تارنمای رادیو دویچلندفونک با اشاره به شرکت چی – تک (Chi-Teck)که در ایالت نوردلینگن آلمان قرار دارد، نوشت: تجارت با ایران سالانه پنج میلیون دلار برای این شرکت سود دارد. اما انتقال بانکی پول میان دو کشور مشکل بزرگی است.

به نوشته این تارنما، تاجران آلمانی با وجود تحریم‌ها، تمایل به تجارت با ایران دارند، اما ترجیح می‌دهند که نامی از آنها به میان نیاید.

تجارت با ایران 4 یا 5 سالی به راحتی انجام می‌شد، اما با اقدام اخیر آمریکا و خروج از توافق هسته‌ای این مسئله مشکل ساز شد، ولی دست تعدادی از بانک‌ها و صندوق‌های پولی باز است و فقط بانک‌هایی که با امریکا تجارت دارند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران و آلمان، حجم تجارت دوجانبه از سال 2016 بیش از 25 درصد افزایش یافته است. اقتصاد آلمان مجموعه قوانینی دارد که تمام بانک‌ها باید به آن عمل کنند. 

این رسانه آلمانی نوشت: طبیعتا دولت ایران می‌تواند کاری کند که تجارت را با وجود سیاست تحریمی امریکا ادامه بدهد. بازار سرمایه ایرانی بر اساس پایبندی به دستورالعمل‌های اروپا به ایرانیان این اجازه را می‌دهد که حساب‌های بانکی را در اروپا حفظ کند. شرط آن این است که ایران FATF را اجرا کند.