دیداری برای مصالحه

این دیدار، اولین ملاقات طرفین بعد از آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه و همچنین برداشته شدن تحریم‌های متعاقب آن از سوی دو طرف انجام می‌شود نکته قابل توجه در جلسه دادگاه که برگزار شد، این بود که چهار شاهد اصلی در این پرونده که پیش‌تر شهادت‌نامه‌هایی را مبنی بر اتهام همکاری برانسون با اعضای گولن و ارتباط با کودتا ارائه داده بودند، با حضور در جلسه شهادت خود را پس گرفتند

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، اشتباهی بزرگ است؛ گفت که طی دیدار با همتای آمریکایی خود درباره اختلافات دوجانبه صحبت خواهد کرد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که روز سه‌شنبه (29آبان ماه) با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار و درباره بازه وسیعی از مسائل مورد اختلاف دو طرف صحبت خواهد کرد.

چاووش‌اوغلو که برای شرکت در هشتمین انجمن جهانی ائتلاف تمدن‌ها (UNAOC) به آمریکا سفر کرده است، گفت که دیدار با پامئو در حاشیه این اجلاس در مقر سازمان ملل برگزار خواهد شد.

به نوشته روزنامه «حریّت» وی طی سخنرانی در کنسولگری ترکیه در نیویوک، توضیح داد: «تنش در روابط دوجانبه (بین آمریکا و ترکیه) فقط محدود به مسئله بازداشت برانسون نبود. دو موضوع دیگر نیز بود که روابط را وخیم کرد.»

وزیر خارجه ترکیه با بیان این‌که یکی از موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور، حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری یگان‌های مدافع خلق (YPG) است، افزود: «همکاری آمریکایی‌ها با این گروه تروریستی، یک اشتباه بزرگ است.»

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به نقشه‌راه منبج، توافق شده بین آنکارا و واشنگتن، خاطر نشان کرد: «این طرح فقط محدود به شهر منبج نیست و شامل تمام مناطق شرق رودخانه فرات که توسط گروه تروریستی ی.پ.گ تصرف شده نیز می‌شود.»

وی با بیان اینکه آزادسازی مناطق شرق فرات از تصرف شبه‌نظامیان کُرد، بخشی از نقشه‌راه منبج است، گفت: «واشنگتن همچنین فعلا نتوانسته درخواست ترکیه برای استرداد فتح‌الله گولن، رهبر جنبش تروریستی گولن و طراح کودتای نافرجام 15 جولای (25تیر ماه) 2016 را محقق کند.»

وزیر خارجه ترکیه این مسئله را یکی از جدی‌ترین دلایل تنش در روابط واشنگتن-آنکارا توصیف کرده و ادامه داد: «ترکیه نه صد در صد، بلکه هزار درصد در هر دو موضوع محق است. البته اف.بی.آی اخیرا تحقیقات فراگیری را درباره شاخه‌های سازمان فتو در آمریکا شروع کرده است. آنها در حال تحقیق درباره این هستند که این سازمان چگونه از قوانین آمریکا گریخته، بانک‌های این کشور را دور زده و از پرداخت مالیات امتناع کرده است.»

این دیدار، اولین ملاقات طرفین بعد از آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه و همچنین برداشته شدن تحریم‌های متعاقب آن از دو طرف انجام می‌شود.

آمریکا از دو سال پیش، علی‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی این کشور تحویل داده است. واشنگتن ادعا کرده بود شناسه این سلاح‌های ثبت شده‌ و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را رهگیری کرده و بازبستانند.

اندرو برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیر ماه) همان سال، از سوی نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. روزنامه «واشنگتن پست» در تاریخ 5 مرداد سال 2016 به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که رئیس‌جمهور آمریکا با همتای ترکیه‌ای خود توافق کرده است تا در ازای آزادی «ابرو اوزکان» فعال ترکیه‌ای بازداشت شده در فلسطین اشغالی، برانسون نیز آزاد شود.

به نوشته روزنامه «حریّت» در سال 2016 این کشیش آمریکایی در صورت گناهکار شناخته شدن در دادگاه ترکیه به اتهامات همکاری با یک گروه تروریستی و جاسوسی برای واشنگتن، به حداقل 35 سال حبس محکوم می‌شود.

نکته قابل توجه در جلسه دادگاه که برگزار شد، این بود که چهار شاهد اصلی در این پرونده که پیشتر شهادت‌نامه‌هایی را مبنی بر اتهام همکاری برانسون با اعضای گولن و ارتباط با کودتا ارائه داده بودند، با حضور در جلسه شهادت خود را پس گرفتند.

به عنوان نمونه، «بصره فاطمه اون» یکی از شهود این پرونده با بیان اظهاراتی خلاف شهادت پیشین خود، گفت که هرگز ندیده اعضای گروهک تروریستی پ.ک.ک در مرکز درمانی یکی از دوستان برانسون مداوا شده باشند و سپس برای حضور در جنگ به سوریه فرستاده شود.

یکی دیگر از شاهدان پس از پس‌گرفتن شهادت خود، در اظهاراتی عجیب مدعی شد که او یک ملی‌گرا است و تمام سوری‌ها را تروریست می‌داند. بعد از اتمام اظهارات شهود، دادستانی ترکیه در این جلسه از قاضی دادگاه مجازات 10 سال حبس را برای برانسون تقاضا کرد. وی همچنین خواستار لغو بازداشت خانگی برانسون شد تا وی بیرون از بازداشت منتظر نتیجه نهایی دادگاه باشد.

این در حالی است که واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد مطلع نوشت بود که واشنگتن «محتاطانه خوش‌بین است» که برانسون پس از جلسه آخر دادگاه خود، آزاد شود.

 در نهایت اندرو برانسون در تاریخ (20 مهر ماه) از بازداشت خانگی آزاد شده و به دلیل گذارندن حدود سه سال حبس، توانست از ترکیه خارج شده و به آمریکا بازگردد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از ترکیه به خاطر این اقدام تشکر کرد.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیر ماه) 2016 می‌داند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.