نیروهای مسلح امارات و عربستان پیشتاز خرید تسلیحات نظامی در پانزدهمین نمایشگاه تجهیزات دفاعی «آیدکس» ابوظبی هستند. رسانه‌های اماراتی دیروز گزارش دادند که این کشور و عربستان با عقد قراردادهایی با شرکت‌های سازنده تجهیزات نظامی، بیشترین سهم معاملات انجام شده در اولین روز برگزاری این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند. بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح امارات در اولین روز این نمایشگاه ۱۹ قرارداد به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰ میلیون درهم (حدود یک و نیم میلیارد دلار) با شرکت‌های داخلی و خارجی شرکت‌کننده در نمایشگاه دفاعی ابوظبی منعقد کرد. سرتیپ «محمد الحسانی»، سخنگوی نمایشگاه آیدکس ابوظبی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی «امارات ۷۱»، مبلغ کل قراردادهای نیروهای مسلح امارات با شرکت‌های خارجی که در اولین روز برگزاری این نمایشگاه منعقد شده است را یک میلیارد و ۹۱ میلیون درهم (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) اعلام کرد که ۲۲ درصد از ارزش کل معاملات است. وی بدون اشاره به نام شرکت‌های خارجی که امارات با آن‌ها قرارداد منعقد کرده است، گفت: قرارداد خرید تسلیحات با هفت شرکت خارجی را شامل می‌شود. سخنگوی نمایشگاه آیدکس ابوظبی، قرارداد نیروهای مسلح این کشور با شرکت‌های داخلی در اولین روز برگزاری این نمایشگاه را ۱۲ قرارداد به ارزش سه میلیارد و ۹۳۹ میلیون درهم اعلام کرد. وی برجسته‌ترین قراردادهای منعقد شده توسط نیروهای مسلح امارات را شامل خرید ۱۲ فروند هواپیمای «بدر B۲۵۰ » به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون درهم، خرید مهمات و سلاح به ارزش ۶۸۹ میلیون درهم و خرید خودرو و ماشین‌آلات نظامی به ارزش بیش از ۲۳۰ میلیون درهم ذکر کرد. الحسانی قراردادهای محلی را شامل تامین قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری تانک «لوکلیرک» و ارائه خدمات پشتیبانی فنی برای سامانه ناوبری هوایی فرماندهی مشترک هواپیمایی امارات به ارزش ۴۱۰ میلیون درهم دانست.

قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری ریتیون برای تجهیز موشکی امارات

امارات عربی متحده روز دوشنبه نیز شرکت ریتیون را برنده قرارداد تجهیز نیروی هوایی این کشور به ارزش ۵.۷ میلیارد درهم معادل ۱.۵۵ میلیارد دلار اعلام کرد. یک سخنگوی ارتش امارات گفت: «در این قرارداد امارات بنا دارد برای تجهیز نیروی هوایی خود سیستم راه‌اندازی موشک را در دستور کار قرار دهد.» شرکت ریتیون یکی از 10 شرکت بزرگ تولیدکننده اسلحه در جهان به شمار می‌آید. این شرکت به خاطر ساخت موشک‌های پاتریوت معروف است. دفتر مرکزی این شرکت در ایالت ماساچوست آمریکا واقع است و سال تاسیس آن به ۱۹۲۸ میلادی بازمی‌گردد. این سازمان در واقع موشک‌هایی برای تمامی رده‌های نظامی آمریکا می‌سازد. این قرارداد در خلال نمایشگاه نظامی در ابوظبی امضا شده است. براساس این قرارداد ریتیون، امارات را به موشک‌های پاتریوت مجهز خواهد کرد. پاتریوت یک سیستم دفاع هوایی موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، و هواگردهای دشمن را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی داراست. سرلشگر محمد الحسنی به رویترز خبر داده که «نیروهای مسلح امارات عربی متحده روز دوشنبه قراردادی به ارزش ۷.۲ میلیارد درهم امضا کرده که شامل ۵.۸ میلیارد درهم آن شامل قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی است. امارات از آغاز نمایشگاه آیدکس IDEX طی دو روز قراردادهایی به ارزش ۱۲ میلیارد درهم منعقد کرده است.»

قرارداد عربستان با شرکت آمریکایی لاکهید  

شرکت صنایع نظامی عربستان و شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» سازنده تجهیزات نظامی نیز در روز شروع نمایشگاه آیدکس ابوظبی توافق‌نامه راهبردی با هدف تقویت توانایی‌های دفاعی عربستان امضا کردند. در بیانیه مشترک که در وب‌سایت شرکت صنایع نظامی عربستان وابسته به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور منتشر شده است، دو شرکت تایید کردند که یک توافق‌نامه استراتژیک برای ایجاد یک پروژه مشترک به منظور همکاری دوجانبه در زمینه تقویت دفاعی و امنیتی عربستان و پشتیبانی از قابلیت‌های صنعتی آن برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ را به امضا رسانده‌اند. این توافق‌نامه توسط «ولید ابو خالد»، مدیر عامل شرکت صنایع نظامی عربستان و «تیموثی کاهیل» معاون بین‌الملل رئیس شرکت لاکهید مارتین آمریکا امضا شده است. به موجب این قرارداد شرکت صنایع نظامی عربستان ۵۱ درصد سهام پروژه جدید و شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ۴۹ درصد آن را به دست می‌آورد. توانمندسازی از طریق انتقال فن‌آوری و دانش، آموزش کادر عربستان برای تولید محصولات و ارائه خدمات به نیروهای مسلح سعودی، توسعه توانایی‌های عربستان در زمینه‌های فن‌آوری‌های ساخت، تکنیک‌های برنامه‌نویسی، یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و تعمیر و نگهداری بالگرد و جنگنده، سامانه‌های دفاع موشکی و ناو دریایی از جمله مفاد این قرارداد اعلام شده است. احمدبن عبدالعزیز العوهلی، سرپرست سازمان کل صنایع نظامی عربستان سعودی و رئیس هیئت اعزامی این کشور به نمایشگاه بین‌المللی نظامی آیدکس 2021 غرفه عربستان سعودی در این نمایشگاه را با شعار «در سعودی سرمایه‌گذاری کن» افتتاح کرد. این غرفه که توسط سازمان کل صنایع نظامی عربستان سعودی اداره می‌شود با مشارکت برخی از بزرگترین شرکت‌های ملی این کشور در زمینه صنایع دفاعی و امنیتی و همکاری وزارت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. عوهلی در سخنانی توضیح داد که مشارکت عربستان سعودی در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای توسعه صنایع نظامی با استفاده از همکاری‌ها با شرکت‌های جهانی تاثیرگذار و تبادل دانش و تجربیات خواهد بود، و اشاره کرد که عربستان سعودی به صنایع دفاعی و امنیتی ملی اهتمام ویژه‌ای دارد. به گفته این مقام سعودی، تمرکز رهبران کشور در این زمینه بر بومی‌سازی صنایع دفاعی است، و در همین راستا سازمان کل صنایع نظامی تشکیل شده است.

برجسته‌ترین قراردادهای منعقد شده توسط نیروهای مسلح امارات در اولین روز برگزاری نمایشگاه آیدکس؛ خرید ۱۲ فروند هواپیمای «بدر B۲۵۰ » به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون درهم، خرید مهمات و سلاح به ارزش ۶۸۹ میلیون درهم و خرید خودرو و ماشین‌آلات نظامی به ارزش بیش از ۲۳۰ میلیون درهم اعلام شد

درآمد امارات از «آیدکس۲۰۲۱ » چقدر است؟

نمایشگاه نظامی «آیدکس» بهترین فرصت برای درآمدزایی امارات متحده عربی است. بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده در فضای مجازی، همان‌گونه که اشاره شد؛‌ در نخستین روز فعالیت این نمایشگاه میزان قراردادهای فروش تجهیزات بالغ بر ۵ میلیارد درهم بود. مسئولین نمایشگاه ابوظبی از این نمایشگاه سهم‌هایی از جمله اجاره غرفه‌ها و سهم داشتن در فروش شرکت‌کنندگان این نمایشگاه دارند و درآمدزایی خوبی می‌کنند. یک درصد از فروش شرکت‌کنندگان در زمان عقد قرارداد به مسئولان نمایشگاه پرداخت می‌شود و اجاره هر مترمربع از غرفه‌ها بالغ بر ۲ هزار درهم است. نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی ابوظبی (آیدکس) از روز یکشنبه با حضور «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی نیروهای مسلح امارات در مرکز نمایشگاه‌های ابوظبی ( أدنیک) آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که به مدت پنج روز (21 تا 25 فوریه) ادامه می‌یابد، یک هزار و ۱۱۲ شرکت از ۵۹ کشور جهان آخرین دستاوردها، تولیدات و تخصص‌های مختلف نظامی خود در زمینه دفاع زمینی، دریایی و هوایی را در مساحت ۱۳۳ هزار متر مربع در ۳۸ غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. شماری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله بویینگ و ریتون در نمایشگاه سال جاری در امارات متحده عربی حضور دارند. این نمایشگاه امکان همکاری بین شرکت‌های داخلی و خارجی و متخصصان صنایع دفاعی و نظامی را فراهم می‌کند. بر اساس اعلام مسئولان این نمایشگاه، رژیم صهیونیستی نیز قرار بود در این نمایشگاه شرکت کند، اما چند روز قبل از برگزاری آن بر اساس آنچه بسته شدن فرودگاه «بن گوریون» دلیل آن اعلام شد، از شرکت در نمایشگاه ابوظبی انصراف داد. مقدونیه شمالی، جمهوری آذربایجان، لوکزامبورگ و پرتغال از جمله کشورهایی هستند که برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. مقامات امارات از بیش از ۷۷ وزیر دفاع و ۷۹ شخصیت مهم نظامی از جمله روسای ستاد نیروهای مسلح و فرماندهان دریایی از ۸۲ کشور جهان را برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرده‌اند. انتظار می‌رود در پنج روز زمان برگزاری این نمایشگاه ۷۰هزار نفر از آن بازدید کنند.