با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب معاون ریاست جمهوری این کشور نیز آغاز شده و نشریه آمریکایی هیل، نام خانم کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت در زمان ریاست جمهوری جورج بوش را در صدر فهرستی متشکل از یازده سیاستمدار زن برای معاونت جو بایدن (در صورت پیروزی در انتخابات) قرار داده است. تارنمای خبری آمریکایی هیل

(The Hill) در تحلیلی به قلم «لارنس کاتلیکوف» استاد اقتصاد دانشگاه «بوستون» نوشت برخی رسانه های آمریکایی ازجمله واشنگتن پست اکنون ۱۱ فرد را برای معاونت جو بایدن مورد گمانه زنی قرار داده اند که بیشتر این افراد، زن و از جناح دموکرات هستند و همه این ۱۱ نفر صلاحیتی به مراتب بالاتر از حتی دونالد ترامپ دارند. بنابراین گزارش از ۱۱ فرد معرفی شده، پنج نفر از آنها زنان سیاستمدار سیاهپوست آمریکایی از جمله «کامالا هریس» سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا، سوزان رایس مشاور سابق امنیت ملی در دولت باراک اوباما هستند. استاد اقتصاد دانشگاه بوستون در تحلیل خود نوشت: با وجود قابلیت های کامالا هریس، وی در کارزار انتخاباتی از حزب دموکرات ناکام ماند و به نظر نمی رسد که وی قادر باشد تا پاسخ هایی تازه به مشکلات عمیق کشور فراهم آورد. تحلیلگر هیل در ادامه نوشت: از منظر کارشناسان مسقتل که برای حل مشکلات کشور،  به افرادی بیش از تمایلات چپ و یا راست نیاز است، علاوه بر این همگان دریافته اند که معاون بایدن باید فردی باشد که با توجه به سن و سال بالای وی، قادر باشد  بلادرنگ جا پای وی بگذارد. کاتلیکوف نوشت: بنابراین واضح است که بهترین گزینه، درشرایط بحرانی کنونی آمریکا، «کاندولیزا رایس»،  یک سیاستمدار زن سیاهپوست است که می تواند در رفع مشکلات حاضر توانا عمل کند، این نیاز نه بر اساس و مقتضیات زمان،  بلکه بنا بر شرایط سیاسی کنونی در آمریکا است. وی درادامه نوشت: کاندولیزا رایس ۶۵ ساله، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری  جرج دبلیو بوش و دیپلمات تراز اولی است که از زمان ریاست جمهوری «جیمی کارتر» تا جرج بوش در هیات حاکمه دولت فدرال آمریکا حضور داشته است. تحلیلگر این مقاله آمریکایی نوشت: کاندولیزا رایس هرچند جمهوریخواه است اما یک نظریه پرداز نیست.

پراکنده شدن آرای ترامپ

این استاد اقتصاددانشگاه بوستون افزود: انتخاب وی بعنوان معاون جو بایدن می تواند یک برگ برنده ای در اتحاد کشور باشد و منجر به پراکندن آرا حامیان ترامپ و جذب رای دهندگان به سمت بایدن نه تنها در قشر متوسط جامعه بلکه میلیون ها رای دهنده راستگرا شود. کاتلیکوف  در ادامه تحلیل خود نوشت: آنچه که همگان در همان وهله اول متوجه خواهند شد این است که رایس می تواند در صورت لزوم، بلافاصله امور کشور را در دست گیرد، این نه تنها به خاطر دانش وی در زمینه سیاست خارجی آمریکا بلکه، تجربه عمیق وی درامور امنیت ملی کشور و روابط نزدیک وی با رهبران سابق و کنونی تراز اول جهان و تجربه خارج از حیطه دولتی است.

نگرانی از فوت بایدن به علت کهولت سن

هیل در پایان این تحلیل نوشت: کاندولیزا رایس با توجه به سن بالای بایدن، کفایت لازم برای قرار گرفتن در جایگاه رئیس جمهوری  بویژه در برهه کنونی کشور را دارد. جو بایدن، ۷۸ ساله ، یکی از مسن‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری است که توانست با کسب دو هزار و ۱۱  آرای هئیت نمایندگان از حد نصاب یکهزار و ۹۹۱ آرا،  نامزد واجد شرایط از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شود. بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ بعنوان چهل و هفتمین معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بود.