فرشاد گلزاری

 این روزها اخبار زیادی از اسرائیل و تحرکات سیاسی - امنیتی آن در سطح منطقه و فرامنطقه توسط رسانه‌ها مخابره می‌شود که هر کدام یک نیت خاصی را در پسِ خود دارند. واقعیت این است که از زمانی که بنیامین نتانیاهو از صحنه سیاست کنار گذاشته شد، رژیم صهیونیستی و به خصوص تیمی که حالا به رهبری نفتالی بنت، نخست‌وزیر جوانِ این رژیم در تل‌آویو مستقر هستند، به دنبال آن هستند تا دو مساله مهم را پیگیری و اجرایی کند.

لاپید پس از افتتاح سفارتخانه،‌ در کنفرانس خبری علناً از خاک یک کشور مسلمان، طرح دوکشوری را برای مدتی نامعلوم بایکوت کرد و این دقیقاً پیامی بود از منامه به فلسطینی‌ها که مقامات بحرین فکرش را نمی‌کردند!

نخست اینکه بتوانند گفتمان جدید خود را بر خلاف نتانیاهو، با شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود به صورت علنی پیگیری کنند. همه به یاد دارند نتانیاهو در زمان نخست‌وزیری اصرار ویژه‌ای بر یوسی کوهن، رئیس وقتِ موساد داشت که بسیاری از سفرها و ملاقات‌های او یا سایر مقامات اسرائیلی با همتایان منطقه‌ای‌شان علنی نشود. این روند چندین بار اتفاق افتاد اما مشکل آنجا بود که نتانیاهو از پنهان بودن این دیدارها به نفع خود و اغراض سیاسی‌اش استفاده  می‌کرد.

او هر وقت که می‌خواست طرفداران راست‌گرا را به نفع خود جهت دهد، چند خط از اسنادی که مربوط به سفرهای محرمانه‌اش بود را به صورت مشهود و علنی منتشر می‌کرد و هدفش این بود تا با این جو روانی و رسانه‌ای بتواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد در البته دستِ آخر این اقداماتش باعث شد تا از قدرت کنار گذاشته شود.

بر این اساس حالا تیم بنت که یائیر لاپید را درون خود به عنوان وزیر  خارجه دارد و قرار است پس از او به عنوان نخست‌وزیر گردشی زمام امور را در دست بگیرد، به دنبال آن است تا بر خلاف جهت راهبرد نتانیاهو گام بردارد. البته این کابینه هم تحفظات امنیتی خود را مانند نتانیاهو خواهد داشت اما واقعیت این است که تیم نفتالی بنت عموماً در محیطِ سرزمین‌های اشغالی یک چهره افراطی و دستِ راستی از خود نشان می‌دهد و در خارج از این مرزهای مذکور سعی می‌کند که خود را خیلی دیپلماتیک و اهل مذاکره نشان دهد. مساله دوم که تیم بنت و کابینه فعلی اسرائیل پیگیری خواهند کرد، تکمیل پرونده‌های ناتمامی است که از دولت نتانیاهو به جای  مانده است.

اینکه چرا سفارت اسرائیل در طبقه 29 یک ساختمان واقع شده نشان می‌دهد که تل‌آویو همچنان از اقدام علیه اماکن دیپلماتیکش در بحرین، امارات و به طور کلی کشورهایی که به تازگی به قطار عادی‌سازی پیوسته‌اند، هراس دارد

یکی از این پرونده‌هایی که اساساً تمام سطوح و طیف‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی بر شروع و حتی ادامه آن اتفاق‌نظر دارند؛ پرونده عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی - اسلامی است که به توافق ابراهیم مشهور است. به یاد داریم که دو هفته پیش سالگرد توافق ابراهیم بود و وزیر خارجه آمریکا به همراه همتایان بحرینی، اسرائیلی، اماراتی و مراکشی خود این موضوع را به صورت ویدئوکنفرانسی جشن گرفتند و واشنگتن بر ادامه این روند تاکید کرد و حاضر به حمایت از آن شد. کمی پس از این نشست مجازی اتفاقی افتاد که به نوعی باید آن را تکمیل‌کننده راهبرد نتانیاهو دانست. روز پنجشنبه یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به دعوت وزارت خارجه بحرین، در اولین سفر رسمی یک وزیر اسرائیلی به این کشور راهی منامه شد.

تکمیل یک پرونده و مخابره پیام

سفر یائیر لاپید به بحرین تکمیل‌کننده عادی‌سازی روابط میان دو طرف است. همه به یاد دارند که نتانیاهو 3 بار قرار بود با سفر به بحرین و امارات، سفارتخانه‌‌های اسرائیل در ابوظبی و منامه را به دست خود افتتاح کند، اما هربار این سفر به تعویق افتاد و اساساً در پشت پرده دست‌هایی به دنبال آن بودند تا نتانیاهو این دو سفر را اجرایی نکند. با روز کار آمدن بایدن نه تنها نتانیاهو نتوانست این اقدام خود را عملیاتی کند، بلکه از اریکه قدرت به زیر کشیده شد و حالا لپید این پرونده را به سرانجام رساند.

دفتر یائیر لاپید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی امضای قرارداد عادی‌سازی روابط با بحرین، برای نخستین بار از منامه دیدار رسمی به عمل آورد. اینکه سفر لاپید تا چه حد مهم است بودن تردید یک مساله چند ضلعی به حساب می‌آید؛ اما مهمتر از آن این بود که لاپید در این سفر به صورت علنی سفارت اسرائیل در بحرین را افتتاح کرد. او به همراه عبداللطیف الزیانی، همتای بحرینی‌اش سفارت را افتتاح کرد و در همانجا اعلام داشت که این اقدام و این روز را باید یکی از مهمترین ایام در حاشیه خلیج فارس دانست.

اما نکته مهم دیگر، مکان این سفارت است. براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، سفارت این رژیم در طبقه ۲۹ ساختمان تجارت جهانی بحرین واقع شده است. همچنین نخستین سفیر رژیم صهیونیستی در منامه، «ایتان ناعه» خواهد بود که گفته می‌شود سوابق امنیتی در کارنامه خود دارد.

اینکه چرا سفارت اسرائیل در طبقه 29 یک ساختمان واقع شده نشان می‌دهد که تل‌آویو همچنان از اقدام علیه اماکن دیپلماتیکش در بحرین، امارات و به طور کلی کشورهایی که به تازگی به قطار عادی‌سازی پیوسته‌اند، هراس دارد. این تحلیل و برآورد اسرائیلی‌ها درست است، چراکه به محض ورود لاپید به بحرین، تعداد زیادی از شهروندان بحرینی در اعتراض به ورود وی به کشورشان و افتتاح سفارتخانه در منامه، به خیابان‌ها ریختند و با حمل پلاکارد اعتراض خود را نسبت به این اقدام  علنی کردند.

واکنش‌ها  اما به اینجا ختم نشد. در ادامه این اعتراضات حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای از استقبال رژیم بحرین از وزیر خارجه رژیم صهیونیستی جهت افتتاح سفارت در منامه، به عنوان جنایتی علیه منافع جهان عرب و ادامه‌دهنده اشتباه امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی مناسبات نام برد.

حساب توییتری شیخ عیسی قاسم، مرجع دینی بحرین هم در واکنش به سفر یائیر لاپید، به منامه نوشت: خدا به داد مردم بحرین برسد.

 فارغ از این مسائل باید توجه داشت که لاپید در کنفرانس خبری خود در بحرین صریحا اعلام کرد که تحقق راهکار دوکشوری در زمان کنونی محال بوده و برای همین بهتر است روی بهبود شرایط معیشتی فلسطینی‌ها متمرکز شویم. شاید این پیام مهمترین موضوع در سفر لاپید به منامه بود؛ چراکه او علناً از خاک یک کشور مسلمان، طرح دوکشوری را برای مدتی نامعلوم بایکوت کرد. این دقیقاً پیامی بود از منامه به فلسطینی‌ها که مقامات بحرین فکرش را نمی‌کردند!