ماه‌هاست که محدودیت‌های کرونایی به میلیون‌ها اروپایی دیکته می‌کند که به کجا سفر کنند و در آنجا با چه کسانی دیدار داشته باشند. حال با نزدیک شدن کریسمس، دولت‌ها تصمیم‌های دشوارتری می‌گیرند و محدودیت‌ها را برای تعطیلات هم در نظر می‌گیرند.

در ادامه به اطلاعیه‌هایی که تاکنون در این زمینه صادر شده‌اند، نگاهی می‌اندازیم:

ایتالیا: تعطیلی بازارهای کریسمس و ممنوعیت سراسری

ایتالیا در حال حاضر شاهد بالاترین شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از پایان مارس است و جوزپه کونته، نخست‌وزیر آن به شهروندان کشورش گفته است که انتظار کریسمسی بدون تجمعات را داشته باشند. بسیاری از مناطق ایتالیا قرنطینه نسبی است و ممنوعیت سفر میان مناطق مختلف از ۲۱ دسامبر تا ۶ ژانویه اعلام شده است. مردم ایتالیا همچنین شب کریسمس و سال نو نمی‌توانند از منازلشان خارج شوند. البته استثناهایی برای برخی مشاغل، فوریت‌های پزشکی و موارد اضطراری وجود دارد. همچنین محدودیت تردد از ۲۲ تا ۵ صبح پای بر جاست. کلیساها می‌توانند باز باشند اما منع تردد بدین معناست که گردهمایی شبانه سنتی نباید انجام شود. در همین حال بازارهای محبوب کریسمس در ایتالیا هم ممنوع شده‌اند. نخست‌وزیر ایتالیا با هشدار درباره این تعطیلی‌ سنتی گفته است ما استطاعت آن را نداریم. او یکی از چندین رهبر اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون است که برای هماهنگی یک توافق در سطح اروپا برای به تعویق انداختن فصل اسکی تلاش می‌کند. این سه کشور برای کریسمس، اسکی را تعطیل کرده‌اند.

اتریش: اجرای تست سراسری؛ سفر امن و اسکی مجاز است

دولت اتریش معتقد است با کاهش محدودیت‌ها امکان سفرهای امن مهیاست و اسکی از ۲۴ دسامبر مجاز است، با این حال قوانین قرنطینه بدین معناست که این کار در داخل امکانپذیر است. تفرجگاه‌های سوئیس هم می‌توانند باز بمانند و تدابیر احتیاطی را رعایت کنند. برخی نگرانند که بدون اجماع، مسافران این تعطیلات مسافت‌های طولانی را برای بازدید از استراحتگاه‌های آزاد طی کنند. در فرانسه، بررسی‌های مرزی تصادفی برای جلوگیری از ورود مسافران برای اسکی از کشورهای همسایه مانند سوئیس انجام خواهد شد. اتریش تحت دومین قرنطینه سراسری تا هفتم دسامبر قرار دارد اما این امید هست که محدودیت‌ها برای کریسمس برداشته شود. وزیر بهداشت اتریش ۲۳ نوامبر گفت: دو هفته آتی حیاتی است. قرنطینه نباید تمدید شود.

فرانسه در شب سال نو ممنوعیت رفت و آمد اعلام کرد

به دلیل افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در فرانسه، برگزاری مراسم و جشن‌های سال نو در خارج از منازل ممنوع شد. هم‌چین در شب سال نو از ساعت هشت شب به بعد مقررات منع رفت و آمد اعمال می‌شود. ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه روز جمعه ۲۱ آذر (۱۱ دسامبر) در جمع خبرنگاران گفت که این کشور هنوز به پایان موج دوم نرسیده و از سه‌شنبه آینده نیز قانون منع رفت و آمد شبانه به اجرا درخواهد آمد. پیشتر در نظر گرفته شده بود که منع رفت‌وآمد از ساعت ۹ شب اجرا شود.  فقط در شب کریسمس مردم مجاز به حرکت آزادانه و رفتن به مراسم سنتی هستند که در کلیساها در نیمه شب شروع می‌شود.

آلمان: گردهمایی اجتماعی ممنوع

صدراعظم آلمان گفته است که قرنطینه سبک تا ۱۰ ژانویه ادامه خواهد داشت. کافه‌ها، رستوران‌ها و اماکن تفریحی همچنان تعطیل خواهند ماند اما مدارس و فروشگاه‌ها باز هستند. محدودیت‌ها در آستانه فصل تعطیلات کریسمس تشدید شده‌اند و با جدیت جلوی سفرها گرفته می‌شود. از اول دسامبر محدودیت گردهمایی اجتماعی به دو خانواده و حداکثر پنج تن کاهش می‌یابد. با این حال کاهش موقت قوانین بر سر دوره کریسمس وجود خواهد داشت. بین ۲۳ دسامبر تا اول ژانویه تا ۱۰ نفر می‌توانند دیدار داشته باشند، با این حال آنگلا مرکل به آلمانی‌ها توصیه کرده تا قبل از اجرای تصمیمشان بیشتر فکر کنند.