بیش از ۳۰۰ غیرنظامی و نیروی امنیتی افغان و بیش از یک هزار شورشی مسلح در ماه نوامبر (آبان ماه) کشته شده‌اند که حاکی از تشدید خشونت‌ها در این کشور جنگ‌زده است.

براساس آمار رسیده به دست خبرگزاری آناتولی نشانه‌ای از افزایش کشتارها در بحبوحه تجدید تلاش آمریکا برای مذاکرات صلح با طالبان در این جنگ بیست ساله مشاهده شده است.

تنها در سه رویداد در ماه گذشته (آبان ماه) بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در کابل پایتخت افغانستان و ولایت‌های هلمند و غزنی جان خود را از دست دادند.

یکی از مرگبارترین رویدادها بمب‌گذاری انتحاری در یک مراسم مذهبی در مرکز کابل بود که در تاریخ بیست نوامبر (29 آبان ماه) جان ۵۰ تن را گرفت.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان به خبرگزاری آناتولی، گفت: این حمله انتحاری یک سالن اجتماعات خصوصی را هدف گرفت که در آنجا مراسمی را به مناسبت تولد حضرت محمد (ص) برگزار کرده بودند.

پس از آن طالبان به روستاهای اقلیت نشین هزاره‌های شیعه در مناطق مختلف ولایت غزنی در آخرین هفته نوامبر (اوایل آذر ماه) حملاتی انجام داد که در جریان آن‌ها دست‌کم ۳۵ غیرنظامی کشته شدند. هزاران تن نیز مجبور به ترک خانه‌های خود و پناهندگی در بخش‌های امن‌تر مجاور در افغانستان شدند.

سومین رویداد بزرگ منجر به تلفات غیرنظامی وسیع در یک حمله هوایی از سوی آمریکا به ولایت هلمند در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر ماه) بود که جان ۲۳ غیرنظامی را گرفت.

براساس گزارش هیئت سازمان ملل در افغانستان حدود ۶۴۹ غیرنظامی در سال جاری میلادی از ماه ژانویه تا سپتامبر (دی ماه تا شهریور) جان خود را از دست داده‌اند.

نیروهای افغانستان پس از برعهده گرفتن مسئولیت کامل امنیت سراسر کشور از نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۵ میلادی همچنان با ضربات بزرگی از جنگ مواجه هستند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در اذعانی نادر تائید کرده که از زمانی که نیروهای افغان مسئولیت امنیتی را از نیروهای ناتو برعهده گرفتند بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی افغان در جریان درگیری‌ها در این کشور کشته شده‌اند.

در ولایت فراه نیز بیش از ۷۰ نیروی افغان در جریان چندین حمله در ماه گذشته میلادی جان خود را از دست دادند.

پس از آن یک حمله مرگبار دیگر به روستاهای هزاره‌ها در ولایت غزنی در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر ماه) صورت گرفت که در جریان آن ۵۰ نیرو کشته شدند.

۲۶ نیروی افغان دیگر نیز در یک حمله انتحاری در یکی از مساجد ارتش افغانستان در تاریخ ۲۳ نوامبر (دو آذر ماه) کشته شدند.

براساس آمار منتشر شده در وب‌سایت وزارت دفاع افغانستان به صورت میانگین و روزانه ۶۰ شبه‌نظامی در ماه نوامبر (آبان‌ماه) در جریان عملیات زمینی کشته شدند. حملات به نیروهای خارجی نیز در جریان ماه جاری میلادی در افغانستان ادامه داشت.

در تاریخ ۲۷ نوامبر (شش آذر ماه) در جریان انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در نزدیکی غزنی سه سرباز آمریکایی کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند. یک مقاطع‌کار آمریکایی نیز در این بمب‌گذاری زخمی شد.

به گفته سخنگوی هیئت حمایت قاطع‌ تحت رهبری ناتو در سال جاری میلادی دوازده سرباز آمریکایی و چهار عضو دیگر از ائتلاف ناتو در جریان حملات در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.