در پی یورش سربازان اسرائیلی به دفتر خبرگزاری وفا در رام‌الله و برخی خانه‌ها و مغازه‌ها، دبیر کل کمیته اجرایی ساف این یورش را حمله‌ای دیوانه‌وار با حمایت ترامپ توصیف کرد.

نظامیان رژیم صهیونیستی به ساختمان خبرگزاری رسمی فلسطین حمله و چند نفر از خبرنگاران و زنان و مردان اتاق تحریریه را بازداشت کردند و با خود بردند.

سربازان رژیم صهیونیستی به دفتر خبرگزاری فلسطین وفا در محله المصایف واقع در شهر رام‌الله یورش برده و به گفته شاهدان عینی، آن‌ها خبرنگاران حاضر در دفتر را در یکی از اتاق‌ها حبس کرده و سپس گاز اشک‌آور به داخل اتاق انداختند.

خلود عساف سردبیر خبرگزاری رسمی فلسطینی وفا اعلام کرد: نظامیان رژیم اشغال‌گر صهیونیستی شماری از خبرنگاران را داخل ساختمان این خبرگزاری بازداشت کردند.

وی با بیان این موضوع گفت: نظامیان رژیم اشغال‌گر به ساختمان خبرگزاری فلسطین حمله‌ور شدند، درحالی‌که کاملاً اطلاع داشتند این ساختمان متعلق به خبرگزاری وفا است.

سردبیر خبرگزاری وفا افزود: آن‌ها در ادامه چند خبرنگار را در داخل اتاق تحریریه بازداشت کردند و در حالی که حدوداً ده خبرنگار زن و مرد در داخل اتاق تحریر حضور داشتند آنان را با نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور هدف قرار دارند. سپس ویدئوهای ضبط‌شده موجود در اتاق سرورهای این خبرگزاری را برای شناسایی جوانان فلسطینی حاضر در این ویدئوها ضبط کردند.

سعید ابوعلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور فلسطین گفت که حمله اشغال‌گران صهیونیست به مقر خبرگزاری وفا و تبدیل آن به پادگان نظامی و شلیک گلوله‌های جنگی صوتی و گاز اشک‌آور به‌سوی کارمندان این رسانه و بازداشت کارمندانش در چارچوب یک جنگ از پیش طراحی‌شده توسط دولت صهیونیستی علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان ساخت که این تجاوز واکنش و مداخله سریع مجامع جهانی برای محاکمه و مجازات مقامات اسرائیلی به خاطر نقض مکرر قوانین بین‌المللی و همچنین لزوم حمایت بین‌المللی از فرزندان و ساکنین ملت فلسطین را می‌طلبد.

در پی این حمله تروریستی برخی منابع پزشکی و شاهدان عینی نیز گفتند، ده‌ها فلسطینی در درگیری‌ها با سربازان اسرائیلی در شهر رام‌الله دچار مشکلات تنفسی شدند.

درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی و گروهی از نظامیان اسرائیلی که به رام‌الله یورش برده و به تعدادی از خانه‌ها و مغازه‌ها حمله و دوربین‌های مداربسته را جمع‌آوری کردند، آغاز شد.

این نظامیان پس از ورود به ساختمان اقدام به کنترل هویت‌های کارمندان داخل آن کردند و اجازه ندادند آن‌ها ساختمان را ترک کنند. آن‌ها از پنجره‌ها برای شلیک گلوله جنگی و پلاستیکی و نیز بمب‌های صوتی و گازی به سمت جوانان فلسطینی جمع شده در اطراف ساختمان استفاده کردند. در این حمله شماری از کارکنان خبرگزاری وفا با گازهای اشک‌آور مصدوم و دچار حالت خفگی شدند.

درگیری‌هایی نیز میان این جوانان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی در اطراف ساختمان رخ داد. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد دو مجروح با گلوله جنگی، چهار مجروح با گلوله پلاستیکی و نیز 32 نفر را که دچار حالت نفس‌تنگی ناشی از استنشاق گاز اشک‌آور شده بوده‌اند، درمان کرده است.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و آن را جنایتی در حق رسانه‌ فلسطین و تعرضی آشکار خواند.

در ادامه بیانیه آمده است این موضوع را با هماهنگی اتحادیه جهانی روزنامه‌نگاران و اتحادیه روزنامه‌نگاران عرب دنبال خواهد کرد تا مرتکبان این تجاوز خطرناک مورد پیگیری قرار گیرند.

صائب عریقات، دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ساف در بیانیه‌ای یورش ارتش اسرائیل به دو شهر رام‌الله و البیره را اقدامی دیوانه‌وار با حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا توصیف کرد.

عریقات در این بیانیه از جامعه جهانی خواست برای محاکمه اشغال‌گران به دلیل جنایاتشان و نقض قوانین تاوَن اقدام کرده و حمایت بین‌المللی فوری را برای فلسطینی‌ها فراهم کنند.

همچنین دبیر کل کمیته اجرایی ساف از اسرائیل خواست به جای نقض برنامه‌ریزی‌شده توافقنامه‌ها و تعهدات و اشغال استعمارگرانه و غیرقانونی، با پایان دادن به اشغالگری برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه و دائمی وقت بگذارد.

این در حالی بود که چندی پیش در (شهریور ماه) دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ساف اعلام کرد، فلسطین از رژیم صهیونیستی به دادستانی کل دادگاه بین‌المللی کیفری در خصوص جنایات این رژیم شکایت کرده است.

صائب عریقات تأکید کرد: ما به خاطر جنایات رژیم صهیونیستی از این رژیم در دادگاه بین‌المللی کیفری شکایت کرده‌ایم و همچنان به فعالیتمان ادامه خواهیم داد، حتی اگر سطح اقدامات تحریک‌آمیز و باج‌خواهی‌ها علیه ما شدت پیدا کند. وی افزود: آمریکا بر این باور است که انکار حقایق و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی و حملات تروریستی آن‌ها، باعث از بین رفتن فلسطین می‌شود و آمریکایی‌ها می‌خواهند نوار غزه را برای همیشه از کرانه باختری جدا کنند.

نظامیان پس از ورود به ساختمان اقدام به کنترل هویت‌ کارمندان آن کردند و اجازه ندادند آن‌ها ساختمان را ترک کنند. آن‌ها از پنجره‌ها برای شلیک گلوله جنگی و پلاستیکی به سمت جوانان فلسطینی جمع شده در اطراف ساختمان استفاده کردند

در چنین شرایطی پس از اعتراض و شکایت از رژیم صهیونیستی به دادستانی کل دادگاه بین‌المللی، تنها واکنش این بود که وزارت خارجه آمریکا تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را اعلام کرد، اقدامی که رهبران فلسطینی آن را اعلام جنگ دولت ترامپ علیه تلاش‌های صلح خواندند.

در پی تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است که سازمان آزادی‌بخش فلسطین ساف اقدامات لازم برای پیش‌برد مذاکرات مستقیم و معنادار با اسرائیل انجام نداده است. در ادامه این بیانیه آمده است: دفتر ساف می‌تواند اقداماتش در حمایت از هدف دستیابی به صلح جامع و پایدار با اسرائیل را ادامه دهد.

عریقات افزود: دولت آمریکا می‌تواند تصمیمات یک‌طرفه‌ای را در راستای خدمت به گروه‌های راست‌گرای افراطی در اسرائیل اتخاذ و سفارت ما در واشنگتن را تعطیل کرده و حمایت‌های مالی خود از مردم فلسطین را متوقف کند، اما نمی‌تواند اراده و خواست مردم ما را درهم‌شکسته و مانع از ادامه روند قانونی و سیاسی ما به‌ویژه در دیوان بین‌المللی کیفری شود. وی در ادامه گفت: این‌گونه واکنش آمریکا در برابر اعتراضات ما از حملات تروریستی رژیم صهیونیستی اسرائیل تنها به‌منزله حمایت از آن‌ها و در پی آن ظلم‌ستیزی به مردم و ساکنین فلسطین است و ما نیز آن را محکوم کرده و در برابر ادامه این نوع حملات واکنش نشان خواهیم داد.

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: این یورش‌ها بار دیگر ثابت کرد که دولت نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر این باور است که روند صلح و توافقنامه‌های امضا شده شامل حال او نمی‌شوند.

مجدلانی افزود: چیزی که اسرائیل از تشکیلات خودگردان می‌خواهد، یک نقش کارکردی است نه بیشتر، حتی به این نقش کارکردی در زمینه امنیتی اطمینان ندارد.

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: این یورش‌ها بار دیگر ثابت کرد که دولت نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر این باور است که روند صلح و توافقنامه‌های امضا شده شامل حال او نمی‌شوند

عضو کمیته اجرایی ساف تأکید کرد: آن‌چه رخ داد یورش سربازان اسرائیلی به رام‌الله و البیره، درستی مصوبه‌های شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش برای پایان دادن به تمامی توافقنامه‌های موقت و در رأس آن‌ها هماهنگی‌های امنیتی در پیش گرفته شده را ثابت کرد.

این در حالی است که رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند، نیروهای اسرائیلی شب گذشته (نوزده آذر ماه) در نزدیکی شهرک بیرزیت در رام الله از سوی فلسطینی‌هایی که سوار بر موتورسیکلت بودند، هدف تیراندازی قرار گرفتند.

ازاین‌رو ارتش رژیم صهیونیستی نیروهایش را به محل اعزام کرده و کمربند امنیتی در اطراف آنجا کشیده و مسیرهای منتهی به محل تیراندازی را بست.

هم‌زمان با آن نیروهای اشغال‌گر تمامی موانع منتهی به شهر رام الله را بستند و خودروهای فلسطینی را که قصد ورود یا خروج از شهر را داشتند، نگه می‌داشتند.

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان به مقاومت فلسطین و عزم راسخ آن در مقابله با انواع اشغالگری اسرائیلی درود فرستاد و از عملیات مبارزان فلسطینی در شهرک عوفر تقدیر کرد.

این حزب افزود، این عملیات و دیگر عملیات‌ها تأکیدی اضافی بر تصمیم ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمینشان و بازپس‌گیری هر وجب از خاک اشغال‌شده است، همچنین پیامی به شهرک‌نشینان است که در سرزمین فلسطین در امان نیستند و خانه‌ها و زمین‌های غصب شده فلسطینی تا ابد برای فلسطین خواهد بود.