باکو - توفیق عباسلی کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران واکنش منفی در سراسر جهان در پی داشته و بسیاری از کشورها نارضایتی خود را بطور علنی مطرح می‌کنند.

عباسلی روز یکشنبه(بیستم  آبان ماه) با تاکید بر این‌که، ترامپ تحت تاثیر لابی صهیونیستی و سعودی‌ها، اقدام به اعمال تحریم علیه ایران کرده است افزود: محافل سیاسی داخل امریکا از افزایش بیش از پیش تاثیر لابی صهیونیستی بر سران این کشور ابراز نارضایتی و مخالفت می‌کنند.

عباسلی افزود: این تحریم‌ها خلاف موازین حقوق بین‌المللی است و بسیاری از کشورها ضمن محکوم کردن این اقدام امریکا پیامدهای نامطلوب آن برای اقتصادی جهان را گوشزد کرده اند. 

وی، با بیان این‌که سیاست تحریم، اقدامی نسنجیده در روابط بین‌المللی است، افزود: با توجه به این‌که روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری کشورها نتیجه تلاش‌های طولانی مدت است، خدشه‌دار کردن این روابط معقولانه به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: به همین دلیل است که کشورها در حال حاضر به سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت مخالفت می‌کنند و آن را مغایر با منافع ملی خود می‌دانند .

عباسلی گفت: این تحریم‌ها حتی به نفع خود آمریکا نیز نیست؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های آمریکا علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند و از تحریم‌ها خسارت می‌بینند .

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیر قانونی است چرا که این تحریم‌ها با مصوبات سازمان ملل متحد و توافق هسته‌ای حاصله در سال 2015 میلادی میان ایران و کشورهای غربی مطابقت ندارد. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از واکنش سخت کشورها ناگزیر به معافیت برخی کشورها از تحریم‌ها شده و سیاست تحریم آمریکا در جهان در حال حاضر به یک حالت مضحک در آمده است .

این کارشناس سیاسی گفت: مسئولان اتحادیه اروپا با نشان دادن واکنش سخت نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران از آن حمایت نکردند و اتحادیه اروپا در حال حاضر در پی‌ساز و کار جدید برای ادامه روابط اقتصادی، تجاری و بانکی با ایران است.