تمام نمایندگان طرفدار دموکراسی در مجلس محلی هنگ‌کنگ در اعتراض به اخراج چهار نماینده به دلیل فشارهای چین، به طور جمعی استعفا کردند.

هنگ‌کنگ دیروز چهار سیاستمدار مخالف را رد صلاحیت کرد. این ردصلاحیت‌ها پس آن صورت گرفت که چین قانونی را برای «الزام نمایندگان هنگ کنگ به وطن‌پرستی» به تصویب رساند.

بنابر قانون تازه‌ای که کنگره ملی خلق - پارلمان چین - تصویب کرده، قانون‌گذاران در صورت حمایت از استقلال هنگ کنگ، خودداری از به رسمیت شناختن حاکمیت چین و یا درخواست از نیروهای خارجی برای دخالت در امور سرزمین ردصلاحیت خواهند شد. ساعاتی بعد نمایندگان دموکراسی‌خواه اعلام کردند در حمایت از چهار نماینده دیگر استعفا می‌کنند. ۱۹ نماینده پیش از این تهدید کرده بودند که در صورت رد صلاحیت هر یک از اعضای شورای قانونگذاری، استعفا کنند.

وو چی‌وای، رهبر حزب دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ به خبرنگاران گفت: «دیگر نمی‌توانیم به دنیا بگوییم که -یک کشور با دو سیستم- هستیم. این اتفاق به معنای مرگ رسمی این سیستم بود.» چهار قانون‌گذاری که به تازگی ردصلاحیت شدند از جمله ۱۲ قانونگذاری بودند که از حضور در انتخابات مجلس قانون‌گذاری منع شده بودند.