فرشاد گلزاری

چندی پیش اعلام شد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده قرار است مجموعه سفرهایی را به سه کشور اروپایی و همچنین اراضی اشغالی انجام دهد و در این سفرها اهداف بسیار مهمی را دنبال می‌کند. آنگونه که رویترز اعلام کرد قرار بر این بود تا وزیر دفاع آمریکا در روز شنبه، ابتدا به بلژیک سفر کند و با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیدار داشته باشد و گفته شد که قرار است سپس به آلمان، انگلیس و اراضی اشغالی سفر کند.

اینکه چرا برنامه لوید آستین یکباره و در کمال ناباوری سر و ته شد و او در ابتدا وارد تل‌آویو شد، موضوعی است که به نظر نباید از آن تعجب کرد؛ چراکه اصولاً سفر چنین شخصیت‌هایی که جایگاه نظامی و امنیتی دارند، از دیده‌ها پنهان می‌ماند یا اینکه تاریخ، ساعت و مکان آن به دروغ منتشر می‌شود تا بتوانند سناریوی اصلی و فریب را اجرایی کنند. این روند به نوعی برای حفاظت از سلامت و جان این مقامات اجرایی می‌شود که البته بسیاری معتقدند که منابع آمریکایی تاریخ‌های سفر را درست مخابره کرده‌اند و سفرها هم طبق همان برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود!

اگر از این حاشیه‌ها دوری کنیم و به متن اصلی بازگردیم باید به این موضوع بپردازیم که چرا لوید آستین مجدداً از پشت میز پنتاگون بیرون آمده و با کت و شلوار عزم سفر به سه کشور مهم اروپایی و در نهایت اسرائیل کرده است. اینکه چرا او به بلژیک می‌رود، چند دلیل عمده دارد.

آستین در حالی وارد تل‌آویو شد که رژیم صهیونیستی به مدت بیش از دو سال است که با بحران استقرار دولت روبرو است و حالا که بنیامین نتانیاهو مجدداً به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی شده، باز هم عده‌ای معتقدند اسرائیل با بحران داخلی روبرو خواهد بود

نخست اینکه بروکسل (پایتخت بلژیک) مقر اتحادیه اروپا است و به نوعی قلب سیاسی این قاره به حساب می‌آید و علاوه بر آن مقر ناتو یا همان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در همین شهر مستقر است. به عبارتی دیگر باید این کشور و در قلب آن، بروکسل را مهمترین پایتخت سیاسی- امنیتی اروپا دانست که نمادی از نهادگراییِ غربی به حساب می‌آید. بدون تردید دیدار وزیر دفاع آمریکا با دبیرکل ناتو نشان‌دهنده یک نکته خواهد بود و آن هم تقابل واشنگتن و مسکو با یکدیگر است. از دو هفته پیش تاکنون ما شاهد آن هستیم که تنش لفظی و میدانی میان آمریکا و روسیه در قضیه اوکراین زیاد شده است و حتی اخباری مبنی بر اعزام ناوگر‌وه‌های روسی به دریای سرخ منتشر و در امتداد آن اعلام شد آمریکایی‌ها هم در حال اعزام ناوگروه به دریای سرخ هستند. این سطح از تقابل بدون تردید کم‌نظیر است و حالا با آمدن دموکرات‌ها در کاخ‌سفید، به مدت 4 سال شاهد تقابل کاخ‌سفید با کرملین خواهیم بود.

سوال بعدی این است که چرا ژنرال آستین به برلین و لندن خواهد رفت؟ بر اساس داده‌ها و تحولات جاری در مقیاس بین‌المللی باید گفت که رئیس پنتاگون در آلمان قرار است با وزیر دفاع این کشور و یان هکر، مشاور سیاست خارجی و امنیت آلمان درباره روابط دفاعی دوجانبه، مقابله با تاثیر مخرب رقبای مشترک استراتژیک و تعیین تکلیف وضعیت نیروهای آمریکا در آلمان نیز گفت‌وگو ‌کند. بر اساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا، ژنرال آستین در بازدیدش از فرماندهی آمریکا در اروپا و مقر فرماندهی آفریقایی ایالات متحده در آلمان (آفکام) با سربازان آمریکایی و فرماندهان ارشد دیدار می‌کند اما دلیل اصلی این سفر و همچنین سفر وی به بریتانیا بدون تردید تقابل با روسیه و همچنین چین است. بایدن به خوبی طی مدتی که روی کار آمده به همه فهمانده است که اولویتش در طول چهار سال آینده چین و روسیه خواهد بود و به همین دلیل است که شاهدیم روز گذشته (یکشنبه) وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا از اوکراین در برابر روسیه حمایت کردند.

راضی نگه داشتن تل‌آویو

سلسله سفرهای لوید آستین به نوعی تفاوت‌های زیادی با سفر سایر اعضای کابینه بایدن خواهد داشت. او نخستین وزیر دفاع آفریقایی‌تبار تاریخ ایالات متحده آمریکا و اولین فردی از سوی واشنگتن است که به خاک آلمان پا می‌گذارد. همچنین او اولین عضو کابینه «جو بایدن» است که وارد خاورمیانه می‌شود، اما ورود او به عراق، سوریه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست، بلکه او وارد جغرافیایی می‌شود که در حوزه داخلی و منطقه‌ای با مشکلات جدیدی روبرو است.

ورود آستین به سرزمین‌های اشغالی و دیدارش با بنی گانتز یکی از رویدادهای مهم تلقی می‌شود و دلیلش تنها به مسائل امنیتی و نظامی مربوط نیست. آستین در حالی توسط یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای آمریکایی به نام «روز قیامت» وارد تل‌آویو شد که رژیم صهیونیستی به مدت بیش از دو سال است که با بحران استقرار دولت روبرو است و حالا که بنیامین نتانیاهو مجدداً به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی شده، باز هم عده‌ای معتقدند اسرائیل با بحران داخلی روبرو است.

بدون تردید دیدار وزیر دفاع آمریکا با دبیرکل ناتو نشان‌دهنده یک نکته خواهد بود و آن هم تقابل واشنگتن و مسکو با یکدیگر است، چراکه در روزهای اخیر مجدداً تنش میان مسکو و واشنگتن بر سر اوکراین و دریای سیاه بالا گرفته است

از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که رفتار اسرائیل درست در زمانی که آمریکا و ایران در وین به دنبال بازگشت به برجام و دستیابی به توافق جدید هستند، به شدت تند شده و این رژیم به عملیات‌های خرابکاری روی آورده است.

هفته گذشته اسرائیلی‌ها صریحا از حمله به یک کشتی ایرانی در دریای سرخ خبر دادند و بامداد روز گذشته (یکشنبه) هم اعلام کردند که به صورت مجازی و با استفاده از هک و نفوذ، تاسیسات هسته‌ای نطنز را مورد حمله قرار داده‌اند.

این دو اقدام به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در درجه اول با اعزام ژنرال آستین به دنبال آن هستند تا به ایران و همپیمانانش اعلام کنند که در کنار تل‌آویو ایستاه‌اند و در فاز بعد به دنبال آن هستند تا به تمام منطقه اعلام کنند که جنس تحولات خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس، امنیتی و نظامی است. سند این ادعا را هم می‌توان اظهارات آستین در تل‌آویو دانست. او در کنفرانس خبری مشترک با بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تصریح کرد که دولت بایدن به حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی پایبند است. در مقابل بنی گانتز هم حرف اول و آخر این سفر را زد؛ چراکه گفت: «هرگونه توافق با ایران باید در خدمت منافع واشنگتن که با منافع ما همسو است، باشد».

اظهاراتی که به خوبی نشان می‌دهد اولاً اختلاف نظر بر سر برجام میان واشنگتن و تل‌آویو وجود دارد و از سوی دیگر اقدامات اخیر اسرائیل در منطقه، به نوعی آمریکایی‌ها را ترسانده است. به همین دلیل آستین با صدای بلند حمایتش را از تل‌آویو اعلام کرد.