منابع خبری عراق ظهر روز پنجشنبه گزارش دادند که در دو انفجار انتحاری واقع در بغداد همزمان دستکم ۱۲ غیرنظامی کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دو عامل انتحاری با بستن کمربند انفجاری خود را در بین مردم در بازار دست فروشان در میدان «الطیران» در مرکز بغداد منفجر کردند. به گزارش اسپوتنیک،‌ درپی این انفجار، خودروهای آمبولانس برای انتقال کشته و زخمی های انفجار به محل اعزام شده‌اند. نیروهای امنیتی نیز محل های دو انفجار را به محاصره خود در آورده‌اند. خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق درباره جزئیات دو انفجار انتحاری در میدان «الطیران» در مرکز بغداد گفت: اولین تروریست حامل کمربند انتحاری وانمود کرده که بیمار است و وقتی مردم در اطرافش جمع شدند، خود را منفجر کرده است. وی افزود: دومین تروریست نیز به فاصله اندکی وقتی مردم برای انتقال زخمی ها جمع شدند، کمر بند انتحاری خود را منفجر کرد. برخی منابع خبری عراق به نقل از یک منبع امنیتی عراقی از افزایش آمار تلفات این دو انفجار به ۲۱ کشته و ۴۴ زخمی خبر دادند. آمارهای پیشین از کشته شدن ۱۲ نفر و بیش از ۲۰ نفر در این دو انفجار حکایت داشت. درپی این انفجار، یک منبع امنیتی عراقی گفت که نشستی در سطوح بالا در مقر عملیات مشترک بغداد برای بررسی اوضاع امنیتی بغداد برگزار شده است. همزمان نیز همه مسیرها و ورودی‌های منتهی به منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد نیز که دفاتر تعدادی از نهادهای بین‌المللی، سفارتخانه‌ها و دستگاه‌های مهم حکومتی در آنجا قرار دارد، بسته شده است. این منطقه دو کیلومتر از میدان الطیران فاصله دارد.

در راستای این انفجار، خبرگزاری اعماق وابسته به گروهک تروریستی داعش در صفحه اینستاگرام خود، مسؤولیت این حمله خونین را که طی آن ۳۲ نفر کشته و ۱۱۰ نفر زخمی شدند، برعهده گرفته است. در اطلاعیه‌ای که این گروهک تروریستی در این خبرگزاری منتشر کرد آمده است که یکی از عناصر این گروهک به نام «ابو یوسف الانصاری» کمربند انتحاری خود را که در میدان الطیران بغداد به تن داشت، منفجر کرد و کمربند انفجاری دوم نیز به همین روش توسط «محمد عارف المهاجر» دیگر عضو تروریست این گروهک منفجر شده است. به گفته مسؤولان عراقی این دو انفجار در بازار مردمی و شلوغ در میدان الطیران در مرکز بغداد به وقوع پیوست که طی آن ۳۲ نفر کشته و ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. پیش از این سرلشکر خالد المحنا سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرده بود که داعش پشت این دو حمله انتحاری قرار دارد و این پیام روشنی از سوی داعش است و این گروهک تروریستی می‌خواهد موجودیت خود را نشان دهد. به دنبال این اقدام، مصطفی الکاظمی نخست وزیر که همزمان فرمانده کل قوای عراق نیز هست، شماری از مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی کشورش را برکنار کرد.

پس از به عهده گرفتن مسئولیت این عملیات توسط داعش، شماری از مسئولان عراقی، عربی و بین‌المللی انفجارهای تروریستی پنجشنبه بغداد را محکوم کردند. علاوه بر مقامات عراق و جریان‌های نظامی و سیاسی این کشور، مصر نیز دو حمله تروریستی در بغداد را محکوم و بر ایستادگی این کشور در کنار عراق برای حفظ امنیت و ثبات و مقابله با همه اشکال تروریسم و افراط‌گری تاکید کرد. سفیر اتحادیه اروپا در عراق نیز حملات خشونت آمیز علیه بغداد را به شدت محکوم کرد. اردن نیز ضمن محکومیت حملات در مرکز بغداد گفت، امنیت عراق و اردن جدایی ناپذیر است. در همین راستا، احمد ابو الغیط، دبیر کل اتحادیه عرب این انفجار تروریستی را اقدامی شرم آور خواند که تلاش‌های مستمر دولت عراق برای بازگرداندن امنیت و وحدت ملی و تقویت حاکمیت عراق را از بین می‌برد.