طالبان از سازمان ملل خواست کرسی عضویت افغانستان در این سازمان ملل را به امارت اسلامی جدید این گروه واگذار کند. سهیل شاهین سخنگوی طالبان که از سوی این گروه به عنوان فرستاده‌اش به سازمان ملل منصوب شده، پیشتر در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک اظهار امیدواری کرده بود که به زودی افغانستان را در این سازمان بین‌المللی نمایندگی کند. شاهین در بیانیه‌ای که به دست اسپوتنیک رسید گفت: امارت اسلامی افغانستان تنها نماینده واقعی افغانها است و واقعیتهای میدانی آن را ثابت کرده‌اند.طبق قوانین بین‌المللی داشتن نماینده درسازمان ملل حق ما است و من از سازمان ملل می‌خواهم حدود ۴۰ میلیون افغان را از نماینده داشتن در این سازمان محروم نکند. او اظهار کرد: طالبان با گرفتن کرسی در سازمان ملل خواهد توانست به آسانی در هماهنگی با جامعه بین‌المللی کمکهای انسانی را به مردم افغانستان تحویل دهد. در این بیانیه عنوان شد: زمستان شروع شده است، این مسئولیت همه است که کمکهای انسانی به هر افغان را تسهیل کند. درهای ما به روی همکاری باز است و ما حاضر به همکاری با هر سازمان بین المللی از این بابت هستیم. چند روز پیش طالبان اعلام کرد که غلام اسحاق زی، فرستاده دائم دولت سرنگون شده قبلی افغانستان در سازمان ملل و از منتقدان صریح این گروه شبه نظامی رادیکال، دیگر نماینده افغانستان در این سازمان بین المللی نیست.

این درخواست در حالی مطرح شده که ژنرال کِنِت فرنکلین مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در جریان جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا با بیان اینکه روابط طالبان و پاکستان، در نتیجه خروج آمریکا از افغانستان، بسیار پیچیده‌تر از قبل خواهد بود، اظهار داشت که پاکستان متحمل فشارهایی از سوی افغانستان خواهد بود که پیش از این با دلیل حضور آمریکا در آنجا به راحتی دفع می‌شد. وی خاطرنشان کرد که آمریکا برای رسیدن به افغانستان، باید از آسمان پاکستان بگذرد، و تحقق این امر بصورت پایدار، دلیل تعامل واشنگتن با اسلام آباد است.

 وی همچنین صراحتا گفت پیشنهادش این بوده که حداقل ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی بمانند. به گفته مک‌کنزی برای او کاملا روشن بوده که خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر به متلاشی شدن نیروهای نظامی افغانستان و سقوط دولت می‌شود. با این حال جو بایدن تصمیم به خروج کامل این نیروها از افغانستان گرفت. این در حالی است که بایدن در ماه اوت در یک مصاحبه با شبکه خبری ای.بی.سی تاکید کرد که هیچگونه توصیه‌ای برای ماندن در افغانستان از سوی مشاورانش دریافت نکرده است. مارک میلی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا نیز در جلسه پرسش در سنا تاکید کرد که در پاییز سال ۲۰۲۰ هشدار داده بوده که خروج سریع نیروهای آمریکا از افغانستان خطر اشغال کامل این کشور از سوی طالبان را در پی دارد و یا منجر به وقوع جنگ داخلی در افغانستان می‌شود. ژنرال مک‌کنزی و میلی اما هردو از پاسخ به این سوال که دقیقا چه زمانی و چه چیزی به عنوان مشاوره به بایدن گفته‌اند، طفره رفتند. مک‌کنزی گفت: من مطمئن هستم که رییس جمهور تمام توصیه‌ها را شنیده و بسیار بادقت به آنها گوش کرده است.

فارغ از این مواضع آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) رهان حق، سخنگوی سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت: ما صریحا به طالبان اطلاع داده‌ایم که تمایل داریم همکاری کنیم و ببینیم چه کارهایی می‌توانیم برای بهبود شرایط در افغانستان از جمله شرایط اجتماعی- اقتصادی و شرایط انسانی انجام دهیم. وی افزود: حمایت سازمان ملل به اقدامات مقامات طالبان در تضمین یک جامعه فراگیر و جامع در افغانستان و همچنین در حفاظت از حقوق بشر بستگی خواهد داشت.