فرشاد گلزاری

 روز شنبه رژه بزرگ نظامی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست کره‌شمالی برگزار شد؛ اما این مراسم همانند سال‌های گذشته نبود و با حواشی مختلفی همراه شد. زمانی که این رژه برگزار شد، بسیاری از تحلیلگران نظامی و امنیتی تا ساعت‌ها نمی‌توانستند اثبات کنند که این رژه برگزار شده است؛ چراکه هیچ تصویر ماهواره‌ای و تلویزیونی از آن پخش نشده بود. یکی از دلایلی که این رژه را نسبت به سال‌های گذشته متمایز کرده بود، ساعت برگزاری آن بود.

رونمایی از موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی بدان معناست که همه چیز دست به دست هم داده تا کارنامه ترامپ در حوزه سیاست خارجی را درحالی‌که تنها 3 هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، به یک چالش ضد انتخاباتی برای وی تبدیل کند تا درنهایت سبد آرای او خالی شود

بر اساس آمار و اسناد موجود، این مراسم بین ساعت 2:30 تا 4 صبح برگزار شده است و در آن هنگام تمام آسمانِ پیونگ‌یانگ یکپارچه سیاه و تاریک بوده است. بر این اساس احتمال می‌رود حزب حاکم سعی داشته با برگزاری این رژه در سحرگاه شنبه بتواند از تاریکی شب به نفع خود استفاده کند و کشورهایی که به  دنبال تصویربرداری و عکاسی هوایی از این کشور بوده‌اند را به زحمت بیندازد. از سوی دیگر هم به نظر می‌آید که رهبر کره شمالی با برگزاری این رژه در سحرگاهِ شنبه به دنبال آن بوده تا بتواند مدلی از «بیدارباشِ ملی» را به افکار عمومی خود و جهان تزریق و تحمیل کند. یکی از جالب‌ترین اتفاق‌هایی که قبل  از برگزاری این رژه رخ داد، دستورهایی بود که از سوی وزارت خارجه کره شمالی صادر شد. در خصوص این مساله، سفارت روسیه در پیونگ‌یانگ اعلام کرد که که در بحبوحه تدابیر ضد پاندمی برای مقابله با کرونا، کره‌شمالی از مقام‌های خارجی در پایتخت خواسته است تا در مسیرهای نزدیک به محل برگزاری مراسم رژه حضور پیدا نکنند.

از سوی دیگر وزارت خارجه کره‌شمالی هم از مقام‌های سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواست در اطراف پایتخت با خودرو، دوچرخه و دیگر وسایل حمل و نقل حاضر نشوند و از این رژه تصویربرداری نکنند و سفارت روسیه هم گفته است که وزارت خارجه کره‌شمالی این اطلاعیه را پنجشنبه به دست سفارت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مستقر در پیونگ‌یانگ رسانده است. اما فارغ از تمام این مسائل رژه امسالِ کره‌شمالی دارای ابعاد بسیار مهمی است که با گذشت دو روز از برگزاری آن همچنان اخبار آن در صدرِ مسائل و تحولات بین‌المللی قرار دارد. مخالفان کره‌شمالی معتقدند این رژه در حالی برگزار شده که اقتصاد کره‌شمالی تحت فشار شدید سال‌ها تحریم سازمان ملل و آمریکا قرار دارد و این تحریم‌ها، برنامه‌های تسلیحاتی این کشور را هدف قرار داده است. آنها در حساب‌های توئیتری خود نوشته‌اند که کره‌شمالی اخیرا در نتیجه وزش طوفانی شدید خسارات زیادی دیده و این کشور همچنین به دلیل وضعیت بد برداشت محصول، شاهد افزایش قحطی است؛ مضاف بر  اینکه مخالفان کیم جونگ اون سوال بزرگتری را طرح کرده‌اند: چرا تاکنون یک مورد از ابتلا به کرونا توسط رسانه‌های کره شمالی گزارش نشده است؟! این سوالی است که بسیاری از کارشناسان را نگران وضعیت بشری در کره‌شمالی کرده است ولی تمام این مسائل زیر سایه موشک بازیِ «اون»، به اولویت‌های دوم، سوم و حتی چهارمِ کشورهایی مانند کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن تبدیل شده است. در همین رژه اخیر فشارهای اقتصادی به حدی بر این کشور تاثیر گذاشته که رهبر جوان کره‌شمالی با لحنی آرام و پس از سان دیدن از میدانِ رژه و دستاوردهای نظامی کشورش از مردم کره‌شمالی به خاطر مشکلات اقتصادی عذرخواهی کرد! او تحریم‌های بین‌المللی، طوفان‌ها و شیوع کرونا را عاملی دانست که اجازه نداد وعده‌های پیشرفت اقتصادی محقق شود و صریحا گفت: «شرمنده‌ام که هرگز نتوانسته‌ام به درستی اعتماد عظیم شما را تلافی کنم؛ چراکه تلاش و ازخودگذشتگی من برای بیرون آوردن مردم از وضعیت معیشتِ دشوار، کافی نبود». گرچه این مدل سخن گفتن از سوی «اون» که به اقتدارگرایی و توتالیتر بودن معروف است، دردی را از مردمش دوا نمی‌کند، اما نکته مهمتر این است که او سخنانش را در حالی بیان کرده که چندی دقیقه قبل یک اتفاق نادر را رقم زده است.

رژه امسال سالگرد تاسیس حزب کمونیست در ساعت چهار صبح برگزار شد و به نظر می‌آید که رهبر کره شمالی با برگزاری این رژه در سحرگاهِ شنبه به دنبال آن بوده تا مدلی از «بیدارباش» را به افکار عمومی کشورش و جهان تزریق و تحمیل کند

موشکی که با 22 چرخ  حمل می‌شود!  

اوجِ رژه مذکور که به نظر می‌رسد کیم جونگ اون از برگزاری آن از حیث ایدئولوژیک لذت برده، زمانی بود که بزرگترین موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی از مقابل جایگاهی که او و اعضای بلندپایه حزب کمونیست در آن حضور داشتند، عبور کرد. بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید این کشور روی یک حمل‌کنندة خودکششی با ۲۲ چرخ (11 محور) به نمایش درآمد که در نوع خود بی‌نظیر و البته حیرت‌انگیز به شمار می‌رود. همچنین در میان موشک‌های بالستیکی که کره شمالی برای اولین بار در دو سال گذشته به نمایش گذاشت، یک موشک هواسونگ-۱۵ که دوربردترین موشک آزمایش‌شده این کشور است به همراه یک نمونه جدید که به نظر می‌رسد موشک بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی باشد، وجود داشت. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که نمایش موشکی مذکور اولین مورد از زمان دیدار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با شماری از رهبران جهانی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ بود؛ دیدارهایی که باعث توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ شد و امید به توافقی برای عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره را تقویت بخشید؛ اما این اقدامات و رونمایی از این موشک‌ها همه‌چیز را پس از دو سال از بین برد. کیم در سخنرانی خود در آغاز مراسم اعلام کرد که «ما برای تقویت دفاع از خود و مقابله با همه تلاش‌های خطرناک و اقدامات تهدیدآمیز نیروهای متخاصم از جمله تهدیدهای هسته‌ایِ رو به رشد آنها، در کنار اجرای برنامه‌های کنترلی و مدیریت، نیروی بازدارندگی‌مان را تقویت می‌کنیم». بسیاری از تحلیلگران سخنان اون را نوعی تهدید و  مخابره پیامِ هشدار به ترامپ و ایالات متحده قلمداد کرده‌اند؛ چراکه مقامات ارشد دولت آمریکا، نمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای قبلاً دیده نشده از سوی کره شمالی را نااُمیدکننده خواندند و معتقدند که پونگ‌یانگ علیرغم آنچه کاخ‌سفید می‌گوید، هیچ تمایلی به پایبندی در حوزه موشکی و هسته‌ای ندارد و به دنبال هدف قرار دادن منافع آمریکا است. انتقادها از ترامپ و تیم او به حدی پس از انتشار این موشک بالا گرفته که تحلیلگران امنیتی می‌گویند، موشک جدید کره‌شمالی پیام و تهدید قطعی برای رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به حساب می‌آید.

در همین راستا خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، آماده دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است. این بدان معناست که همه چیز دست به دست هم داده تا کارنامه ترامپ در حوزه سیاست خارجی را که تنها 3 هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، به یک چالش ضد انتخاباتی برای وی تبدیل کند تا درنهایت سبد آرای او خالی شود. به هر حال این همان هشداری است که «اون» پس از دو سال، حالا با دستور چین، به واشنگتن مخابره کرده است.