فرشاد گلزاری

 اوضاع و احوال این روزهای اسرائیل چندان مناسب نیست. یازدهم فروردین ماه بود که نتایج نهایی چهارمین دور از انتخابات کنست منتشر شد که پس از آن حرف و حدیث‌ها به اوج خود رسید. براساس نتایج پایانی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی حزب «لیکود» ۳۰ کرسی و حزب «آینده‌ای وجود دارد» ۱۷ کرسی را از آنِ خود کردند و مابقی احزاب مانند حزب شاس، آبی و سفید و غیره از 9 تا 4 کرسی را به خود اختصاص دادند. همین نتایج باعث شد تا مجدداً بحث بن‌بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی مطرح شود؛ چراکه هیچکدام از احزاب نتوانستند از مجموع 120 کرسی کنست، 61 کرسی را برای تشکیل دولت به دست بیاورند و همین موضوع یک بلاتکلیفی واضح را پدید آورده است. اینکه چرا این دور از انتخابات زودهنگام که برای چهارمین بار در سرزمینی‌های اشغالی برگزار می‌شود، باز هم با ناکامی روبرو شد و هیچ برنده قاطعی نداشت دلایل مهمی دارد که برخی از آنها به مسائل سیاسی و احزاب برمی‌گردد و بخشی دیگر به رفتار بنیامین نتانیاهو مربوط است. در مورد مسائل سیاسی و احزاب باید توجه داشت که طی دو سال گذشته چهار بار انتخابات زودهنگام کنست توسط رژیم صهیونیستی برگزار شده و هر بار هم شاهد یک آمارِ تقریباً ثابت از میزان کرسی‌های کسب شده بودیم.

براساس نظرسنجی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، ۵۳ درصد از مردم در اراضی اشغالی معتقدند هیچ راه‌حلی برای برطرف شدن بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی پیدا نخواهد شد و به همین دلیل دولتی هم تشکیل نمی‌شود و باید منتظر برگزاری انتخابات پنجم باشیم

به عنوان مثال حزب لیکود که یک جریان سیاسی منتسب به راستگراهای افراطی اسرائیل به حساب می‌آید و رهبری او را بنیامین نتانیاهو به عهده دارد در چهار انتخاباتی که برگزار شد حدود 30 تا 33 کرسی کسب کرده که نشان می‌دهد مقامات این حزب نتوانسته‌اند در طول این مدت تاثیر بسزایی بر افکار عمومی به نفع خود بگذارند؛ چراکه اگر این حزب و در رأس آن نتانیاهو می‌توانستند سناریوهای روانی خود را پیش ببرند، بدون شک میزان کرسی‌های آنها افزایش پیدا می‌کرد که نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه در دور چهارم حزب لیکود چیزی حدود 2 تا 3 کرسی از دست داد. از سوی دیگر باید متوجه بود که فرسایشِ لیکود در طول چند سال اخیر و وارد آمدن شوک‌های انتخاباتی به این حزب طی چهار انتخابات اخیر، به نوعی باعث شده تا این جریان دیگر به عنوان یک حزب جریان اصلی به حساب نیاید. درست است که لیکود همچنان بیشترین کرسی را در اختیار دارد، اما خیزش احزاب دوم، سوم و مابقی احزاب به ما نشان می‌دهد که لیکود ضعیف شده است. به عنوان مثال حزب «آینده‌ای وجود دارد» به رهبری یائیر لاپید که همزمان رهبری اپوزیسیون رژیم صهیونیستی را به عهده دارد ۱۷ کرسی در دور چهارم انتخابات به دست آورد که همین موضوع یک تهدید جدی برای لیکود و نتانیاهو به حساب می‌آید و در ادامه احزاب کوچکتر هم با تغییر مختصر، میزان کرسی‌های خود را تغییر دادند.

اصولاً زمانی‌که احزاب کوچکتر خیزش می‌کنند، تحلیلگران به این جمع‌بندی می‌رسند که احزاب بزرگتر و جریان اصلی با مشکل روبرو شده‌اند و نتوانسته‌اند همانند گذشته کار خود را پیش ببرند. اما دلیل دوم که به نتانیاهو برمی‌گردد و به زعم بسیاری از کارشناسان اسرائیلی موجب به وجود آمدن بحران فعلی در سرزمین‌های اشغالی شده، تکروی او و راهبرد‌های غلطش در سیاست داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی است.

تاکنون هیچ نخست‌وزیری در اسرائیل تا به این حد مورد انتقاد افکار عمومی قرار نداشته و تنها کسی که پس از اثبات فسادش راهی زندان شد، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین این رژیم بود که نتانیاهو تمام تلاشش را می‌کند تا به سرنوشت او دچار نشود

تلاش برای کنار زدن بنیامین

در تاریخ رژیم صهیونیستی نتانیاهو بیشترین مدت نخست‌وزیری را در کارنامه خود ثبت کرده است که البته همین موضوع زمینه‌های ایجاد فساد را به وجود آورده است. سند این ادعا را باید دادگاه روز گذشته نتانیاهو دانست. روزنامه عبری زبان هاآرتص، روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که جلسه محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پرونده ۴۰۰۰ که در آن نتانیاهو به دادن رشوه به مالک «سایت عبری زبان واللا» برای پوشش‌دهی رسانه‌ای در حمایت از وی و خانواده‌اش و انتقاد از دشمنان سیاسی‌اش متهم است، در دادگاه مرکزی قدس آغاز شد که گفته شده نتانیاهو در دادگاه حاضر بوده است. منابع رسانه‌ای تل‌آویو نقل کرده‌اند که لیئات بن آری، دادستان ویژه جرایم مالیاتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی در آغاز جلسه محاکمه نتانیاهو اعلام کرده که نتانیاهو از قدرت به صورت غیرقانونی در راستای دستیابی به منافع خود از مالکان رسانه‌های اصلی برای تقویت مواضع شخصی‌اش استفاده کرده است. فارغ از این دادگاه‌ها که طی دو سال پیش بارها برگزار شده، ما شاهد آن هستیم که شهروندان اسرائیل هفته‌های متمادی در مقابل اقامتگاه نتانیاهو تجمع کردند که بخشی از آن در اعتراض به مسائل اقتصادی و اشتغال بوده و بخشی دیگر به سوء مدیریت کابینه نتانیاهو برای مهار پاندمی کرونا مربوط است.

توجه داشته باشید که تاکنون هیچ نخست‌وزیری در اسرائیل تا به این حد مورد انتقاد افکار عمومی قرار نداشته و تنها کسی که پس از اثبات فسادش راهی زندان شد، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین این رژیم بود که نتانیاهو تمام تلاشش را می‌کند تا به سرنوشت او دچار نشود. در همین راستا اما احزاب مخالف نتانیاهو در حال رایزنی برای تشکیل دولت هستند تا بتوانند او را از گردونه قدرت خارج کنند. بر این اساس دیروز یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و رئیس حزب آینده‌ای وجود دارد اعلام کرد که در مذاکره با نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا به توافق نسبی رسیده و ممکن است با وی «دولت تغییر» را تشکیل دهد. این توافق نسبی پس از آن اتفاق افتاد که نفتالی بنت قرار بود جمعه گذشته با بنیامین نتانیاهو در راستای تلاش‌ها برای تشکیل دولت دیدار کند اما این دیدار بی‌نتیجه ماند. در همین راستا گدعون ساعر، رئیس حزب امید تازه اعلام کرده در دولت احتمالی بنیامین نتانیاهو مشارکت نمی‌کند و به این ترتیب باید گفت که یک ائتلاف جدی علیه نتانیاهو شکل گرفته است.

از سوی دیگر دیوید هورویتس، تحلیلگر اسرائیلی در مقاله‌ای که در پایگاه تایمز اسرائیل منتشر کرده با اشاره به اینکه حزب لیکود در انتخابات ۲۰۲۱ با از دست دادن ۲۸۵ هزار رای، فقط ۳۰ کرسی را به دست آور، صریحا گفته است که رفتار رأی‌دهندگان اسرائیلی نشان می‌دهند که دیگر از بازی موش و گربه خسته شده‌اند؛ چراکه وی دودستگی‌ها و تنش‌های داخلی را شدت بخشید و حتی با سناریوی واکسیناسیون عمومی هم نتوانست برای خود رأی جمع‌آوری کند و تنها راهی که پیش‌روی ساختار قدرت اسرائیل مانده، حذف او از گردونه قدرت است. این در حالیست که براساس نظرسنجی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، ۵۳ درصد از مردم در اراضی اشغالی معتقدند هیچ راه حلی برای برطرف شدن بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی پیدا نخواهد شد و به همین دلیل دولتی هم تشکیل نمی‌شود. این بدان معنی است که احتمالا باید منتظر دور پنجم انتخابات باشیم!