هزاران معترض تایلندی بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی از زمان کودتای سال ۲۰۱۴ در این کشور را در شهر بانکوک تشکیل داده و در تجمع خود شعارهایی شامل مرگ بر دیکتاتور و کشور به مردم تعلق دارد سر دادند. به گزارش اسپوتنیک، یکی از اعضای جنبش جوانان آزاد تایلند که سازماندهی این اعتراضات را برعهده دارد، گفت: ما تخمین می‌زنیم که بیش از ۲۰ هزار تن در این راهپیمایی حضور داشتند. سازمان‌دهندگان بیش از ۱۹ هزار امضا را برای طوماری با هدف تدوین مجدد قانون اساسی تایلند جمع آوری کردند که از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ و زمانی که ارتش در این کشور در راس امور بود، تدوین شده است. پلیس گفت که در تجمع میدانی در بانکوک ۱۲ هزار تن در این راهپیمایی حضور داشتند اما این شمارش مربوط به جمعیتی که در خیابان‌های اطراف حضور داشتند، نمی‌شود. معترضان همچنین خواستار استعفای پرایوت چان اوچا، نخست وزیر و انحلال پارلمان با هدف پیمودن راهی به سوی تشکیل یک دولت جدید شدند که از هرگونه نفوذ ارتش و نظامیان در امان باشد. یکی از سخنران‌های این اعتراض گفت: ما جوانان باید روش‌های زندگی که مادران و پدرانمان داشتند را تغییر دهیم.

ما می‌دانیم که دیگر نمی‌توانیم تحت یک حکومت دیکتاتوری که اختیاراتش در قانون اساسی کنونی موجود است، زندگی کنیم. همچنین معترضان خواستار محدود شدن اختیارات پادشاهی تایلند شدند، موضوعی که در جامعه تایلند یک تابو محسوب می‌شود. همچنین یک راهپیمایی دیگر از سوی وفاداران به پادشاه تایلند همزمان با اعتراضات مذکور برگزار شد اما تعداد شرکت کنندگان در آن قابل ملاحظه نبود. در یک ‌ماه گذشته، تایلند تقریباً روزانه شاهد اعتراضات برگزارشده تحت رهبری دانشجویان بوده است اما تظاهرات روز یکشنبه جمعیت بیشتری را در این کشور حوزه جنوب شرق آسیا که برای چندین دهه تجربه چند کودتای نظامی را داشته به خود جلب کرد.

در همین خصوص ترایسولی ترایسوراناکول، سخنگوی دولت تایلند به خبرنگاران گفت: نخست‌وزیر تایلند نگرانی خود را به مقام‌ها و معترضان در خصوص بروز خشونت مطرح ساخته است. او همچنین عنوان کرد که نخست وزیر تایلند به کابینه دستور داده گام‌هایی برای تقویت تفاهم بین نسل‌ها اتخاذ شوند.

تیتیپول پهاکدیوانیچ، رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اوبون راتچاتانی تایلند عنوان کرد: ما شاهد تغییر راهبرد جنبش اعتراضی تحت رهبری جوانان و فراگیرتر شدن آن و همچنین تاکید آن‌ها بر اقتصاد در کنار سیاست هستیم. برخی گروه‌های دانشجویی ۱۰ مورد اصلاحات مورد مطالبه خود از سلطنت و دربار پادشاهی تایلند را که شامل محدود کردن اختیارات پادشاه ماها واجیرالونگکورن بر طبق قانون اساسی و همچنین محدود کردن ثروت سلطنتی و نیروهای مسلح می‌شود، مطرح ساختند. برخی معترضان در تجمع یکشنبه شعار می‌دادند: مرگ‌ بر فئودالیسم، زنده باد مردم و همچنین شعار می‌دادند ما دیگر برای هیچکس گردوخاک نخواهیم بود. قوانین مربوط به دربار پادشاهی تایلند برای انتقاد از پادشاهی مجازات تا سقف ۱۵ سال حبس را تعیین کرده است. اما پرایوت چان اوچا گفته پادشاه تایلند تقاضا کرده این قانون فعلاً مورد استفاده قرار نگیرد. تا کنون موج جدید اعتراضات در تایلند به خشونت کشیده نشده است. بعد از آنکه تظاهرکنندگان روز یکشنبه با گذشت بیش از ۹ ساعت از تظاهرات متفرق شدند، گروهی از فعالان به سمت یک پاسگاه پلیس در نزدیکی محل تجمع راه‌پیمایی کرده تا افسران پلیس را برای بازداشت کردنشان به چالش بکشند و خواستار دستگیر شدن خود در صورت وجود حکمی علیه آن‌ها به اتهام سازمان‌دهی تظاهرات قبلی شدند. با این ‌حال پلیس کسی را دستگیر نکرد و این فعالان محل را ترک کردند. اخیراً مقام‌های تایلند سه تن از رهبران جنبش دانشجویی را از بابت اتهام نقض قوانین به هنگام سازمان‌دهی اعتراضات قبلی بازداشت کرده و اتهاماتی را علیه آن‌ها مطرح ساخته‌اند.