فرشاد گلزاری

حال و هوای این روزهای آمریکا به شدت مرموز است. تمام دنیا نگاه خود را به واشنگتن و کاخ‌سفید دوخته‌اند تا ببینند طی هفت روز آینده که قرار است «دونالد ترامپ» قدرت را به «جو بایدن» واگذار کند چه اتفاقی رخ خواهد داد. نکته اینجاست که هر کشوری از منظر و دریچه نگاه خودش به تحولات فعلی آمریکا می‌نگرد.

در آلمان، مقامات امنیتی این کشور پس از وقایع هفته گذشته که موجب تسخیر کنگره توسط هواداران افراطی ترامپ شد، اعلام کردند که قرار است اطراف پارلمان آلمان (بوندستاگ) تمهیدات امنیتی سنگین‌تر اجرایی شود؛ چراکه به گفته سرویس اطلاعاتی آلمان (BND)، داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد راستگراهای افراطی این کشور و همچنین جریان‌های نئوفاشیسم با الگوگیری از مدل حمله به کنگره آمریکا، قصد دارند به زودی علیه پارلمان آلمان در اعتراض به سیاست‌های مهاجرپذیری دولت، دست به اقدامی مشابه بزنند. در خاورمیانه به خصوص در ایران، تمام نگاه‌ها به این پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه دوخته شده است تا ببینند آیا تحریک یا شیطنت نظامی طی این هفت روز از جانب آمریکایی‌ها انجام می‌شود یا خیر! این دو نمونه البته بخش کوچکی از مسائلی است که به نوعی با رفتار سیاسی ترامپ و وقایع یک هفته پیش تاکنون مربوط است.

در این مسیر اما در داخل خاک آمریکا اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است که همه را مات و مبهوت و حتی سرخورده کرده است. از یک سو ترامپ چند روزی بود که با معاون خود یعنی مایک پنس حتی به صورت تلفنی گفت‌وگو نکرده بود که در نهایت یک مقام ارشد دولت آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد دونالد ترامپ و معاونش عصر دوشنبه در کاخ سفید گفت‌وگوی خوبی با یکدیگر داشتند که این اقدام به منزله پایان دوره سکوت در روابط آنها بعد از یورش به کنگره در ششم ژانویه به شمار می‌رود. همین یک موضوع بسیار کوچک (اما مهم) نشان می‌دهد که ترامپ اساساً هدایت کاخ‌سفید را رها کرده و اگر طی هفته آینده یکباره مشاهده کردید که او به زمین گلف رفته و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد، نباید تعجب کنید.

رئیس دفتر گارد ملی آمریکا اعلام کرد که انتظار دارد حدود ۱۰ هزار نیرو تا روز شنبه در واشنگتن مستقر شوند و به تامین امنیت، لجستیک و ارتباطات برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری کمک کنند و در صورتی که مقام‌های محلی درخواست کنند، ممکن است این تعداد به ۱۵ هزار تن افزایش یابد

در این راستا بیش از ۲۰۰ تاریخدان شامل «ران چرنو» و «استیسی شف» که برنده جایزه پولیتزر هستند، خواستار کنار گذاشتن دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری در پی اغتشاش اخیر در کنگره آمریکا که پنج کشته بر جای گذاشت، شدند و بار دیگر محافل خبری مانند سی.ان.ان که بیشترین چسبندگی را به دموکرا‌ت‌ها دارد، مساله کنار گذاشتن پیش از موعد ترامپ را مطرح کردند. وضعیت به حدی در آمریکا آشفته شده که حتی فاکس نیوز که نزدیک‌ترین رسانه به ترامپ طی چهار سال گذشته بوده در گزارشی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در گفتگو با رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با وجود پذیرش مسئولیت برخی رخدادهای چهارشنبه گذشته در کنگره، «جریان آنتی‌فا» که یک جریان آنارشیست با اندیشه‌های چپی است را مقصر اصلی حمله به کنگره دانست! شکی وجود ندارد که ترامپ با اعلام این خبر و اصرار بر انتشار آن از سوی فاکس‌نیوز به نوعی نه تنها به دنبال ترمیم شکاف‌های

سیاسی-  اجتماعی در ایالات متحده نیست بلکه حالا به دنبال آن است تا به طرفداران خود بفهماند که جریان‌های چپ و کمونیست‌ها با حمایت دموکرات‌ها به دنبال خراب کردن وجهه ترامپ و طرفدارانش هستند و همین موضوع می‌تواند آشوب جدید را در واشنگتن طی روزهای آینده و خصوصاً  در مراسم تحلیف جو بایدن به وجود بیاورد. این تهدید به حدی جدی است که چاد وولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا درست 8 روز پیش از آنکه ترامپ از کاخ سفید خارج شود، از سمتش کناره‌گیری کرد؛ استعفایی که به خوبی نشان می‌دهد دستگاه‌های امنیت داخلی آمریکا حالا بدون سکاندار به روز موعود نزدیک می‌شوند.

ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه دارد در مراسم تحلیف «جو بایدن» در ۲۰ ژانویه با هدف نجات حرفه سیاسی بلندپروازانه شرکت کند و همین موضوع باعث شده محافل سیاسی اعلام کنند که ترامپ با این اقدام دخترش عملاً به یک «ورشکسته سیاسی» تبدیل شده است

نگرانی از آشوب دیگر

فارغ از تمام این مسائل، دو موضوع است که از حیث سیاسی و امنیتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. نخست آنکه بر اساس اعلام یک منبع داخلی در کاخ سفید، ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری آمریکا برنامه دارد تا به رغم نارضایتی پدرش در مراسم تحلیف «جو بایدن» در ۲۰ ژانویه با هدف نجات حرفه سیاسی بلندپروازانه شرکت کند، همین موضوع باعث شده تا محافل سیاسی و همچنین تحلیلگرانی که به حزب جمهوریخواه متمایل هستند اعلام کنند که ترامپ با این اقدام دخترش عملاً به یک «ورشکسته سیاسی» تبدیل شده و تمام یاران و وفاداران به او حالا که هیچ منافعی برایشان متصور نیست، از اردوگاه او عقب‌نشینی کرده‌اند. اما مساله دوم که یک بحث امنیتی به حساب می‌آید و ارزش بسیار زیادی دارد، گزارشی است که رویترز روز گذشته به نقل از چند منبع مطلع و همچنین اف.بی.آی منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که اف.‌بی.‌آی نسبت به وقوع اعتراضات مسلحانه در واشنگتن و ۵۰ ایالت دیگر در آستانه تحلیف جو بایدن، هشدار داده و همین امر تدابیر امنیتی گسترده‌ای به راه انداخته است.

بنا به یک گزارش که بخشی از داده‌های آن توسط منابع اف.بی.آی به رویترز ارائه شده، اگر دونالد ترامپ با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برکنار شود، گروهی مسلح قصد دارد دست به «اعتراضاتی عظیم و مسلحانه» در شهر واشنگتن بزند. اف.‌بی.‌آی همچنین اطلاعاتی دریافت کرده که افراط‌گرایانِ هوادار ترامپ هم خواهان «یورش» به ساختمان‌های فدرال، ایالتی، محلی و بناهای متعلق به وزارت دادگستری شده‌اند. نکته مهم این است که در گزارش اف‌بی‌آی آمده که «تظاهرات مسلحانه در مجالس همه ۵۰ ایالت آمریکا از روز شانزدهم تا بیست ژانویه برنامه‌ریزی شده، و در پایتخت آمریکا از هفدهم تا بیستم ژانویه این تظاهرات ترتیب داده شده‌اند». گفته شده هواداران ترامپ برنامه ریخته‌اند اعتراضی را در برابر مقر «توییتر» در سان‌فرانسیسکو برگزار کنند؛ چراکه به زعم این جریان، ارتباط ترامپ با آنها قطع شده است! تهدیدات به حدی بالا گرفته که سرویس ملی پارک‌های آمریکا، پس از دریافت «تهدیدهای مستند» در پی شورش هفته گذشته، گشت‌های تفریحی بنای یادبود واشنگتن را تا بیست و چهارم ژانویه متوقف کرده است. در این بین دانیل هوکانسون، رئیس دفتر گارد ملی آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرده که انتظار دارد حدود ۱۰ هزار نیرو تا روز شنبه در واشنگتن مستقر شوند و به تامین امنیت، لجستیک و ارتباطات برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری کمک کنند و در صورتی که مقام‌های محلی درخواست کنند، ممکن است این تعداد به ۱۵ هزار تن افزایش یابد. این داده‌ها به خوبی نشان می‌دهد که پایتخت آمریکا به مثابه میدان نبرد شده و آرایش جنگی در حال شکل گرفتن است.