مریم علامه‌زاده

مردان کارگر محافظ‌های فلزی و تخته‌های سه‌لا را جلوی ویترین رستوران‌ها و بوتیک‌های ردیف در مشهورترین خیابان پاریس می‌چینند. خیابان شانزه‌لیزه به روی ماشین‌های عبوری و عابرین پیاده به وسیله مخروط‌های نارنجی بسته شده است.

دیوید میچاکس، افسر پلیس UNSA، به رویترز می‌گوید: در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع اعلامیه داد‌ه‌اند و ما انتظار شلوغی و خشونت را داریم. او افزود که انتظار گروه‌های راست و چپ افراطی را در این شلوغی‌ها دارند.

سه گروه برای اعتراضات رسمی در سرتاسر پاریس در روز شنبه اعلام آمادگی کرده بودند. یکی از این گروه‌ها «جلیقه زردها» بودند: اعتراض متحد علیه بی‌کاری و همچنین اعتراض مجزایی علیه نژادپرستی.

گروه موسوم به جلیقه زردها، که نام خود را از جلیقه‌های شبرنگی گرفته‌اند که همه راننده‌های فرانسوی در ماشین خود دارند، از بیشترین اقبال عمومی برخودارند.

وقتی آن‌ها دست به اعتراض زدند، ماکرون را در حالی که در حال از دست دادن اقبال عمومی خود در فرانسه بود، گیر انداختند و بر او تاختند. حالا اقبال عمومی او به زور به 20 درصد می‌رسد.

واکنش خونسردانه ماکرون به این جریانات، منجر به آن شد که اتهام عدم ارتباط با مردم متوجه وی شود و اقبال عمومی او کمتر شود.

حالا این گروه دوباره در کف خیابان است و باز پلیس گاز‌های اشکاور را به سمت آن‌ها پرتاب می‌کند. نارنجک‌های دودزا اینجا و آن‌جا روی زمین است و ماشین‌های آب‌پاش در مبارزه با شورشیان جلیقه زرد تلاش می‌کنند تا امنیت را به شانزه‌لیزه برگردانند. این سومین تظاهرات جلیقه زردها علیه هزینه‌های زندگی در فرانسه است.

پلیس می‌گوید که 60 نفر را بازداشت کرده است و مدعی است که این افراد گروه‌های راست و چپ افراطی هستند که خود را به جلیقه زردها ملحق کرده‌اند. در واقع پلیس این دستگیری‌ها را انجام می‌دهد تا به شورش‌های مردمی در پاریس پایان دهد.

حدود دو هفته است که جلیقه زردها یا gilets jaunes خیابان‌های سرتاسر فرانسه را برای شلوغی‌های خود مسدود می‌کنند و یکی از بزرگ‌ترین و پایدارترین چالش‌های پیش‌روی امانوئل ماکرون را در طول 18 ماه ریاست‌جمهوری وی رقم زده‌اند.

در پاریس، معترضانی که صورت خود را پوشانده‌اند، برای مقابله با پلیس، از هر وسیله‌ای برای پرتاب در بلوار مشهور شانزه‌لیزه استفاده می‌کنند.

برخی نیز سپری برای خود تعبیه کرده‌اند و مسیرهای شانزه‌لیزه را برای دیگران مسدود می‌کنند.

در روز شنبه (دهم آذر ماه) سه پلیس و هفت معترض مصدوم شدند. یک سخنگوی دولت در این رابطه به تلوزیون ال‌سی‌آی فرانسه گفت: این اختلال‌گران اندک هستند و در بین معترضین جای ندارند.

چند صد معترض جلیقه زرد زیر دروازه پیروزی در بالای خیابان شانزه‌لیزه نشسته‌اند و  سرود ملی فرانسه را می‌خوانند و شعار می‌دهند: ماکرون استعفا دهد.

در بیرون از این طاق مربوط به قرن نوزدهم معترضین با حروف سیاه بزرگ نوشته‌اند: جلیقه زردها پیروز می‌شوند.

تا نیمه روز شنبه پلیس اعلام کرد که نزدیک به دو هزار معترض در خیابان‌های اعتراف بودند که ترکیبی از معترضین و شورشیان بود. به گفته پلیس در کل فرانسه 31 هزار معترض در این روز به خیابان آمدند و 582 مقطع مسدود شد.

یک هفته قبل معترضین که هیچ رهبری نداشتند و بیشتر خودشان به صورت آنلاین هماهنگ می‌شدند، برای اولین بار در پاریس گرد هم آمدند و شانزه‌لیزه را به میدان جنگ با گازهای اشک‌آور پلیس و ماشین‌های آب‌پاش بدل کردند.

ژاکلین موراد یکی از فعالان با جلیقه زرد به تلوزیون بی‌اف‌ام گفت: چه پیامی امروز جلیقه زردها می‌خواهند بدهند؟ پیام این است که راه حلی ارائه کنید یا آنکه فرانسه را به هوا می‌بریم. این خشونت‌ها بیهوده است.