آریا رهنورد

تیم ملی در حالی ظرف روزهای آینده اولین مسابقه‌اش در دور نهایی انتخابی جام جهانی را برگزار می‌کند که در 6 دوره اخیر، هرگز در این مسابقه  شکست نخورده است. ایران در دیدارهای اول این مرحله در 6 دوره اخیر، چهار بار برنده بوده و دو بار هم به نتیجه تساوی رسیده است. البته که همیشه نمی‌شود روی تاریخ حساب کرد اما تیم ملی ایران حداقل برای نبرد اول، اعتماد به نفس بسیار خوبی خواهد داشت. یک شروع خوب و یک قدم محکم، همان چیزی است که می‌تواند تیم ملی را به جام جهانی نزدیک کند.

گوچی، برد و دعوا

در مقدماتی جام جهانی روسیه در حالی به مرحله نهایی رسیدیم که تیم ملی رقبای بسیار سرسختی را مقابل خودش می‌دید. یکی از این رقبا، تیم ملی قطر بود که می‌خواست به هر قیمتی به جام جهانی صعود کند. این همان قطری بود که یک سال بعد، توانست قهرمانی قاره آسیا را هم به دست بیاورد. اولین مسابقه تیم ملی در مرحله نهایی از انتخابی جام جهانی روبه‌روی همین قطر انجام شد. مسابقه‌ای که ده‌ها هزار نفر را به استادیوم آزادی تهران کشاند. بازی تا ثانیه‌های پایانی با تساوی دنبال می‌شد اما طبق معمول گوچی در حساس‌ترین موقعیت به کمک تیم ملی آمد و گل سرنوشت‌سازی به حریف زد. اواخر مسابقه هم جهانبخش کار قطر را تمام کرد. این جدال درگیری‌های بسیار زیادی داشت و موجب محرومیت چند مربی و بازیکن ایرانی هم شد. این سه امتیاز شیرین اما مسیر صعود ایران به جام جهانی را تا حدودی هموار کرد.

وقتی وی.ای.آر وجود نداشت

در آخرین مرحله از دور مقدماتی جام جهانی برزیل، تیم ملی کارش را با یک برد بسیار مهم در ازبکستان شروع کرد. ایران در آن جدال عملکرد خوبی نداشت و به شدت تحت فشار حریف قرار گرفت. ازبک‌ها حتی یک بار توپ را از خط دروازه تیم ملی عبور دادند اما داور متوجه این صحنه نشد و بازی تا ثانیه‌های پایانی با تساوی دنبال می‌شد. سرانجام این خلعتبری بود که روی پاس دیدنی کریم انصاری‌فرد، توپ را از خط دروازه حریف عبور داد تا تیم ملی یک پیروزی کلیدی را جشن بگیرد. البته ازبکستانی‌ها بعدها انتقام‌شان را از تیم ملی گرفتند و در مسابقه برگشت در حالی که کاملا تحت تاثیر مسابقه ایران بودند، تیم کی‌روش را در ورزشگاه آزادی شکست دادند. در نهایت اما این تیم ملی ایران بود که توانست خودش را به رقابت‌های جام جهانی برساند و ازبکستان دوباره پشت این دیوار بلند باقی ماند.

نجات‌بخش مثل نکو

سال 2010 در اولین مسابقه از این مرحله، با تیم ملی عربستان روبه‌رو شدیم. نبرد دشواری که شاگردان علی دایی در خاک حریف برگزار می‌کردند. این مسابقه سخت و نزدیک، با گل عربستانی‌ها در نیمه اول شرایط بسیار دشواری برای تیم ملی ایران ساخت. شاگردان شهریار تا دقیقه 81، همچنان از حریف عقب بودند اما جواد نکونام به موقع از راه رسید و مسابقه را به تساوی کشاند تا ایران یک امتیاز بسیار حساس را در وررزشگاه خانگی حریف به دست بیاورد. در پایان آن نبردها البته دست ایران به رقابت‌های جام جهانی آفریقای جنوبی نرسید.

هوای گرم، بازی سرد

تیم برانکو در اولین مسابقه از دور نهایی مرحله انتخابی جام جهانی 2006 باید روبه‌روی بحرین قرار می‌گرفت. برخورد با این تیم، اصلا خاطره خوشایندی برای تیم ملی ایران به حساب نمی‌آمد. چراکه همین تیم چهار سال قبل اجازه نداده بود ایران به جام جهانی برسد. این مسابقه با حضور 25 هزار تماشاگر در استادیوم ملی بحرین در شهر ریفا انجام شد و هیچ گلی به همراه نداشت. دو تیم با یک نمایش محتاطانه، از نتیجه تساوی کاملا رضایت داشتند و برای برد، به آب و آتش نزدند. در پایان آن مرحله البته تیم ملی ایران توانست خودش را به رقابت‌های جام جهانی آلمان برساند و دوباره در جام جهانی شرکت کند.

شاهکار به سبک شهریار

تیم ملی در اولین نبرد از دور آخر مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 در خانه با عربستان روبه‌رو شد. مسابقه‌ای که استادیوم آزادی را کاملا پر از تماشاگر کرد. در این جدال حساس، علی دایی یک بار از روی نقطه پنالتی و یک بار هم در جریان مسابقه موفق به گل‌زنی شد تا در نهایت تیم ملی عربستان را با یک نمایش برتر شکست بدهد. رقابت این دو تیم برای رسیدن به جام جهانی تا روز آخر ادامه داشت و سرانجام این عربستانی‌ها بودند که سهمیه مستقیم جام جهانی را از آن خودشان کردند.

افسانه دالیان

یکی از بهترین نمایش‌های تیم ملی در تاریخ مراحل انتخابی جام جهانی، در اولین جدال از دور پایانی مقدماتی جام جهانی روبه‌روی چین رقم خورد. ایران تا دقیقه 60 آن مسابقه، دو بر صفر از چین عقب بود و در آستانه یک شکست تلخ قرار داشت اما اما تک گل کریم باقری، دبل مهدوی‌کیا و گل لحظه آخری مدیرروستا، نفس چین را گرفت. این یک برد فراموش‌نشدنی برای تیم ملی ایران بود.