با تبدیل موزه ایاصوفیه استانبول به مسجد، روز گذشته (جمعه) پس از ۸۶ سال دوباره در این محل نماز جمعه برگزار شد. به گزارش آناتولی، عمر بنای کنونی ایاصوفیه به قرن ششم میلادی می‌رسد که به عنوان یک کلیسای ارتدوکس در قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی ساخته شد.

با قدرت گرفتن عثمانیان این کلیسا ۹ قرن پس از ایجادش به مسجد تبدیل شد و با شکل گرفتن ترکیه امروزی ایاصوفیه در سال ۱۹۳۴ موزه شد. این بنا یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در استانبول و جزو میراث جهانی یونسکو است. حالا با اعلام رجب طیب اردوغان، دوباره در ایاصوفیه نماز جمعه برگزار شد. دادگاهی در ترکیه یک ماه پیش در بررسی وضعیت ایاصوفیه به عنوان موزه حکم داد استفاده از آن به عنوان هر مکانی جز مسجد قانوناً مجاز نیست.

تصمیم ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد با انتقادهای زیادی روبرو شده و از جمله پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، آنرا دردناک

خوانده است. گروه‌های اسلام‌گرا در ترکیه از بازگشت ایاصوفیه به وضعیت مسجد استقبال کرده‌اند اما منتقدان سکولار اردوغان با این کار مخالفند. وزیر دیانت در ترکیه گفته این مسجده می‌تواند تا هزار نمازگزار را در خود جای دهد.