پارلمان آلمان دیروز (چهارشنبه) با ۳۹۵ رای مثبت اولاف شولتس را به عنوان نهمین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم و جانشینی آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال تصدی، تایید کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهور آلمان نیز ریاست‌جمهوری شولتس را تایید کرد. دولت شولتس با امید زیادی به مدرن کردن پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا و مبارزه با تغییرات آب و هوایی قدرت را در دست می‌گیرد اما با چالش فوری مقابله با سخت‌ترین مرحله آلمان از همه‌گیری ویروس کرونا مواجه است. شولتس ۶۳ ساله، معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان از سال ۲۰۱۸، تجربه و نظم فراوانی را برای ائتلاف سوسیال دموکرات‌های چپ میانه خود، سبزهای طرفدار محیط زیست و دموکرات‌های آزاد طرفدار تجارت به همراه دارد. این سه حزب ترکیب رقبای سابق را به عنوان یک اتحاد مترقی به تصویر می‌کشند که پس از دوران تقریباً رکوردی مرکل در قدرت، انرژی جدیدی را به کشور وارد می‌کند. شولتس برای انتخاب شدن به عنوان صدراعظم به حمایت حداقل ۳۶۹ قانونگذار در مجلس ۷۳۶ کرسی پارلمان نیاز داشت. او توانست ۳۹۵ رای از ۷۳۶ رای پارلمان را بدست آورد. شرکای ائتلاف ۴۱۶ کرسی بین خود دارند، بنابراین خیال او از داشتن اکثریت راحت بود. دویچه‌وله هم بلافاصله پس از اعلام صدراعظمی پولتس در گزارشی سیاست دولت آتی آلمان را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، شولتس اظهار کرد که تقویت اتحادیه اروپا در سطح جهانی و اطمینان حاصل کردن از اینکه آلمان بخشی از این روند است، از اصلی‌ترین اولویت‌ها محسوب می‌شود. شولتس درخصوص اولین سفرش به خارج از آلمان به‌عنوان صدراعظم جدید این کشور گفت که وی به این سنت اخیر و سفر به فرانسه افتخار می‌کند؛ سفری که به دنبال بازدید از بروکسل برای ملاقات با رهبران اتحادیه اروپا انجام شد. آنگلا مرکل، گرهارد شرودر، هلموت کوهل و هلموت اشمیت، صدراعظم‌های پیشین آلمان همگی پس از منصوب شدن به مقام صدراعظمی، به فرانسه سفر کردند. آشتی و دوستی فرانسه و آلمان پس از دو جنگ جهانی به رکن اصلی سیاست خارجی و اروپایی آلمان تبدیل شده است. شولتس، صدراعظم جدید آلمان متعهد شد که آلمان از لهستان درخصوص بحران مرزی با بلاروس حمایت می‌کند و وی از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به‌دلیل استفاده از مهاجران برای اعمال فشار علیه اتحادیه اروپا انتقاد کرد. همچنین پیرامون مسئله لهستان، رابرت هابک، معاون شولتس اظهار کرد که قوانین برای همه افراد عضو اتحادیه اروپا امری ضروری و حیاتی است. رهبر حزب سبزها نیز افزود که آلمان از کمیسیون اروپایی که در اختلاف با دولت‌های ورشو و بوداپست است، حمایت خواهد کرد.

درخصوص آخرین اقدامات و تحرکات سربازان روسیه در مرز با اوکراین، شولتس خاطرنشان کرد که چنین مسئله‌ای برای روسیه باید خیلی روشن شود که هرگونه تهدید علیه اوکراین غیرقابل قبول خواهد بود. وی با ابراز نگرانی از وضعیت در مرز روسیه و اوکراین گفت که اصول تنش‌زدایی که پس از جنگ سرد حاکم بوده است باید رعایت شود. شولتس افزود: نقض نکردن قوانین مرزی یکی از این اصول را شامل می‌شود. این خیلی خیلی مهم است که هیچ شخصی در کتب تاریخ به دنبال ترسیم مجدد مرزها نباشد. در نتیجه، باید مسئله واضح و روشن شود که اگر تهدیدی نسبت به اوکراین پدیدار شود، چنین موقعیتی غیرقابل قبول خواهد بود.

پس از مسائل مربوط به اتحادیه اروپا، اولویت دوم سیاست خارجه دولت جدید آلمان تقویت روابط ترانس‌آتلانتیک و همکاری با ناتو است. پس از اینکه شولتس به‌ طور رسمی قدرت را کسب کند، تماس با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا احتمالا از اولویت‌های وی خواهد بود. شولتس با اشاره به ارزش‌های دموکراتیک گفت: اکنون مشخص است که چه چیزی ما را به هم وصل می‌کند. وی همچنین از پاسخ به اینکه آیا در خصوص تحریم بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ به آمریکا خواهد پیوست یا نه، خودداری کرد.