فرشاد گلزاری

شامگاه روز گذشته (شنبه) رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که پس از اعلام آرای ایالت پنسیلوانیا، جو بایدن با کسب 284 رای الکترال پیروز میدان شد و همه شایعات یکباره به نقطه صفر رسیدند. فارغ از پیروزی بایدن در این مسیر عده‌ای از رسانه‌های آمریکا مانند سی.ان.ان، پولتیکو، نیویورک‌تایمز و حتی فاکس‌نیوز (رسانه محبوبِ ترامپ) هم با کسر تعداد آرای الکترال آریزونا از مجموع آرای ترامپ، ساعتی قبل از اعلام نتیجه نهایی، عدد 264 رأی الکترال را برای او ثبت کردند.

این اقدام به خوبی بازگوکننده آن بود که افکار عمومی ایالات متحده و بخش اعظمی از رسانه‌های جریان اصلی این کشور، باور داشتند که «جو بایدن» وارد کاخ‌سفید خواهد شد. همراهی رسانه‌ها با کمپین بایدن باعث شد تا او هم دست برتر را برای غلبه بر ترامپ رو کند و خود را به صورت تلویحی «پیروز میدان» بنامد. در مقابل دونالد ترامپ با اشاره به صحبت‌های جو بایدن که خود را در مسیر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا توصیف کرد، در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت که «جو بایدن نباید به اشتباه ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح می‌کرد؛ من هم می‌توانستم چنین ادعایی بکنم اما به هر حال تحقیقات قانونی در این‌باره آغاز شده است».

کناره‌گیری‌ها و تنها گذاشتن ترامپ به خوبی نشان از وضوح پیروزی بایدن داشت و در نهایت شاهد آن بودیم که «جو بایدن»، به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا ساکن کاخ‌سفید شد

اظهارات ترامپ مبنی بر شروع تحقیقات حقوقی موضوعی است که از آن به عنوان برگ برنده نهاییِ جمهوریخواهان و به خصوص شخصِ ترامپ نام برده‌ می‌شود؛ چراکه بر اساس مستندات، او تا دقایق نهایی بازنده این رقابتِ نفس‌گیر بود. نکته‌ای که در اینجا باید بدان اشاره شود این است که بخش قابل‌توجهی از افکار عمومیِ داخلی و خارج ایالات متحده فکر می‌کنند که این اقدام ترامپ به صورت کاملاً مهندسی شده در حال پیاده‌سازی بود اما واقعیت این است که با یک نگاه ابتدایی می‌توانستیم به این نتیجه برسیم اشخاصی که در دقیقه 90 برای کسب مشروعیت و بر هم زدن توازن انتخابات به نفع ترامپ وارد میدان شدند، آخرین مهره‌های موجود در اطراف رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بودند. نمونه بارز این اشخاص را می‌توان «رودی جولیانی»، وکیلِ شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا دانست. او با طی کردن صدها کیلومتر، از واشنگتن وارد ایالت پرحاشیة پنسیلوانیا شد و در میان طرفداران ترامپ اقدام به سخنرانی کرد. اظهارات او صریحاً این پیام را مخابره می‌کرد که صفر تا صدِ روند رای‌گیری دچار ایراد‌های بنیادین بوده و دست آخر هم مدعی شد که ۲۱ هزار فرد فوت شده از جمله رای‌دهندگان در پنسیلوانیا هستند!

اینکه رودی جولیانی دروغ گفت یا خیر موضوعی است که در ساختار حقوقی ایالات متحده اگر به اثبات برسد می‌تواند موجب ابطال پروانه وکالت او از سوی مراجع قضایی آمریکا شود، ولی به نظر نمی‌رسد ابطال پروانه وکالتش چندان برای او اهمیت داشته باشد؛ چراکه او طی چهار سال گذشته توانسته است پول زیادی از قبال همکاری و همیاری ترامپ به جیب بزند. او حتی دقایقی پس از اعلام خبر پیروزی بایدن هم با برگزاری کنفرانس خبری باز هم اعلام کرد که تقلب گسترده صورت گرفته و اعلام کرد که حق بازرسی را از او و تیمش گرفته‌اند و به دنبال شکایت هستند.

حالا سوال اصلی این است که به میدان آمدن حلقة نزدیکان ترامپ برای کسب مشروعیت به نفع او، حتی پس از اعلام پیروزی بایدن به چه معناست؟

ترامپ تنها شده اما ساکت نمی‌نشیند!

اواسط مهرماه و دقیقاً 13 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رئیس دفتر کاخ‌سفید اعلام کرد که مشغول بررسی درخواست نیمی از منصوب شدگان سیاسی در دولت ترامپ برای نگارش و تحویل نامه‌های استعفای موقت قبل از انتخابات است.

رودی جولیانی دقایقی پس از اعلام خبر پیروزی بایدن با برگزاری کنفرانس خبری باز هم اعلام کرد که تقلب گسترده صورت گرفته و اعلام کرد که حق بازرسی را از او و تیمش گرفته‌اند و به دنبال شکایت هستند

این خبر در حالی از سوی دو مقام ارشد دولت اعلام شد که دفتر پرسنل کاخ ‌سفید قصد داشت در ادامه درباره اینکه کدام یک از استعفاها را قبول و کدام یک را رد کند تصمیم بگیرد. این اقدام اگرچه به دونالد ترامپ بیشترین انعطاف را در انتخاب تیمش برای دور دوم احتمالی ریاست جمهوری می‌داد اما از یک سو به بمب خبریِ روزهای قبل از انتخابات تبدیل شد.

همه در آن هنگام به این موضوع فکر می‌کردند که کارکنان کاخ‌سفید به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند‌ یا به چه داده‌ای دست پیدا کرده‌اند که یک به یک در حال تقدیم استعفای خود و کناره‌گیری از منصبشان در مرکز فرماندهی آمریکا یعنی «کاخ‌سفید» هستند؟ این اقدام تا حدودی برای مقامات کاخ‌سفید و حتی دونالد ترامپ عادی تلقی می‌شد؛ چراکه او قرار بود به شرطِ پیروزی در کاخ‌سفید، طیف زیادی از کابینه‌ و کارکنان کاخ‌سفید را اخراج کند اما اینکه یکباره و حالا که چند روز از شمارش آرای انتخابات گذشته، بخشی از نزدیکانش در حال استعفا دادن هستند، معنای دیگری دارد.

همین دیروز (شنبه) بود که یکباره خبر آمد «لیزا گوردون هگرتی»،‌ رئیس آژانس نظارت بر زرادخانه تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اقدامی غیرمنتظره، از سمتِ خود کناره‌گیری کرد. او نخستین زنی بود که در فوریه ۲۰۱۸ به این سمت منصوب شد و در نهایت روز جمعه نامه استعفای خود را به کاخ‌سفید ارائه کرد. در همین راستا دیلی‌میل گزارش داده که تیم رئیس‌جمهور آمریکا بی سر و صدا در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستند که چه کسی شکست در انتخابات را به ترامپ تفهیم کند و او را به پذیرش واقعیت متقاعد سازد.

در این گزارش گفته شده که «ایوانکا ترامپ» و «جرد کوشنر» چهره‌های احتمالی برای انجام این مسئولیت هستند. این در حالیست که ترامپ به متحدان خود گفته اس در صورت تمام شدن رقابت به نفع رقیب دموکرات خود، تسلیم نخواهد شد، اما به هر حال بایدن پیروز انتخابات اعلام شد. از سوی دیگر میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه از عملکرد ترامپ انتقاد کرده و خواهان پذیرش شکست بدون آبروریزی شده است. تنها شدن ترامپ را می‌توان در جایی دیگری هم مشاهده کرد. سی‌بی‌اس در گزارش خود اعلام کرده که ترامپ از اینکه تعداد اندکی از متحدانش در حمایت از او به تلویزیون‌ها مصاحبه داده یا به خیابان‌ها می‌آیند، عصبانی و ناامید است. در این مسیر ما می‌بینیم که فرزند بزرگ او (دونالد ترامپ جونیور) با حضور در ایالت جورجیا، به ایراد سخنرانی در میان طرفداران پدرش پرداخت و همانجا اعلام کرد که «پدرش تا دقیقه آخر، خواهد جنگید».

جالب اینجاست که شبکه سی.ان.ان روز گذشته (شنبه) گفت که برخی از مقام‌های داخل کاخ‌سفید اعلام کرده‌اند که فضای دیروز در داخل کاخ سفید «بسیار سنگین» بوده و برخی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری سرکار حاضر نشده‌اند. پایگاه خبری هیل هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد، دونالد ترامپ در نظر دارد تا رئیس پنتاگون، مدیر سیا و دیگر مقام‌های ارشد از جمله مدیر اف.‌بی.‌آی را از پست‌هایشان برکنار کند.

نیوزویک هم نوشت که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد ولی حاضر به ترک کاخ‌سفید نشود، «سرویس مخفی» او را از کاخ‌سفید بیرون می‌اندازد. این کناره‌گیری‌ها و تنها گذاشتن ترامپ به خوبی نشان از وضوح پیروزی بایدن داشت و در نهایت شاهد آن بودیم که «جو بایدن»، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا ساکن کاخ‌سفید شد.