فرشاد گلزاری

همزمان با ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای دهمین روز پیاپی، گردان‌های عزالدین قسام فرودگاه رامون در جنوب اراضی اشغالی و پایگاه‌های هوایی این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند. همچنین اخبار ضد و نقیضی درباره توقف حملات به غزه منتشر شده است.

در این راستا الجزیره گزارش داده که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی از نیمه شب گذشته بار دیگر نواحی مختلف نوار غزه به ویژه رفح و خان یونس را بمباران کردند. در این حملات که همچنان ادامه دارد، مشابه روزهای اخیر مراکز مسکونی و غیرنظامی، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها در مرکز، شمال، جنوب و غرب غزه هدف قرار گرفت.  خبرنگار الجزیره صبح دیروز در گزارش تلویزیونی خود اعلام کرد که هواپیماهای جنگی اسرائیل طی روز گذشته با ۵۲ جنگنده بیش از ۱۲۲ بمب پرتاب و ۵۰ موشک به نوار غزه شلیک کرده است. او همچنین گفت که جنگنده‌های اسرائیلی یک ساختمان مسکونی در مرکز غزه را هدف گرفتند که به شهادت ۴ تن و زخمی شدن شماری منجر شد. مناطقی در شرق رفح و شرق خان یونس در جنوب غزه از جمله مقر موسسات خیریه رفح نیز بمباران شدند.

علاوه بر این یک منزل دیگر در شهرک بیت حانون در شمال غزه، یک خانه در محله الرمال در مرکز این باریکه، منزلی در منطقه النزار محله الشجاعیه در شرق  و یک مجتمع در محله الرمل خان یونس هدف قرار گرفته و تخریب شدند. چهار حمله نیز به یک خانه در غرب نوار غزه و نیز حملاتی به یک منزل در محله الزیتون در جنوب شهر غزه صورت گرفت. جنگنده‌های اسرائیلی امروز همچنین منزل «عطا الله ابو السبح» یکی از رهبران حماس در محله الجنینه در مرکز شهر رفح را بمباران کردند. رادیو الاقصی فلسطین نیز اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی بامداد روز گذشته (چهارشنبه) منزل یوسف ابو حسین خبرنگار فلسطینی در محله شیخ رضوان در شهر غزه را بمباران و او را به شهادت رساندند. گفته می‌شود که عکاس آژانس خبری آناتولی ترکیه نیز در منطقه تل الحوا در غرب غزه زخمی شده است.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند مصر طرحی را برای اجرای آتش‌بس از امروز (پنجشنبه) ارائه کرده که به نظر کارشناسان با توجه به شدت تبادل آتش میان ارتش اسرائیل و مقاومت فلسطین نمی‌تواند راه به جایی ببرد

در همین راستا دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۴۵۰ ساختمان در نوار غزه، از جمله شش بیمارستان و ۹ مرکز مراقبت‌های اولیه، از آغاز درگیری تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است. علاوه بر این حدود ۴۸۰۰۰ نفر از ۵۲،۰۰۰ آواره به ۵۸ مدرسه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، پناهنده شده‌اند. آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه کرم ابوسالم را نداده است. در کرانه باختری و قدس هم اوضاع طی روز گذشته به شدت ملتهب گزارش شد. رویترز به نقل از مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کرد که درگیری‌ها و رخدادهای سه‌شنبه و چهارشنبه در کرانه باختری و بیت‌المقدس منجر به کشته شدن ۴ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۱۴۰۰ تن دیگر شد. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که به طور کلی ۱۴۳۴ مورد جراحت در بین فلسطینیان ثبت شده است که شامل ۱۸۲ مورد جراحت با گلوله، ۱۹۵ مورد جراحت با گلوله مشقی، ۹۳۱ مورد خفگی با گاز اشک‌آور و ۱۲۰ مورد در اثر ضرب و شتم و ۶ مورد نتیجه لگدمال شدن توسط پلیس اسرائیل بود.

نتانیاهو علیه همه!

در این میان موضوعی که بسیاری از اذهان عمومی و به خصوص فعالان حوزه حقوق بشر را آزار داده و حتی آنها به نقطه جوش می‌رساند، عدم عملگرایی شورای امنیت سازمان ملل است؛ چراکه شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه شب در چهارمین نشست خود درباره فلسطین از آغاز درگیری‌ها در غزه، نتوانست موضع واحدی اتخاذ کند. در همین راستا نماینده دائم چین در سازمان‌ملل در جلسه‌ای که چهارمین نشست شورای امنیت از زمان آغاز این درگیری‌ها بود اعلام کرد که این شورا نتوانست موضع واحدی درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل اتخاذ کند. وی که ریاست جلسات این شورا در ماه جاری را برعهده دارد، در صفحه توئیتر خود نوشت هنوز زمان رای‌گیری اعضای شورای امنیت بر یک مصوبه واحد درباره فلسطین فرانرسیده است گرچه موضع اکثریت قاطع روشن است، ولی باید بیشتر تلاش کنیم. ساعاتی پس از این اظهارات نماینده چین در شورای امنیت، در سازمان ملل اعلام کرد که ابتدا ما باید ارزیابی کنیم که آیا اقدام یا صدور بیانیه به پیشبرد چشم‌انداز برای خاتمه این خشونت کمک می‌کند یا خیر.

نماینده دائم چین در سازمان‌ملل در جلسه‌ای که چهارمین نشست شورای امنیت از زمان آغاز این درگیری‌ها بود اعلام کرد که این شورا نتوانست موضع واحدی درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل اتخاذ کند

ارزیابی ما این است که فعلاً صدور اطلاعیه عمومی کمکی به تنش‌زدایی نمی‌کند. در همین راستا کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نشستی با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن داشته و همچنین با قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس پیرامون اوضاع در خاورمیانه و به خصوص فلسطین گفتگو کرد و قرار شده تا فرانسه به تلاش‌های خود برای پایان دادن به اقدامات خصمانه و آتش‌بس‌ میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ادامه دهد. از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند مصر طرحی را برای اجرای آتش‌بس از امروز (پنجشنبه) ارائه کرده که به نظر کارشناسان با توجه به شدت تبادل آتش میان دو طرف نمی‌تواند راه به جایی ببرد چراکه یک مانع بسیار بزرگ در این مسیر وجود دارد که نامش «بنیامین نتانیاهو» است.

همه می‌دانند که نتانیاهو به هر طریقی طی روزهای گذشته نگذاشته تا آتش‌بس در غزه اعمال شود اما روز گذشته (چهارشنبه) عاموس هارئیل، کارشناس مسائل نظامی روزنامه عبری زبان هاآرتص یادداشتی را منتشر کرد که به نوعی همه چیز را علیه نتانیاهو رقم زد و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. او در یادداشت خود نوشت: «درحالی که فرماندهان بلند پایه ارتش خواستار توقف تجاوز به نوار غزه هستند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال پیروزی است و با درخواست آنها مخالف است». هارئیل در ادامه یادداشت خود آورده است که سطوح سیاسی و نظامی اسرائیل به دنبال خاتمه دادن به عملیات هستند و هر دو ترجیح می‌دهند مسئولیت کامل آن را برعهده نگیرند. از سوی دیگر، یک منبع نظامی اسرائیلی در سخنانی به روزنامه معاریو گفته است که رژیم صهیونیستی درحال بررسی این مساله است که آیا شرایط برقراری آتش‌بس فراهم شده است یا خیر. بر اساس این داده‌ها به خوبی می‌توان متوجه شد آنچه که حتی با فشار آمریکایی‌ها نمی‌گذارد آتش‌بس محقق شود، صرفاً «بنیامین» و هم قطاران او در لیکود هستند!