هم زمان با آغاز نشست G20 در بوینس‌آیرس آرژانتین، تمام نگاه‌ها به محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی بود و دوربین ها روی نحوه برخورد سران و رهبران جهان بر روی او متمرکز کردند؛ رهبرانی که بیشترشان نحوه برخورد عربستان با حادثه قتل جمال‌خاشقجی را محکوم کردند و در روایت های پی در پی این کشور دچار شک و تردید شدند.

اگر چه در پی جنجال گسترده به دلیل حضور محمد بن‌سلمان در اجلاس بین‌المللی G20 به دلیل قتل جمال‌خاشقجی حضور او در این اجلاس هم بی‌حاشیه نبوده است به‌طوری‌که او در جریان گرفتن عکس دسته‌جمعی رسمی رهبران و شخصیت‌های برجسته در اجلاس G20 در بوئنوس آیرس آرژانتین مورد بی‌توجهی قرار گرفت و در حاشیه بود.

با افتتاح اجلاس سران G20 در بوئنوس آیرس نگاه‌ها متوجه حضور ولیعهد سعودی بود و دوربین‌های عکاسان روی تعامل و برخورد رهبران و مقامات جهان با او متمرکز بودند؛ کسانی که از نحوه برخورد عربستان با پرونده قتل جمال‌خاشقجی عصبانی شکایت داشته‌اند. بعد از گرفتن عکس، رهبران جهان او را مورد بی‌اعتنایی قرار دادند و به همین دلیل این حاکم سعودی به سرعت بدون هیج دست دادنی و صحبتی با هیچ یک از مقامات محل را ترک کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، این در حالی است که محمد بن‌سلمان در اولین تصویر رسمی که رهبران شرکت‌کننده را نشان می‌داد اولین کسی بود که سکوی مربوط به گرفتن عکس رهبران شرکت کننده در اجلاس را ترک کرد.

حاشیه های اجلاس G20 هم‌چنان مورد توجه رسانه‌های جهان است و بی‌تردید از مهم ترین حاشیه‌های این اجلاس، حضور بن‌سلمان ولیعهد سعودی پس از اتهام به صدور دستور قتل خاشقچی است و در این میان نوع رفتار رهبران کشورهای حاضر در این اجلاس با بن‌سلمان زیر ذره بین رسانه‌ها قرار دارد.

تنها کسی که با گرمی از بن‌سلمان استقبال کرد ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بود که با لبخند و گشاده‌رویی با او دست داد. پوتین و بن‌سلمان در جریان نشست نیز در کنار یکدیگر نشستند. در حالی‌که بسیاری از رهبران شرکت‌کننده تلاش داشتند با بن‌سلمان مواجه نشوند و یا برخورد بسیار سردی با او داشتند؛ اما تصاویر رسانه‌ها نشان می‌دهد که گویا ولادیمیر‌ پوتین گرم‌ترین برخورد را با او داشته است و چه بسا در این مورد از حامی درجه یک بن‌سلمان یعنی ترامپ حد اقل در ملاء عام پیشی گرفته است.

قبل از افتتاحیه اجلاس G20 سران محمد بن‌سلمان حدود یک ساعت قبل از افتتاحییه رسمی نشست، مورد استقبال رئیس‌جمهوری آرژانتین قرار گرفت و رئیس‌جمهوری آرژانتین قبل از اجلاس با او درباره شکاوی علیه او در خصوص نقض حقوق بشر و جرایم جنگی و پرونده خاشقجی صحبت کرده بود.

همچنین رسانه‌ها تصاویری از دیدار رهبران اندکی با او در اجلاس از جمله امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهور فرانسه را منتشر کردند که آن هم حاوی پیام بسیار جدی ماکرون به او درباره یمن و خاشقجی بود.

سپس رسانه‌های خبری تصاویری از بن‌سلمان در کنار اندکی از رهبران حاضر در این نشست از جمله ماکرون را منتشر کردند، جایی که ماکرون پیام قاطعی را درباره دو قضیه خاشقجی و یمن به ولیعهد سعودی منتقل کرد و به او ابلاغ کرد که ترجیح می‌دهد کارشناسان بین‌المللی در تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی سهیم باشند.

خبرگزاری رویترز گفت‌وگوی میان بن‌سلمان و ماکرون را منتشرکرد و به نقل از یک مقام فرانسوی گزارش داد رئیس‌جمهور فرانسه، محمد بن‌سلمان را توبیخ کرد و به وی گفت که تو اصلا به من گوش نمی‌دهی و بن‌سلمان هم در پاسخ مکرون گفت: از این به بعد به تو گوش خواهم داد.

ولیعهد سعودی در عکس دسته‌جمعی رسمی شرکت‌کنندگان در نشست سران G20 به حاشیه رانده شده و پس از آن نیز از سوی دیگران نادیده گرفته شد

بن‌سلمان در گوشه صف دوم رهبران ایستاده بود و ابتدا بسیار علاقه‌مند به دست دادن با رهبران بود اما اکثر مقامات به‌رغم این‌که بن‌سلمان اولین کسی بود که از کسانی که برای عکس گرفتن می‌آمدند، استقبال می‌کرد با او دست ندادند.

در حالی‌که هنگام گرفتن عکس دسته جمعی رسمی شرکت‌کنندگان در نشست سران G20، مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور آرژانتین به عنوان میزبان نشست در وسط قرار داشت، در پایان این مراسم نیز ولیعهد سعودی که حاکم واقعی این کشور به شمار می آید، به سرعت و بدون این که با هیچ کدام از رهبران دست بدهد یا صحبت کند، جایگاه را ترک کرد.

این در حالی است که حضور بن‌سلمان در این نشست بین‌المللی به دنبال قتل جمال‌خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد سیاست‌های رژیم سعودی در کنسولگری کشورش در شهر استانبول ترکیه در اوایل ماه گذشته میلادی (آبان ماه) جنجال آفرین شده است.

منابع خبری اظهار کردند، براساس پروتکل تنظیم شده آرژانتین عمدا بن‌سلمان در گوشه تصویر قرار داده شده بود تا بقیه رهبرانی که تمایلی به عکس با او ندارند در کنار او نباشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که مورد توجه رسانه‌ها بود کاملا نسبت به بن‌سلمان بی‌توجه بود به رغم اینکه بارها با او رو در رو شد و از کنار او گذشت اما هیچ توجهی به او نکرد و کاملا علامت‌ تعجب‌ها در زمان عبور اردوغان از کنار بن‌سلمان و بی‌توجهی‌اش به او روی صورت بن‌سلمان مشخص بود.

حتی بزرگ‌ترین حامی بن‌سلمان یعنی دونالد ترامپ هم تنها به نگاهی به سمت او بسنده کرد و بن‌سلمان نیز به او لبخند زد اما ترامپ بدون صحبت با بن‌سلمان رد شد و رفت.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد سنتی عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بود برنامه‌ای برای دیدار با ولیعهد سعودی در حاشیه نشست سران G20 ندارد.

این در حالی است که وزیران خارجه آمریکا و عربستان در حاشیه نشست سران G20 با یکدیگر دیدار کردند

وزرای خارجه آمریکا و عربستان در بوئنوس آیرس با یکدیگر دیدار و درباره جنگ یمن و قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت‌وگو کردند.

تنها کسی که با گرمی از بن‌سلمان استقبال کرد، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بود که با لبخند و گشاده‌رویی با او دست داد. پوتین و بن‌سلمان در جریان نشست نیز در کنار یکدیگر نشستند

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک‌پامپئو، وزیر خارجه این کشور و عادل‌الجبیر، همتای عربستانی وی در حاشیه اجلاس G20 در بوئنوس آیرس آرژانتین دیدار کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که دو طرف در این دیدار درباره برخی مسائل منطقه‌ای و دوجانبه به‌ویژه مذاکرات آتی درباره جنگ یمن و اهمیت پیشرفت در زمینه تحقیق درباره قتل جمال‌خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی بحث و گفت‌وگو کردند. از طرفی طی این دیدار وزیران، کاخ سفید روز جمعه (نهم آذر ماه) اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا و بن‌سلمان با هم تعارفات معمول داشتند و هیچ بحث جدی انجام ندادند.

این مسئول کاخ‌ سفید که نامش را فاش نکرد به سی‌ان‌ان گفت: در جریان گرفتن عکس یادگاری رهبران با هم صحبت کردند ترامپ و بن‌سلمان نیز با هم احوال پرسی کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که مورد توجه رسانه‌ها بود کاملاً نسبت به بن‌سلمان بی‌توجه بود به رغم اینکه بارها با او رو در رو شد و از کنار او گذشت اما هیچ توجهی به او نکرد

در حالی که برخی رسانه‌ها در تلاش برای زدودن سایه جنایت قتل جمال‌خاشقجی و جنگ یمن بر اجلاس G20 وزارت‌خارجه سعودی هستند، با انتشار تصاویری در توییتر سعی کردند نشان دهند بن‌سلمان در این اجلاس مورد توجه مقامات قرار گرفته و تصاویری از بن‌سلمان با رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس را منتشر کرد.

از سوی دیگر رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه پیش‌تر اعلام کرده بودند که یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود در گفتگوهایشان با ولیعهد سعودی، مساله قتل خاشقجی خواهد بود.

 این نخستین حضور بن‌سلمان در یک نشست مهم بین‌المللی در حد سران کشورها پس از ماجرای قتل فجیع جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی است.

پیش از حضور بن‌سلمان در این نشست، سازمان دیده‌بان حقوق‌ بشر از دادستان آرژانتین خواسته بود به دلیل نقش ولیعهد سعودی در جنایت علیه غیرنظامیان یمنی و نیز قتل خاشقجی، این دولت‌مرد سعودی را تحت پیگرد قضایی قرار دهد. دادستان آرژانتین نیز اعلام کرده است از دولت‌های ترکیه، یمن و عربستان سعودی در این رابطه اسناد و مدارک خواسته است.