اکوادور خسته از رکود اقتصادی و ناکارآمدی دولت قبلی با چشم امید به تغییر وضع موجود، در بحبوحه همه‌گیری به پای صندوق‌های رأی شتافت، اما باید دید آیا طبق وعده «گیرمو لاسو» برنده راستگرای انتخابات ریاست جمهوری، این کشور در چهار سال آتی شاهد فرصت‌های جدید در جهت احیای اقتصادی خود خواهد بود.

گیرمو لاسو مدیریت کشوری را به دست خواهد گرفت که حجم اقتصادش بر اثر شیوع بیماری کرونا ۸ برابر کاهش داشته است، بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر کووید ۱۹ زندگی خود را از دست داده‌اند و شمار مبتلایان آن به بیش از ۳۴۷ هزار تن رسیده است

به گزارش ایرنا، ‌اگرچه چندماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از مردم اکوادور و تحلیلگران خارج از مرزهای این کشور انتظار بازگشت جناح چپ تحت حمایت «رافائل کوره آ» رئیس‌جمهوری سابق این کشور را داشتند و نظرسنجی‌های قبلی نیز این موضوع را تایید می‌کردند، اما در آخرین هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ در ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)، برخی کارشناسی‌های فنی از تنگ‌تر شدن دایره رقابت‌ها تا حد تساوی دو نامزد انتخاباتی از دو جناح چپ و راست حکایت داشتند.

در کارزار انتخاباتی اکوادور، در یک طرف «آندرس آرائوز» کاندیدای برتر دور اول انتخابات از ائتلاف امید حزب ترقی‌خواهان و تحت حمایت‌های حزب چپ موسوم به کورئیسم قرار داشت و در طرف دیگر، «گیرمو لاسو» بانکدار از حزب کرئو راستگرا ایستاده بود که با اختلاف ناچیز و بحث برانگیزی از «یاکو پرز» دیگر رقیب راستگرای خود توانسته بود به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یابد.

سرانجام پس از کارزاری سخت و تعیین‌کننده، به رغم انتظارات برآمده از نظرسنجی‌های پیشین، «آندرس آرائوز» نامزد جناح چپ از «اتحادیه امید» تحت حمایت «رافائل کورّه آ» رئیس‌جمهوری پیشین اکوادور از راهیابی به مسند قدرت بازماند و در مقابل، «گیرمو لاسو» نامزد محافظه کار جناح راست، پیروز انتخابات ریاست جمهوری اکوادور شد.

 چه عواملی سنگین‌تر شدن وزنه نامزد    راستگرای    انتخابات

به گفته تحلیلگران، پیروزی لاسو به عوامل مختلفی بستگی داشته است: از سویی، بسیاری زیادی از افراد مردّد در انتخابات بودند که در لحظات آخر، از برنامه‌های محافظه‌کاران حمایت کردند و از سوی دیگر، لاسو موفق به جذب آرای بومیان طرفدار پرز جامانده از دور دوم انتخابات شد. به نوشته نیویورک تایمز، برنده‌های گمنام انتخابات، رهبران جوامع بومی بودند که در مقابله‌ای تاریخی با کورّه آ، مانع از بازگشت قدرت به دست جناح چپ شدند. همچنین براساس ارزیابی‌ها، ۱,۷ میلیون نفر از مردم اکوادور رأی‌های خود را باطل کردند که این موضوع نیز به نفع پرچمدار حزب کرئو تمام شد.

رئیس‌جمهوری جدید اکوادور در شعارهای انتخاباتی خود بر جدایی از خط مشی «لنین مورنو» و روسای جمهوری قبلی مانند رافائل کوره آ تاکید می‌کرد. مورنو، رئیس‌جمهوری سابق که با درجه محبوبیت بسیار پایینی (حدود ۷ درصد) مردم را به ستوه آورده بود، نقطه حساسی بود که لاسو بر آن دست نهاد.

اکوادور خسته از رکود اقتصادی و ناکارآمدی سیاستمداران و تاریخچه اقدامات نئولیبرالی با چشم امید به تغییر وضع موجود، در بحبوحه همه‌گیری به پای صندوق‌های رأی شتافت. اما باید دید آیا به گفته لاسو، مردم اکوادور «تغییر» را انتخاب کردند؟ آیا اکوادور در ۴ سال آینده در دولت لاسو تغییر چشمگیری طبق وعده‌های انتخاباتی لاسو خواهد داشت؟ جریان کورئیسم به کجا خواهد کشید؟

به نوشته تارنمای شبکه تلویزیونی فرانسه درباره اهمیت انتخابات اکوادور، در کنار پیروزی «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری بولیوی همسو با «اوو مورالس» رئیس جمهوری چپگرای سابق این کشور، وجود «آلبرتو فرناندز» چپگرا بر مسند ریاست جمهوری آرژانتین و تثبیت قدرت چاویسم (طرفداران «هوگو چاوز» رهبر فقید چپگرای ونزوئلا) با پیروزی پارلمانی حزب حامی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور، پیروزی «آندرس آرائوس» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور که حاکی از بازگشت «رافائل کورّه آ» رئیس‌جمهور چپگرای پیشین این کشور است، می‌توانست نویدبخش بازگشت حزب چپ آمریکای جنوبی به عصر طلایی قدرت خود باشد.

رئیس‌جمهوری جدید اکوادور در شعارهای انتخاباتی خود بر جدایی از خط مشی «لنین مورنو» و روسای جمهوری قبلی مانند رافائل کوره آ تاکید می‌کرد. مورنو، رئیس‌جمهوری سابق که با درجه محبوبیت بسیار پایینی (حدود ۷ درصد) مردم را به ستوه آورده بود، نقطه حساسی بود که لاسو بر آن دست نهاد

 جناح چپ در اغلب کشورهای آمریکای لاتین مربوط به رویکرد مقاومت در مقابل سلطه طلبی آمریکاست.

با این وجود، گیرمو لاسو ۶۵ ساله که همواره سودای شکست حزب کوره‌آ را در سر می‌پروراند با حمایت بومیان این کشور که مبارزه‌ای تاریخی را با کوره آ در پیش گرفته بودند توانست پیروزی خود را تضمین کند. او که سابقه سه بار حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور را داشت، در انتخابات اخیر توانست زخم شکست دو دوره قبل در سال‌های ۲۰۱۳ مقابل رافائل کوره آ و ۲۰۱۷ در مقابل «لنین مورنو» روسای جمهوری پیشین این کشور را التیام دهد.

برنده محافظه‌کار انتخابات که با اختلاف بسیار ناچیزی از «یاکو پرز» نامزد جنبش بومیان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور توانسته بود به دور دوم این انتخابات راه پیدا کند، در دور نخست انتخابات تنها ۲۰ درصد از آرا را از آن خود کرده بود. اما وی در طول مبارزات تبلیغاتی خود همواره تاکید می‌کرد که تنها کسی است که از بازگشت کورّئیسم (طرفداران رافائل کوره آ) به قدرت جلوگیری خواهد کرد.

از سوی دیگر اما آرائوز و حتی حامی وی «رافائل کوره آ» به عنوان رهبر کورئیسم با به رسمیت شناختن نتایج انتخابات اعلام کردند: این تنها یک حادثه انتخاباتی است و به هیچ وجه شکست سیاسی و خط پایان برای آنها شمرده نمی‌شود. چرا که همه درجهت آینده بهتر برای اکوادوری واحد تلاش می‌کنند. آرائوز همچنین گفت که طی تماسی تلفنی با لاسو به وی تبریک گفته و منش دموکراتیک خود را به نمایش می‌گذاریم. کوره آ نیز دلیل برنده نشدن آرائوز را اشکال در برنامه‌هایشان عنوان کرد.

همچنین به نوشته نشریه الکترونیکی اینفوبائه آرژانتین،  لاسو باید توجه داشته باشد که حزب همراه او که مدعی فرصت‌آفرینی‌های جدید برای اکوادور هست، تنها ۱۲ کرسی از ۱۳۷ جایگاه پارلمان این کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ۵۰ نماینده مجلس اکوادور متعلق به جناح کورئیسم است.

لاسو که پیش از این وعده داده بود از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت مالی از بخش کشاورزی اشتغال‌زایی خواهد کرد، در این رابطه گفت: در ۲۴ می که مسئولیت تغییر کشور را به عهده خواهیم گرفت، اکوادور را به سوی سرزمین فرصت‌ها و سعادت همگانی که آرزومندیم پیش خواهیم برد.

وی با دفاع از بازار آزاد، اقدامات لیبرالی را به عنوان راهکار برای برون‌رفت از بحران اقتصادی و پایان دادن به جریان اصلاحات کورئیسم عنوان می‌کرد و جریان کورئیسم را مسئول بدهی  و کسری مالی کشور می‌دانست.

رئیس‌جمهوری جدید اکوادور که  ۲۴ می (سوم خرداد) زمام امور را در دست خواهد گرفت، در حالی وارد گود مسئولیت خطیر خود می‌شود که با کشوری روبروست که برای احیای اقتصاد راکدش به نفس نفس افتاده است. اقتصاد این کشور صادرکننده نفت در حال حاضر به خاطر بهای پایین نفت خام در بحبوحه همه‌گیری کرونا بسیار ضعیف شده است. همه‌گیری کرونا یک سوم از جمعیت اکوادور را به فقر کشانده و باعث بیکاری نیم میلیون تن دیگر شده است.

براساس اعلام شورای ملی انتخابات اکوادور نامزد انجمن محافظه‌کار «کرئو» با کسب حدود ۵۲ درصد آرا در برابر ۴۷ درصد رأی‌های آرائوز، به عنوان رئیس جمهوری منتخب اکوادور اعلام شد.

رئیس دولت جدید اکوادور در حالی به پیام‌های تبریک «ایوان دوکه» و «لوئیس لاکایه» به ترتیب روسای جمهوری کلمبیا و اوروگوئه، همتایان موافق خود در منطقه روی خوش نشان می‌دهد که با کوهی از مطالبات انجام نشده روبروست و بر مسند «لنین مورنو» رئیس‌جمهوری تکیه می‌زند که بخاطر سوء مدیریت در بحران همه‌گیری کرونا، دوره ریاست جمهوری خود را با محبوبیتی کمتر از ۷ درصد به پایان می‌رساند؛ ۳۴ درصد مردم فقیر هستند و در بهترین حالت آن پذیرندگان حواله‌هایی از دلارهای ارسالی از طرف بستگان خود در اروپا و آمریکا هستند.

گیرمو لاسو مدیریت کشوری را به دست خواهد گرفت که اقتصادش بر اثر شیوع بیماری کرونا ۸ برابر کاهش داشته است، بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر کووید ۱۹ زندگی خود را از دست داده‌اند و شمار مبتلایان آن به بیش از ۳۴۷ هزار تن رسیده است.

مردم اکوادور به امید احیای اقتصاد راکد کشور خود، روز یکشنبه ۱۱ آوریل (22 فروردین)  در میان محدودیت‌های کرونایی به پای صندوق‌های رأی شتافتند.