آمریکا تنها کشوری بود که با پیش‌نویس سالانه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص فعالیت آژانس پناهجویان این سازمان مخالفت کرد، چرا که تاکید داشت مفادی در این متن وجود دارد که کاملا با منافع مطلق و حاکمیت دولت ترامپ مغایرت دارد.

این قطعنامه به طور کلی بیش از 60 سال است که با اجماع نظر عمومی به تصویب رسیده است، اما امسال واشنگتن خواستار برگزاری یک رای‌گیری درخصوص این قطعنامه شد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود اعلام کرد: متن این پیش‌نویس با 176 رای موافق، سه رای ممتنع و 13 کشوری که رای ندادند به تصویب کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل رسید. در حال حاضر قرار است این پیش‌نویس به طور رسمی توسط مجمع عمومی سازمان ملل که 193 عضو دارد در ماه دسامبر (کمتر از 15 روز دیگر) تصویب شود.

کلی کوری، سفیر آمریکا در امور اقتصادی و اجتماعی به این کمیته گفت: اگرچه آمریکا برای بخش اعظمی از موارد مطرح شده در این قطعنامه و پیمان جهانی در خصوص پناهجویان که به این پیش‌نویس ضمیمه شده ارزش بسیاری قائل است، اما به برخی از نگرانی‌های آمریکا در این متن رسیدگی نشده است.

وی با اشاره به تعهد سازمان ملل به یک رویکرد جهانی برای رسیدگی به مساله‌ی آوارگان و پناهجویان افزود: ما متاسفیم که متنی که امروز از این قطعنامه روبه‌روی ما قرار گرفته شامل مفادی است که مستقیما با منافع مطلق و حاکمیت دولت کشورم مغایرت دارد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر(مهر ماه) برای جلب حمایت از حفاظت از حاکمیت و استقلال آمریکا استفاده کرد.

کوری گفت: ما همچنین نسبت به موضوع مطرح شده در این متن در رابطه با جایگزین‌ها برای بازداشت و نیاز به محدود کردن بازداشت پناهجویان به شدت نگران هستیم. ما براساس قوانین مهاجرتی داخلی‌مان و همچنین براساس منافع بین‌المللی‌ خود، افرادی را که به صورت غیرقانونی وارد خاک آمریکا می‌شوند، بازداشت می‌کنیم و آنها را تحت پیگرد قرار خواهیم داد.

دولت دونالد ترامپ هنگامی که اجرای سیاست مهاجرتی تحمل صفر را آغاز کرد، انتقادات بسیاری را در داخل و خارج از کشور به وجود آورد، چرا که براساس این سیاست کودکان از والدین‌شان در موقع عبور از مرز آمریکا و مکزیک جدا می‌شدند.

کشورهای سازمان ملل در ماه ژوییه (مرداد ماه)  با یک پیمان جهانی غیرالزام‌آور در خصوص مساله‌ مهاجرت توافق کردند. با این حال آمریکا به خاطر نگرانی‌های استقلال و حاکمیت‌ خود پیش از آغاز این مذاکرات از آن خارج شد. از سوی دیگر به صورت کاملا مجزا، فیلیپو گراندی، رییس آژانس پناهجویان سازمان ملل یک پیمان جهانی در خصوص پناهجویان و آوارگان تنظیم کرده است.

کوری گفت: آمریکا به کمک به آوارگان تا جایی که در حد امکان به خانه‌هایشان نزدیک باشد، متعهد است و در سال گذشته نزدیک به 1میلیارد و 600 میلیون دلار به آژانس پناهجویان سازمان ملل کمک مالی ارائه کرد.

بیش‌تر مدافعان حقوق پناهجویان، برنامه ممنوعیت ورود شهروندان ۱۱ کشور از جمله پناهجویان را سیاست دونالد ترامپ برای کاهش پذیرش پناهجویان ارزیابی کرده بودند. تعداد پناهجویان پذیرفته شد در دوره دونالد ترامپ نسبت به آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما به نصف کاهش یافته است. بررسی های رویترز نشان می دهد که در سه سال گذشته ۴۰ درصد پذیرش پناهجویان ایالات متحده آمریکا از ۱۱ کشوری است که پیش از این ورود شهروندانشان به آمریکا ممنوع شده بود. 

رویترز همچنین گفته است که در مدتی که طرح ترامپ اعمال می شد تعداد پناهجویان از این کشورها به شدت کاهش یافته بود و تنها ۴۶ پناهجو توانستند از این کشور ها وارد آمریکا شوند.