اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا برگزار شد؛ مصاف رو در روی این نامزدها پرهیاهو، مملو از انتقادات و با فریاد مجری مناظره همراه بود که ترامپ را به رعایت سکوت دعوت می‌کرد. مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخابات انجام شد. این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که بدون آگهی بود، ۳۵ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برگزار شد و دومین و سومین مصاف این دو نامزد هم به ترتیب ۱۵ اکتبر در ایالت فلوریدا و ۲۲ اکتبر در ایالت تنسی خواهد بود.

اعضای خانواده دونالد ترامپ و پسر جو بایدن نیز در سالن مناظره حضور داشتند و از نزدیک شاهد تقابل این دو نامزد بودند. دونالد ترامپ و بایدن در هنگام ورود به اولین مناظره برای ورود به کاخ سفید با یکدیگر دست ندادند، ماسک هم به صورت نداشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

اولین سوال مناظره از این نامزدها درباره دیوان عالی آمریکا و قاضی منتخب ترامپ برای کرسی خالی این دیوان پرسیده شد. بایدن بار دیگر تاکید کرد، نامزد دیوان عالی و جانشین خانم گینزبرگ که سپتامبر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، باید بعد از انتخابات تعیین شود؛ نظری که ترامپ به شدت به آن حمله کرد و گفت به عنوان رئیس جمهوری کنونی آمریکا حق انتخاب دارد و گزینه مورد نظرش را که قاضی ایمی برت است، عالی توصیف کرد.

در بحث طرح سلامت «اوباماکر» کریس والاس به ترامپ گفت که دولت او برنامه مشخصی برای جایگزینی این طرح نداشته است. بایدن هم دونالد ترامپ را دروغگو خطاب کرد و گفت که او به فکر مردم نیست و میلیون‌ها تن از طرح اوباماکر استفاده می‌کنند اما ترامپ قصد دارد که این حق را از آنها بگیرد. ترامپ هم گفت: من این حق را به مردم داده‌ام تا خودشان انتخاب کنند.

رئیس جمهوری آمریکا سپس در پاسخ به سوالات مکرر مجری برنامه درباره شکست ترامپ در ارائه طرح جامع بیمه درمانی جایگزین اوباماکر گفت: ظاهرا من در حال مناظره با شما هستم نه او (بایدن) که البته جای تعجب هم ندارد.

در بخش دیگری از مناظره نیز کریس والاس، مجری مناظره و خبرنگار با سابقه شبکه فاکس نیوز به دونالد ترامپ تذکر داد و به دلیل صحبت کردن هم‌زمان نامزدها با هم با بالا بردن صدای خود گفت: «من دوست ندارم صدای خود را بالا ببرم اما تفاوت من با شما چیست؟» او خطاب به ترامپ گفت که به آنچه کمپین انتخابی‌اش پیش از برگزاری مناظره به آن متعهد شدند احترام بگذارد. ترامپ در بخش سوالات مرتبط با کووید-۱۹ از اقدامات دولتش در مقابله با کرونا دفاع کرده و خطاب به بایدن گفت که آنها می‌خواستند کشور را تعطیل کنند.

ترامپ گفت که آمریکا چند هفته تا دستیابی به واکسن برای کروناویروس فاصله دارد. بایدن هم در واکنش به صحبت‌های ترامپ درباره واکسن گفت: من اصلا به او اعتماد ندارم. ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش به عضویت هانتر بایدن، پسر جو بایدن در یک شرکت انرژی اوکراینی حمله کرده و بایدن هم تاکید کرد که پسرش مرتکب هیچ اشتباهی نشده است. بایدن ساعاتی پیش از مناظره اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کرد تا در این بحث فشار بیشتری به ترامپ وارد کند. او از ترامپ پرسید که چرا اقدام مشابهی انجام نمی‌دهد و ترامپ پاسخ داد: همه آنها را خواهند دید.