نشست سه جانبه سران عراق، اردن و مصر، دیروز یکشنبه در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد. در این نشست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر حضور داشتند. نشست بغداد در راستای دو نشست قبلی در قاهره و بحرالمیت و برای اجرای توافقات حاصله در چارچوب پروژه موسوم به «شام جدید» برگزار و هدف از آن فعال کردن توافق‌نامه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعلام شد. اگرچه برخی منابع از همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی بین سه کشور در این نشست نیز خبر داده‌اند. این نشست پیش از این دوبار به تعویق افتاده بود؛ یک بار از سوی مصر برای حادثه برخورد دو قطار و یک بار از طرف اردن به دلیل ناامنی ناشی از تلاش برای کودتا در این کشور. اتحادیه عرب پیش‌تر با این سخنان حسام زکی، دستیار دبیر کل آن به استقبال نشست بغداد رفت: «نشست سه جانبه بغداد، مصالح ملت‌های عربی و کیفیت انسجام، همراهی و هماهنگی در منافع اقتصادی و سیاسی عربی را ارتقا خواهد داد.» در همین راستا،‌ سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق به رسانه‌های عراقی گفت: این نشست سه جانبه فقط برای عراق اهمیت ندارد، بلکه برای اردن و مصر نیز حائز اهمیت است. عبد الزهرة الهنداوی تصریح کرد: پرونده‌های گوناگونی روی میر خواهد بود از جمله مسائل اقتصادی، موضوع اتصال برق بین سه کشور عراق، اردن و مصر که اهمیت زیادی برای عراق در زمینه انرژی دارد یکی از این موضوعات مورد یحث خواهد بود. وی ادامه داد: موضوع خط لوله نفت از بندر بصره به بندر عقبه اردن یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و تبادل نظر است. سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق درخصوص طرح ایجاد مسیر مواصلاتی زمینی بین عراق، اردن و مصر و اعلام نام شرکت‌های مجری طرح در آینده نیز سخن گفت؛ طرحی که به گفته او «جابه‌جایی شهروندان بین سه کشور را با هزینه‌های پایین میسر می‌کند».  مقام عراقی از احتمال همکاری بین مصر و عراق در زمینه‌های کشاورزی و بازسازی کارخانه‌های عراقی و نیز استفاده از تجربه مصری‌ها در ساخت مسکن هم خبر داد. به گفته الهنداوی، «کشورهای دیگری منتظر نتایج نشست سه جانبه عراق، اردن و مصر هستند و حتی برخی کشورها خواستار پیوستن به این محور شده‌اند.»

ورود سیسی به عراق پس از ۳۰ سال

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، در فرودگاه بغداد به استقبال همتای مصری خود رفت. همزمان با ورود هواپیمای السیسی به آسمان بغداد، یک فروند جنگنده عراقی در آسمان بغداد به استقبال این هواپیما رفت و آن را تا فرود در فرودگاه بغداد اسکورت کرد. سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه رسمی اعلام کرد، سفر تاریخی عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور به بغداد نخستین سفر وی در ۳۰ سال اخیر است. به گزارش روسیا الیوم، بسام راضی با اشاره به اینکه این سفر در چارچوب چهارمین دور از مکانیزم همکاری سه جانبه میان کشورهای مذکور قرار دارد که مارس ۲۰۱۹ در قاهره کلید خورد؛ گفت: این سفر بیانگر قدرت روابط تاریخی میان مصر و عراق است و تمایل مصر را در حمایت از این روابط و توسعه آن در راستای اتحاد سرنوشت و چالش‌ها و برآورده کردن منافع مشترک دو کشور نشان می‌دهد. وی افزود: انتظار می‌رود در این سفر رئیس‌جمهوری با نخست وزیر عراق روابط دوجانبه، راه‌های تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان آن دو و مسائل و پرونده‌های منطقه‌ای را بررسی کند. به گفته راضی، سیسی همچنین در این سفر با پادشاه اردن جهت ادامه رایزنی‌ها پیرامون مسائل مهم مشترک، بررسی راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان مصر و اردن در سطوح مختلف نیز دیدار می‌کند.

تاکید صالح بر نقش محوری مصر در جهان عرب و منطقه

برهم صالح در دیدار با رئیس‌جمهور مصر بر تقویت همکاری‌ سه‌جانبه میان عراق، مصر و اردن و اهمیت بالا بردن سطح هماهنگی‌های و استفاده از ارتباطات جغرافیایی در زمینه توسعه افق‌های همکاری گسترده‌تر در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، توسعه و اجرای پروژه‌های زیرساختی، انتقال انرژی و احداث خطوط نفتی تاکید کرد. وی تاکید کرد که بازگشت نقش و جایگاه عربی و منطقه‌ای عراق، عنصر مهمی در تثبیت امنیت و توسعه منطقه است. بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری عراق، صالح در این دیدار بر نقش محوری جمهوری مصر در جهان عرب و منطقه و ضرورت هماهنگی سه‌جانبه مشترک برای کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای و ایجاد راهکارهایی درباره بحران‌های سوریه، یمن و لیبی نیز تاکید کرد. عبدالفتاح السیسی نیز در این دیدار گفت که مصر از توسعه همکاری دوجانبه با عراق در چارچوب همیشکی تکامل اقتصادی و همکاری راهبردی به ویژه در سایه چالش‌های بزرگ موجود در منطقه و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، استقبال می‌کند.

دیدار السیسی با الکاظمی در  مقر نخست‌وزیری عراق

رئیس‌جمهور مصر پس از دیدار با همتای عراقی، به مقر دولت عراق در بغداد رفت و با استقبال «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، السیسی در این دیدار، تلاش‌های عراق در تثبیت امنیت، ثبات، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را ستود و گفت که مصر از عراق حمایت و پشتیبانی می‌کند. وی همچنین بر اهمیت تلاش برای تقویت همکاری‌های سه‌جانبه عراقی، مصری و اردنی تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق در دیدار با شاه اردن بر ضرورت «تقویت روابط اردن با عراق در بعد عربی و منطقه‌ای» و همچنین هماهنگی برای مقابله با چالش‌های منطقه و افراط‌گرایی، پیامدهای بهداشتی و اقتصادی ویروس کرونا، بحران تغییرات آب و هوایی و ... تاکید کردند

تحسین نقش حمایتگر اردن در ارتباط با عراق

همچنین ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که برای شرکت در نشست سه جانبه به بغداد سفر کرده بود، در فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد استقبال «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق قرار گرفت. رئیس جمهوری عراق طی دیدار و رایزنی با پادشاه اردن ضمن تحسین نقش حامیانه اردن از عراق و اشاره به عمق روابط دوجانبه بین دو کشور همسایه و دو ملت برادر که دارای پیوند جغرافیایی و اجتماعی مستحکم هستند، بر لزوم همکاری مشترک برای توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف که برای دو کشور مهم است و منافع دو ملت را تضمین می‌کند، تاکید کرد. دو طرف در این دیدار به بررسی همکاری سه جانبه مشترک بین عراق، اردن و مصر و تقویت آن از طریق ارتباط جغرافیایی برای تحقق انسجام اقتصادی و تجاری از طریق حمایت از سرمایه‌گذاری و شهرهای صنعتی مشترک و همکاری در زمینه انرژی و اتصال شبکه برق و انتقال نفت و پروژه‌های زیرساختی که به نفع مردم سه کشور و چشم‌اندازی گسترده‌تر در خدمت کل منطقه از طریق تقویت فرصت‌های توسعه و شکوفایی و رونق اقتصادی است، پرداختند. هماهنگی مشترک برای مقابله با چالش‌های منطقه و افراط‌گرایی و پیامدهای بهداشتی و اقتصادی ویروس کرونا، بحران تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست که خطر مشترک محسوب می‌شود، از دیگر محورهای گفت وگوی رئیس جمهوری عراق و پادشاه اردن بود. دو طرف همچنین بر اهمیت هماهنگی سه جانبه برای حل بحران‌ها و کاهش تنش‌های منطقه به خصوص بحران‌ها در سوریه، یمن و لیبی و حرکت به سوی چشم‌اندازهای راه‌حل سیاسی از طریق دیدار و گفت وگو تاکید کرد. صالح تاکید کرد که عراق به همکاری و هماهنگی مشترک برای کاهش تنش‌ها در منطقه امید دارد.  پادشاه اردن نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به بغداد بر ایستادگی اردن در کنار عراق در حفظ امنیت و ثباتش و همچنین اهمیت توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و لزوم تقویت همکاری سه جانبه مشترک بین عراق، اردن و مصر در راستای تحقق منافع مشترک تاکید کرد. رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق در دیدار با شاه اردن بر ضرورت «تقویت روابط اردن با عراق در بعد عربی و منطقه‌ای» تاکید کردند.

برهم صالح در دیدار با رئیس‌جمهور مصر بر نقش محوری جمهوری مصر در جهان عرب و منطقه و ضرورت هماهنگی سه‌جانبه مشترک برای کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای و ایجاد راهکارهایی درباره بحران‌های سوریه، یمن و لیبی تاکید کرد

پیشگامی دوباره عراق در منطقه و جهان

رهبر جریان حکمت ملی عراق در مورد نشست عراق، مصر و اردن در بغداد گفت، این نشست نقش پیشگامی دوباره عراق در منطقه و جهان را احیا می‌کند. سید عمار الحکیم در رشته توئیتی در صفحه خود نوشت: این نشست همچنین تمایل بغداد را برای گشایش روابط با کشورهای برادر و دوست براساس منافع نشان می‌دهد طوری که ضامن شکوفایی ملت‌ها وثبات و امنیت آنها باشد.  صالح تاکید کرد که عراق به همکاری و هماهنگی مشترک برای کاهش تنش‌ها در منطقه امید دارد.  پادشاه اردن نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به بغداد بر ایستادگی اردن در کنار عراق در حفظ امنیت و ثباتش و همچنین اهمیت توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و لزوم تقویت همکاری سه جانبه مشترک بین عراق، اردن و مصر در راستای تحقق منافع مشترک تاکید کرد.