از یکشنبه ششم مهر (۲۷ سپتامبر) درگیری شدیدی بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ جریان دارد.

بنا بر گزارش رسانه‌های خبری درگیری بین دو طرف در چند ساعت گذشته شدت یافته و هر دو کشور یکدیگر را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش کرد که ارمنستان پیشنهاد میانجی‌گری برای آتش‌بس را پذیرفته و گفته است که حاضر به همکاری با میانجی‌گران است.

وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه در بیانیه‌ای از آمادگی این کشور برای همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف برقراری آتش‌بس در قره‌باغ خبر داد.

وزیر خارجه ارمنستان نیز از آمادگی کشورش برای گفتگو با سازمان امنیت و همکاری اروپا جهت برقراری آتش‌بس مجدد در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد.

ترکیه پیش از این، گزارش‌ها اعزام شبه نظامیان سوریه‌ای به جمهوری آذربایجان را رد کرده و درعین‌حال گفته بود که برای حمایت از جمهوری آذربایجان هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،  بیانیه وزارت خارجه ارمنستان در حالی منتشر شده است که منابع خبری از تداوم درگیری‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صبح جمعه خبر دادند.

 وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم  از درگیری‌های شدید مرزی با ارمنستان در روز جمعه خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور یک هواپیمای جمهوری آذربایجان را منهدم کرده است.

جمهوری آذربایجان تاکید دارد تا زمانی که کنترل منطقه قره‌باغ را که در سه دهه گذشته در اختیار جدایی‌طلبان ارمنستان بوده، به دست نگیرد، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش کرد که ارمنستان پیشنهاد میانجی‌گری برای آتش‌بس را پذیرفته است؛ با این حال، رسانه‌ها از شدت یافتن درگیری و افزایش اقدامات تلافی‌جویانه دو طرف در روز گذشته خبر دادند

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد؛ اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

همان‌گونه که اشاره شد؛ از یکشنبه گذشته (۲۷ سپتامبر/ ۶ مهر) نیز درگیری‌های شدیدی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ شروع شده است و تازه‌ترین گزارش‎ها هم از شدت درگیری‌های بین دو کشور در شامگاه پنجشنبه و روز جمعه خبر می‌دهد. جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیروهای ارمنستان از شهر گوریس اقدام به گلوله باران کرده‌اند. باکو همچنین گفته  است اگر ارمنستان آتشباری خود را متوقف نکند، دست به تلافی خواهد زد.

ازسوی دیگر، مقامات ارمنستان از کشته شدند ۵۴ نظامی دیگر این کشور طی پنجشنبه در منطقه قره‌باغ خبر داده‌اند.

دست کم یکصد نفر در درگیری‌های شش روز گذشته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

درخواست رهبران روسیه، فرانسه و ایالات متحده برای آتش‌بس فوری

در پی از سرگیری درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مناقشه قره‌باغ، ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و دونالد ترامپ پنجشنبه در یک بیانیه مشترک، خواهان آتش‌بس و گفت‌و‌گو میان دو طرف مناقشه شده بودند.

رهبران این سه کشور که به طور مشترک ریاست گروه مینسک را برعهده دارند، در بیانیه خود گفتند:‌ "ما از رهبران ارمنستان و آذربایجان می‌خواهیم که مذاکرات را بلافاصله با حسن‌نیت و بدون پیش‌شرط ازسربگیرند."

گروه مینسک در دهه ۱۹۹۰ میلادی با هدف پایان دادن به بحران قره‌باغ به وسیله سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شد.

واکنش ترکیه به بیانیه گروه مینسک درباره قره‌باغ

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور پس از بیانیه مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه درباره مساله ناگورنو-قره‌باغ گفت که مخالف دخالت این کشورها در این مورد است.

رجب طیب اردوغان، گفت: با توجه به بی‌اعتنایی آمریکا، روسیه و فرانسه به این مساله در ۳۰ سال گذشته، این غیرقابل قبول است که آنها در امر یافتن یک آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ علیا دخالت کنند.

وی افزود، یک آتش‌بس دائمی تنها زمانی دست می‌دهد که "اشغالگران ارمنستانی" از قره‌باغ خارج شوند.

اظهارات اردوغان احتمالا بر تنش با متحدان ناتو می‌افزاید چون نگرانی‌هایی وجود دارد که این درگیری قدرت‌های منطقه‌ای را به سوی روسیه سوق دهد که یک پایگاه نظامی در ارمنستان و ترکیه دارد.

ابراز نگرانی از

 اعزام نیروهای ترک به قره‌باغ

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی نگرانی‌های خود را درباره اعزام "مزدوران" از طریق ترکیه به ناگورنو-قره باغ ابزار داشتند.

همزمان، امانوئل مکرون به طور جداگانه ترکیه را متهم کرده است که شبه نظامیان سوری تحت حمایت خود را برای جنگ در قره‌باغ به جمهوری آذربایجان فرستاده است. رئیس‌جمهوری فرانسه تایید کرد که بیش از ۳۰۰ شبه نظامی از سوریه و از طریق ترکیه وارد منطقه ناگورنو-قره باغ شده‌اند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در نخستین روز از نشست بروکسل گفت: می‌توانم این اطمینان را بدهم که بیش از ۳۰۰ شبه نظامی که پیشتر از منطقه حلب سوریه بیرون رانده شدند حالا از طریق منطقه غازی‌انتپ ترکیه وارد ناگورنو-قره باغ شده‌اند. این یک حقیقت تایید شده است. این افراد شناسایی و رهگیری شده و همگی آنها به گروه تروریستی داعش مرتبط هستند.

وی افزود: من درباره این مساله با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفتگو کردم و او نیز تایید کرد که روسیه از این قضیه مطلع شده است. رفتار ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو ناشایست است. ما چنین اقدامی را غیرقابل قبول می‌دانیم و در این مورد، ترکیه از خط قرمز ما عبور کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه ادامه داد: روسیه، آمریکا و فرانسه که ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارند، یکسری ابتکارعمل‌هایی را برای متوقف کردن درگیری‌ها در منطقه مذکور در نزدیکترین زمان ممکن ارائه خواهند داد. ما همچنان تماس‌های نزدیک خود را در این باره حفظ می‌کنیم.

کرملین به این مساله اشاره‌ای نکرده اما خبرگزاری تاس از قول کرملین گزارش کرد که استقرار احتمالی نیروهای شبه نظامی از سوریه و لیبی در قره‌باغ  به شدت خطرناک است.

ترکیه پیش از این، گزارش‌ها اعزام شبه نظامیان سوریه‌ای به جمهوری آذربایجان را رد کرده و درعین‌حال گفته بود که برای حمایت از جمهوری آذربایجان هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهد.

باید دید تلاش جامعه جهانی برای پایان دادن به جنگی که هر روز بر ابعاد ویرانگر آن افزوده می‌شود ثمربخش خواهد بود یا خیر؟