در تاریخ ۲۱ ژوئیه، روزی که رکورد ۱۱۲۷ مرگ در اثر ابتلای به کووید19 بالاترین میزان از اواخر مه تاکنون و بالغ بر ۶۵۰۰۰ مورد جدید ابتلا به این بیماری در آمریکا ثبت شد، دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: مشتاق به تماشای پخش زنده بازی‌های ورزشی هستم اما هر زمان که می‌بینم یک بازیکن در زمان پخش سرود ملی زانو زده، عملی که نشان‌دهنده بی‌احترامی فراوان به کشور ما و پرچم ماست، بازی برای من تمام است. پایگاه «د ویک» در گزارشی به قلم جیکوب لمبرت درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌نویسد: «این توئیت ترامپ که برند سیاسی‌اش وابسته به چنین صحبت‌های التهاب‌آفرینی است، یادآور اعلامیه سال ۲۰۱۷ وی است، با این مضمون که مالکان لیگ فوتبال آمریکایی ان‌اف‌ال باید در جواب بازیکن‌هایی که زانو می‌زنند بگویند، آنرا همین الان از زمین بازی بیرون بیندازید، او اخراج است! در آن زمان این کامنت ترامپ عمده اخبار را به خود اختصاص داده و مناقشه را شعله‌ور ساخته و باعث شد این لیگ ورزشی که نگران اعمال نفوذ ترامپ و از دست دادن طرفداران محافظه‌کارش بود، قوانین جدیدی را در خصوص سرود ملی وضع کند و ترامپ چیزی را که مشتاقش بود، به دست آورد؛ این احساس که او به یکباره منشا و موضوع ماجرای ملی ماست. توئیت اخیر ترامپ درباره موضوع زانو زدن به جای آنکه جرقه یک مناظره در مورد بی‌احترامی مفروض ورزشکاران به پرچم را موجب شود به طرز خنده‌داری نامربوط به نظر رسید و منجر به اظهارنظرهایی شبیه به این شد؛ چرا شما مردم را تشویق به زدن ماسک و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی می‌کنید؟ این فقط یک سوال معتبر در جریان یک بحران تاریخی نیست، این اساسا تنها سوال ممکن است.

به نظر می‌رسد که ترامپ با علم به این مساله در همان روز منتشر کردن توئیتش علیه زانو زدن، اولین کنفرانس مطبوعاتی کروناویروس خود را بعد از هفته‌ها برگزار کرد. گرچه اجرایش کسل‌کننده، مغشوش و آکنده از مطالب غیرواقعی بود، این تمایل جدیدش به رسیدگی به بحران شاید برای نخستین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری او نشان داد این او نیست که بر خبرها سوار است، بلکه این خبرها هستند که بر او سوار شده‌اند.

به روشنی مشخص است که ترامپ نگرانی کمی نسبت به سلامت عمومی دارد؛ همان‌طور که رایان کوپر، یک همکار من چند ماه قبل گفت، اگر که ترامپ چنین نگرانی داشت زمانی که شیوع بیماری آغاز شد، قاطعانه عمل می‌کرد. نگرانی بزرگتر ترامپ احتمالا این است که دیگر نمی‌تواند واقعا آراء حامیانش و رای‌دهندگان مردد را به ویژه در ایالت‌های جنوبی درگیر با شیوع کووید-۱۹ و آن هم در حالی که آنها نگران معیشت و زندگی خود هستند، به دست بیاورد.

ترامپ برای آنکه بتواند ماه نوامبر بایدن را شکست دهد، نیاز به تحریک به انزجار در کشور دارد، همچون کاری که در سال ۲۰۱۶ توانست بکند. او نیاز دارد دو طرف  زمانی که او در خصوص بازیکنان فوتبال آمریکایی اظهار عقیده می‌کند یا به رسانه‌های اخبار دروغ حمله می‌کند یا با کنسروهای لوبیا عکس می‌گیرد، برانگیخته شوند. به طور خلاصه او نیاز دارد که ما در این بازی با او همراهی کنیم. اما این احتمالش وقتی که بخش‌های گسترده‌ای از کشور درگیر ویروس هستند، خیلی کم است. هر کاری که این رئیس جمهوری انجام دهد، کروناویروس تا زمانی که واکسنش وجود داشته باشد پای برجاست؛ واکسنی که ترامپ با ابهام شدید وعده داده خیلی سریعتر از چیزی که هر کس فکرش را کند، عرضه می‌شود. این حقیقت  بیشتر از هر چیزی که ترامپ توئیت کرده یا خواستار انجامش از طرف نیروهای نیابتی خود شود  گفت‌وگوی ملی را از الان تا روز انتخابات به پیش می‌برد.