احتمال سقوط آزاد اقتصاد در نوار غزه

ملک‌ عبدالله: همه قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل بر حق ملت فلسطین در داشتن آینده همراه با صلح و کرامت اذعان دارد و این مساله جوهره راه‌حل دو کشور است احتمال می‌رود وضعیت اقتصادی نوار غزه بحرانی‌تر شود، چراکه تلاش‌ها برای مذاکرات و تسهیل محاصره غزه همواره با شکست مواجه می‌شود. میانجیگری مصر برای ایجاد آتش‌بس طولانی با اسرائیل نیز به شکست انجامیده است

مرجان احتشامی

بانک جهانی در گزارشی که روز سه‌شنبه (3 مهر 1397) در مورد اقتصاد فلسطین منتشر کرد،‌ هشدار داده است که اقتصاد نوار غزه در حال سقوط آزاد است. این گزارش همچنین از رژیم صهیونیستی و جامعه بین‌المللی خواسته است تا اقدام فوری برای جلوگیری از فروپاشی سریع انجام دهند. براساس این گزارش، اقتصاد غزه در سه ماهه اول سال 2018،‌ شش درصد افت داشته و نرخ بیکاری در این کشور به بیش از 50 درصد رسیده است که بیش از 70 درصد جوانان نوار غزه را شامل می‌شود.

بانک جهانی شاخص‌های متنوعی را مدنظر قرار داده است. ازجمله محاصره بلندمدت نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی که با هدف ناکار کردن جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که وظیفه اداره منطقه را به عهده دارند،‌ انجام می‌شود. همچنین در این گزارش ذکر شده که کاهش بودجه مقامات دولت فلسطینی و کاهش کمک‌های بین‌المللی به فلسطین، به ویژه کمک‌های ایالات متحده آمریکا، از دیگر دلایل سقوط اقتصاد این کشور است.

مارینا وس، مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در این رابطه گفت: ترکیب جنگ، انزوا و رقابت‌های داخلی  فلسطین را در وضعیت کنونی اقتصادی قرار داده است و فشارهای انسانی را تشدید کرده است.

این گزارش پیش از جلسه مهم کمیته ویژه ارتباطات بانک جهانی به منظور توسعه همکاری‌ها برای کمک به فلسطین که امروز (5 مهر1397) برگزار می‌شود، منتشر شده است.

وس ادامه داد: افزایش ناامیدی شهروندان فلسطینی به افزایش تنش‌هایی که منجر به توقف توسعه منطقه و جمعیت بزرگ جوانان منطقه شده دامن می‌زند.

در حال حاضر از ماه مارس (فروردین 1397) به طور هفتگی در غزه تظاهرات‌هایی در کنار مرز سرزمین اشغالی برگزار می‌شود. بخشی از این تظاهرات‌ برای مقابله با محاصره اعمال شده از سوی رژیم اشغالگر و مصر از سال 2007 است که پس از اعلام کنترل حماس در منطقه اعمال شد. حماس مسئولیت برگزاری و رهبری این اعتراضات‌ را برعهده گرفته است، اما افزایش ناامیدی به دنبال سختی‌های مرتبط با محاصره شامل قطع برق‌های ممتد و طولانی و افزایش بیکاری نیز به این اعتراضات دامن زده است.

به گزارش وزارت سلامت غزه، سربازان رژیم صهیونیستی در  جریان این اعتراضات هفتگی از ماه مارس سال جاری تا کنون 136 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند که از این تعداد 27 نفر زیر سن قانونی بوده‌اند. یک تک تیرانداز فلسطینی نیز یک سرباز اسرائیلی را به قتل رساند. رژیم اشغالگر مدعی است که از مرزهای خود دفاع می‌کند و حماس را متهم کرده که با برگزاری چنین اعتراضاتی قصد رخنه به مرز‌های سرزمین اشغالی و حمله به ساکنین شهرک‌های اشغالی و سربازان این رژیم را دارد. با این وجود سازمان‌های مدافع حقوق بشر رژیم صهیونیستی را متهم به استفاده بیش از حد و غیرقانونی از نیروی نظامی به منظور سرکوب اعتراضات کرده‌اند.

احتمال می‌رود وضعیت اقتصادی نوار غزه بحرانی‌تر شود، چرا که تلاش‌ها برای مذاکرات و تسهیل محاصره غزه همواره با شکست مواجه می‌شود. رهبر حماس این هفته اعلام کرد که میانجیگری مصر برای ایجاد آتش‌بس طولانی با اسرائیل به شکست انجامیده است.

تلاش‌های مداوم برای توافق اصلاحی بین احزاب فلسطین از جمله حماس و حزب محمود عباس نیز با شکست مواجه می‌شود. محمود عباس در حال حاضر تنها کنترل بخشی از کرانه باختری را در اختیار دارد.  در این گزارش، بانک جهانی از رژیم صهیونیستی خواسته است محدودیت‌های تجاری و انتقال کالا و افراد را برای کمک به اقتصاد غزه بردارد و هشدار داده که هرچه سریع‌تر موسسات قانونی برای اداره شفاف و کارآمد غزه وارد عمل شوند.

تاسیس دو کشور

 راه‌حل مشکل فلسطین

در همین حال، عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راه حل موسوم به دو کشور را تنها راه پایان دادن به درگیری بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی دانست.

وی سه شنبه شب در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تشکیل دو کشور تنها راهی است که نیازهای دو طرف فلسطین و رژیم صهیونیستی را تامین می کند.

ملک عبدالله خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین دارای حاکمیت بر اساس مرزهای سال 1967 و به پایتختی قدس شریف شد.

وی افزود: همه قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل بر حق ملت فلسطین همچون بقیه ملت‌ها در داشتن آینده همراه با صلح و کرامت اذعان دارد و این مساله جوهره راه حل دو کشور است.

ملک عبدالله از کشورهای جهان خواست تا فرایند موسوم به صلح را به مسیر صحیح آن بازگردانند.

پادشاه اردن همچنین بر ضرورت حفاظت از میراث شهر قدس و وجود صلح در آن تاکید کرد و گفت: این شهر برای میلیاردها نفر از ملت‌های جهان مقدس است.

ملک عبدالله تصریح کرد: در مقابل هر تلاشی برای تغییر هویت عربی و اسلامی و مسیحی و تاریخی می‌ایستیم.

وی همچنین خواستار حمایت مالی کشورها از آژانس اقدام و امداد برای کمک به پناهجویان فلسطین (آنروا) پس از توقف حمایت‌های آمریکا از این نهاده  شد.