهرات ادامه خواهد داشت؛ این در حالی است که تظاهرات دو هفته پیش به خشونت بین معترضان و پلیس کشیده شد.

از طرفی دانش‌آموزان فرانسوی هم در اعتراض به تغییرات کلیدی در آزمون‌های دبیرستان، وعده دور جدیدی از اعتراضات را برای روزهای آتی داده‌اند.

اعتراضات به افزایش مالیات سوخت، ابتدا از استان‌های غیرقابل انتظار فرانسه شروع و کم‌کم به تظاهرات در قلب پاریس کشیده شد.

نقاشی‌های دیواری در سرتاسر پایتخت فرانسه در روز‌های اخیر حاکی از انتقادات به ماکرون و بیانگر حس ملی نسبت به وی است مبنی بر اینکه سرمایه‌دار سابق یک فرد متکبر به دور مانده از نگرانی‌های عمومی است.

ژن پیر منو، بازنشسته 68 ساله که در تظاهرات شنبه اخیر در پاریس حضور یافته بود، گفت: ماکرون آن بالا برای پولدارها نشسته است، نه برای کل فرانسه.

ماکرون در مجموع تغییرات زیادی را ایجاد نکرد و همچنان به ایده‌های خود برای تحول فرانسه پایبند ماند؛ با این حال همین تعهدات کوچک نیز برای فرانسه بسیار هزینه بر است و برنامه بهبود وی را سخت‌تر می‌کند، ضمن آنکه این برنامه‌ها همین حالا نیز ضربه خورده‌اند و به دلیل اعتراضات در روزهای تعطیل، داده و ستدها مختل شده و توریست‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی را نگران کرده است.

کوشی، یکی از معترضان در این رابطه گفت: تغییراتی که ماکرون از آن‌ها صحبت می‌کند، بیشتر مربوط به تنظیم بودجه است و نه تغییرات روش‌های سیاسی. این چیزها بیانگر مطالبات فرانسویان نیست.

با دور جدید تظاهرات که قرار است در شنبه آتی ادامه یابد، برخی افسران پلیس که چندین هفته مداوم مجبور به حضور در جریان اعتراضات و نظارت بر جریان این تظاهرات شده‌اند، خواهان معافیت مالیاتی اضافه‌کاری خود هستند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، اظهار کرد که معیارهای جدید باید بر کمک به قشر کارگر فرانسه متمرکز باشد.

وی در مصاحبه با رادیو RTL گفت: ما آماده هرگونه اقدامی که موثر باشد هستیم. الآن مهم پایان دادن به بحران و استقرار صلح و اتحاد دوباره در کشور است.

با دور جدید تظاهرات که قرار است در شنبه آتی ادامه یابد، برخی افسران پلیس که چندین هفته مداوم مجبور به حضور در جریان اعتراضات و نظارت بر جریان این تظاهرات شده‌اند، خواهان معافیت مالیاتی اضافه‌کاری خود شده‌اند

لومر هشدار داد که اعتراضات از ابتدا تاکنون برای فرانسه یک دهم درصد از تولید ناخالص ملی در سه ماهه چهارم سال را هزینه برداشته است و گفت: این به معنای اشتغال کمتر و به معنای رفاه کمتر برای کل کشور است.

ماکرون پذیرفت که او شاید این احساس را به مردم منتقل کرده باشد که به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و شهروندان عادی را به حساب نمی‌آورد و ممکن است به برخی از مردم با حرف‌هایش آسیب زده باشد. برای مثال وقتی که به یک مرد بیکار گفته بود، فقط کافی است از خیابان عبور کنی تا کاری برای خودت پیدا کنی. یا وقتی که به یک فرد بازنشسته با حقوق کم گفته بود که دست از شکایت کردن بردار. یا زمانی که گفت برخی کارگران فرانسوی تنبل هستند.

برونو پس یک کشاورز بازنشسته از منطقه شامپین فرانسه به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: ما به ماکرون باور داشتیم. او به ما رؤیایی فروخت و ما را به تغییرات بزرگ امیدوار کرد و حالا سیل ما را برده است.

ماکرون پیش از سخنرانی تلویزیونی با سیاست‌مداران ملی و محلی و رهبران کسب و کارها و اتحادیه‌ها برای شنیدن نگرانی‌های آن‌ها دیدار کرد؛ اما جنش اعتراضی بی‌رهبر و پراکنده در این دیدار جایی نداشت.

سخنرانی تلویزیونی وی هیچ نشانه‌ای از بخشندگی در خود نداشت، به جای آن وی از استقلال سیاسی خود دفاع کرد و به تشریح از خودگذشتگی شخصی برای خدمت به فرانسه گفت. قرار نیست تا سال 2022 هیچ انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری در فرانسه برگزار شود.

سخنرانی تلویزیونی ماکرون هیچ نشانه‌ای از بخشندگی در خود نداشت، به جای آن وی از استقلال سیاسی خود دفاع کرد و به تشریح از خودگذشتگی شخصی برای خدمت به فرانسه گفت

اعتراضات و تظاهرات خیابانی بخش اصلی از فرهنگ سیاسی فرانسه را تشکیل می‌دهد. جنبش جلیقه زردهای این روزها بازتابی از همه سنت دیرینه فرانسه است، از انقلاب در اواخر صدِ 1700 میلادی گرفته تا جنبش دانشجویی سال 1968.

جلیقه‌های زردی که معترضین پوپولیست بر تن دارند، سمبلی برای این دور از تظاهرات شده است. این اعتراضات در ماه نوامبر (مهر ماه) علیه افزایش مالیات سوخت آغاز شد، مسئله‌ای که ماکرون هفته پیش از آن کوتاه آمد، با این وجود رشد قارچ‌گونه این اعتراضات به محلی برای تنوع خواسته‌های عمومی مردم بدل شد. آخرین خواسته مردم در این اعتراضات، کناره‌گیری ماکرون بوده است.

ماکرون مصمم است تا تلاش خود برای رقابتی کردن اقتصاد فرانسه در عرصه جهانی ادامه دهد. رئیس‌جمهور در نیمه راه فرانسه، تأکید دارد که دل‌نگرانی‌های معترضان، هم‌ سن و سال او است و 40 سال قدمت دارد و هم‌زمان با دوران کشمکش چند دهه‌ای فرانسه برای جهانی شدن است.

یکی از اقداماتی که ماکرون انجام نداد، بازگرداندن مالیات صاحبان املاک بالای یک میلیون و پانصد هزار دلار بود که وی سال پیش آن را به تعلیق در آورد. معترضان جلیقه زرد تعلیق این مالیات را تقبیح کرده بودند و خواستار بازبینی آن شدند.

به گزارش رسانه‌های فرانسه، 136 هزار نفر روز شنبه (هفدهم آذر ماه) به صورت سرتاسری دست به اعتراض در خیابان‌ها زدند که خسارات گسترده و مقادیر زیادی بقایای این خسارات در خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرها و روستاها در پیش داشت.

ماکرون خشونت‌های مرتبط با این اعتراضات را که منجر به جراحت صد‌ها تن، بازداشت بیش از هزار نفر و غارت برخی مغازه‌ها در مناطق ثروتمند پاریس شد، محکوم کرد.

ماکرون گفت: مقامات فرانسه هیچ رحمی به کسانی که پشت این خرابکاری‌ها و خشونت‌ها هستند نخواهند داشت و هیچ خشمی حمله به پلیس و غارت مغازه‌ها را توجیه نمی‌کند.