مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به سخنرانی روز شنبه (سوم آذر ماه) حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، واکنش نشان داد و خشم خود را از اظهارات ضد صهیونیستی روحانی ابراز کرد.

وزیرخارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سخنان رئیس‌جمهور ایران در کنفرانس وحدت اسلامی، ضد رژیم صهیونیستی، مواضع ضد ایرانی واشنگتن را تکرار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان درباره رژیم صهیونیستی بدون اشاره به سیاست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن و متحدانش در منطقه، مدعی شد که این رویکرد به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود.

پمپئو در ادامه با ادعای اینکه ایران مکرر خواستار مرگ میلیون‌ها نفر از جمله مسلمانان می‌شود، گفت که در این‌صورت ایران دوست آمریکا و اسرائیل نیست.

تأکید رئیس‌جمهور ایران بر جعلی و غده سرطانی بودن رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین، واکنش مایک پامپئو وزیرخارجه آمریکا را به‌دنبال داشت.

رئیس‌جمهور ایران طی سخنرانی در سی ‌و دومین کنفرانس وحدت اسلامی روز شنبه (سوم آذر ماه) در تهران، یکی از آثار شوم پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا دانست و گفت: تشکیل این غده سرطانی بر این مبنا بود که  باید قدرت دست‌نشانده خود را در منطقه مستقر کند، چطور یک رژیم جعلی به نام اسرائیل در منطقه تشکیل شد و چطور ملت بزرگ و تاریخی فلسطین از خانه‌های خود رانده و آواره شد و سالیان دراز مورد قتل و غارت صهیونیست‌ها در منطقه قرار گرفت؟ مشکل کجاست؟

رئیس‌جمهور ایران روز شنبه (سوم آذر ماه) در سخنرانی خود با اشاره به این که مسلمانان امروز باید دست یکدیگر را بگیرند، تاکید کرد که بیگانه اتکایی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ است و خواستار اتحاد مسلمانان در برابر آمریکا شد.

این اظهارات سبب شد که وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سخنان رئیس‌جمهور ایران، به دفاع تمام قد از رژیم صهیونیستی پرداخته و مواضع ضد ایرانی واشنگتن را تکرار کند.

مایک پامپئو  اعلام کرد: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بار دیگر خواستار نابودی اسرائیل شده و از آن به عنوان غده سرطانی و رژیم جعلی یاد کرده است. چنین اظهاراتی که ظاهرا درخواستی برای جنگ است، تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ همچنین ادعا کرد: روحانی در یک کنفرانس بین‌المللی درباره وحدت اسلامی مسلمانان جهان را به اتحاد برای ایستادن در برابر آمریکا تشویق کرد. این اقدامی خطرناک و غیر مسئولانه است که بیشتر از قبل انزوای ایران را تعمیق خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه، بدون اشاره به اقدامات دولت‌های آمریکا علیه مردم ایران، عملکرد حکومت جمهوری اسلامی را مایه رنج مردم توصیف کرد. مقامات ایران تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا مستقیما مردم و زندگی آنان را هدف گرفته و ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا و همچنین تروریست خواندن ملت ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا از جمله اقدامات دیگر آمریکا علیه مردم ایران است. وی مدعی شد که مردم ایران بهتر می‌دانند و با دولتشان که آنها را در این ۳۹ سال به جهان بد معرفی کرده‌، موافق نیستند. این مردم مدت زیادی است که از این حکومت که آن را مستبد خواند، رنج می برند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه رژیم ایران دوست آمریکا و اسرائیل نیست، مدعی شد که مردم ایران این موضوع را بهتر می‌دانند و با حکومتشان هم نظر نیستند. پامپئو اشاره نکرد که بر چه اساس معتقد است مردم با حکومت ایران هم‌نظر نیستند. او در ادامه ادعا کرد که دولت ایران نماینده بدی برای مردمش بوده و مردم ایران مدت خیلی طولانی است که در این حکومت استبدادی رنج کشیده‌اند.

اظهارات تازه پامپئو تقریبا سه هفته پس از راهپیمایی ضد آمریکایی پررنگ ایرانی‌ها در(سیزدهم آبان ماه) گذشته ایراد شده است. دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای و فرار کردن از تعهدات واشنگتن، اکنون در حال تشدید انواع فشارها برای قطع مراودات اقتصادی کشورها با ایران است.

پیش از وزیرخارجه آمریکا، ابتدا  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سخنان رئیس‌جمهور ایران در جریان سی‌ودومین نشست بین‌المللی وحدت اسلامی واکنش نشان داد و مدعی شده بود که اسرائیل به‌خوبی می‌داند که چگونه از خود برابر رژیم قاتل ایران دفاع کند. بعد از این سخنرانی، بنیامین نتانیاهو سخنان حسن روحانی در خصوص نابودی اسرائیل را  نفرت‌برانگیز توصیف و ادعا کرد که این سخنان دوباره ثابت می‌کند که چرا کشورهای جهان باید در مسیر تحریم رژیم تروریست ایران که آن‌ها را نیز تهدید می‌کند، به هم بپیوندند.

برخی مقام‌های اروپایی متحد تل‌آویو و واشنگتن هم به سخنان ریاست‌‌جمهوری ایران علیه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به اظهارات حسن روحانی که به وی هشدار داده بود، با دم شیر بازی نکن، یک پیام توئیتری خشم‌آلود منتشر کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در این پیام نوشت: خطاب به رئیس‌جمهور روحانی؛ هرگز و هیچ‌وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن وگرنه از پیامدهایی رنج خواهید برد که نظیرش را کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است. ما دیگر کشوری نیستیم که سخنان دیوانه‌وار شما از خشونت و مرگ را تحمل کند. مراقب باش!

ترامپ این پیام را که ساعاتی پس از سخنرانی خصمانه وزیر امورخارجه‌اش علیه ایران منتشر کرده، به‌طور کامل با حروف بزرگ نوشته است که نشانه تاکید به شمار می‌آید.

 اولین مقام اروپایی که سخنان روحانی را در این نشست بین المللی وحدت اسلامی محکوم کرد، صدراعظم اتریش بود.

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، که کشورش اخیرا پیشنهاد میزبانی از سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران را رد کرده است، اولین مخالف سخنان روحانی بود، این در خواست از سوی سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان مطرح شده بود.

صدر اعظم اتریش در توئیتر خود نوشت: من اظهارات اخیر رئیس‌جمهور روحانی علیه اسرائیل را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنم. تردید درباره حق موجودیت اسرائیل یا درخواست برای نابودی اسرائیل قطعا غیرقابل قبول است.

کورتس افزود: اتریش یک مسئولیت ویژه در قبال مقابله با همه اشکال یهودی‌ستیزی و حمایت از اسرائیل دارد و حمایت ما از اسرائیل موضوعی برای مذاکره نیست.

بعد از او، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم سخنان رئیس‌جمهور ایران درباره رژیم صهیونیستی را غیرقابل قبول خواند و بر تعهد اتحادیه اروپا نسبت به امنیت این رژیم تاکید کرد و گفت از اسرائیل هم‌چنان حمایت خواهد کرد.