دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری مستقر در کاخ سفید قوانینی را برای محدودیت سفر اعضای حزب حاکم چین و خانواده‌های آنان به آمریکا اعمال کرده است. به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سیاست حداکثر مدت اعتبار روادیدهای گردشگری و تجاری غیر مهاجران برای اعضای حزب کمونیست چین و اعضای خانواده آنها را از ۱۰ سال به یک ماه کاهش می‌دهد. در این بیانیه آمده است که این اقدام با هدف حفظ کشور از نفوذ بدخیم این حزب صورت گرفته و این حزب در تلاش برای نفوذ در میان آمریکایی‌ها از طریق تبلیغات، تهدید اقتصادی و دیگر فعالیت‌های شرورانه است. وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شده است که این حزب که بیش از ۹۰ میلیون عضو دارد، برای نظارت، تهدید و گزارش در مورد ملیت‌های چینی و گروه‌های آمریکایی- چینی مامورانی را به ایالات متحده اعزام می‌کند. وزارت خارجه چین با محکومیت این اقدام آمریکا اعلام کرد: این اقدام مشخصا یک نوع سرکوب سیاسی توسط نیروهای ضد چینی در آمریکا است که بواسطه تعصب ایدئولوژیک شدید و ریشه گرفته از ذهنیت جنگ سرد عمل می‌کنند. کارشناسان مهاجرتی می‌گویند با توجه به محدودیت‌های مسافرتی کووید-۱۹ برای مسافران چینی تا زمان لغو این محدودیت‌ها در ماه ژانویه (همزمان با خروج ترامپ از کاخ سفید) خیلی معنایی پیدا نمی‌کند. فقط ۶۱ روادید گردشگری و تجاری برای ملیت‌های چینی در ماه اکتبر در مقایسه با ۶۰ هزار مورد در زمان مشابه در سال گذشته، صادر گردیده است. دولت آمریکا در تیر ماه امسال نیز در کل به دنبال ممنوع‌الورود کردن اعضای حزب کمونیست بود اما به محدودیت‌های صدور روادید برای آنها قناعت کرده است.

رسانه دولتی چین هشدار داد، برخی از روابط مخدوش شده بین آمریکا و چین در بحبوحه موج جدیدی از اقدامات ضد چینی از سوی دولت ترامپ با یکسری مطالب زشت توئیتری بین یک سناتور آمریکایی و یک گزارشگر چینی، درست شدنی نیست.  به گزارش روزنامه چاینادیلی مورد حمایت دولت پکن در سرمقاله خود نوشت، تصمیم دولت آمریکا در محدودسازی صدور ویزا برای اعضای حزب کمونیست چین و خانواده آنها و اعمال ممنوعیت برای واردات پنبه سین‌کیانگ نشانه‌هایی نگران کننده است. این روزنامه در ادامه نوشت: حتی اگر دولت بعدی آمریکا اقداماتی را در رفع این محدودیت‌ها انجام دهد، بازهم برخی از اقدامات متزلزل کننده روابط بین آمریکا و چین درست شدنی نیستند. روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در چند دهه گذشته رسیده است. روزنامه چاینادیلی ادامه داد: روابط دو جانبه نیز به مسیری خطرناک سوق یافته است. این اظهارات در حالی از سوی این روزنامه دولتی چین مطرح شده که هنوز مشخص نیست آیا دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا به دنبال تغییری اساسی در روابط با چین است یا خیر. وی اخیرا به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود تعرفه‌های گمرکی موجود بر کالاهای چینی را که در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وضع شده، حذف نمی‌کند.

در این راستا جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در سرمقاله‌ای برای وبسایت وال استریت ژورنال نوشت: اطلاعات واضح است؛ پکن به دنبال تسلط بر آمریکا و مابقی جهان از لحاط اقتصادی، نظامی و فناوری است. وی همچنین گفت: چین امروز بزرگترین تهدید برای آمریکاست و بزرگترین تهدید برای دموکراسی و آزادی در سراسر جهان از جنگ دوم جهانی است. منابع موجود در بودجه سالانه فدرال به مبلغ ۸۵ میلیارد دلار را که برای اطلاعات تخصیص یافته بود، به تمرکز بر امور چین تغییر داده‌ام. این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا همچنین گفت: رویکرد جاسوسی اقتصادی چین سه وجه دارد؛ سرقت، تکثیر و جایگزینی که به منظور سرقت مالکیت معنوی کمپانی‌های آمریکایی است.