فرشاد گلزاری

 دعوای چین و آمریکا بر سر منشأ کرونا و تبعات آن تمامی ندارد و ترامپ در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره پکن در این خصوص است. این روند تا حدی رو به افزایش بوده و دولت چین را مورد هدف قرار داده که ما شاهد درگیری پکن و واشنگتن بر سر حمایت یا قطع حمایت از سازمان بهداشت جهانی طی روزها و هفته‌های اخیر بودیم؛ به گونه‌ای که حملة ایالات متحده به چین همچنان به قوت ادامه دارد و از سوی دیگر چین هم لبخندهای مشکوک تحویل کاخ‌سفید می‌دهد. آمریکایی‌ها اصولاً تهاجمی‌تر از چین وارد میدان می‌شوند که این هجوم را می‌توان در سخنان ترامپ و هم‌قطاران وی به صورت کاملاً مشهود مشاهده کرد. به عنوان مثال رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیراً چین را متهم کرد که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ووهان در نوامبر گذشته، از این فاجعه با خبر بوده ولی به سازمان بهداشت جهانی دروغ گفته و مانع از دسترسی کارشناسان بین‌المللی به اطلاعات مربوط به این همه گیری شده است.

اینکه دیده می‌‌شود مشاور امنیت ملی آمریکا به میدان آمده و مستقیماً چین را مورد هدف قرار می‌‌دهد، نشان می‌دهد که دیوار‌های تقابل میان دو طرف بالاتر از گذشته رفته و حالا شاهد فاز جدید تنش میان دو غول اقتصادی دنیا خواهیم بود

او در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی اعلام کرد که پنهان‌کاری آنها در رابطه با این ویروس همانند چرنوبیل در تاریخ ثبت خواهد شد و ما طی ۱۰ یا ۱۵ سال آینده شاهد خواهیم بود که کسی گزارشی ویژه از آن منتشر خواهد کرد. هر چند این مدل از اظهارات قبلا ً توسط ترامپ و سایر وزرا یا مقامات ایالات متحده بارها و بارها مطرح شده اما اینکه دیده می‌‌شود مشاور امنیت ملی آمریکا به میدان آمده و مستقیماً چین را مورد هدف قرار می‌‌دهد، نشان‌دهنده آن است که دیوار‌های تقابل میان دو طرف بالاتر از گذشته رفته و حالا شاهد فاز جدید تنش میان دو غول اقتصادی دنیا خواهیم بود.

بر اساس آمار و داده‌های منتشر شده تاکنون بیشتر از ۹۷ هزار نفر در آمریکا جانشان را به خاطر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند و همین موضوع باعث شده ترامپ و تیمش مورد بازخواست قرار بگیرند و سوءمدیریت در بحث مهار کرونا را به  موضوع دیگری تبدیل کنند که در مرکزیت آن چین قرار دارد. اینکه دیده می‌شود ترامپ و در پشت سر آن سایر مقامات ایالات متحده و خصوصاً نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت چین را به بدترین وجه ممکن زیر فشارهای خود قرار داده‌اند و اهمال‌کاری این کشور را دلیل مرگ بسیاری از شهروندان آمریکایی می‌دانند، موضوع جدیدی است که بخشی از آن ریشه در داخل آمریکا دارد. ما به خوبی می‌دانیم که حدود پنج ماه دیگر (13 آبان) انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا است و ترامپ از حالا به دنبال آن است تا بتواند به هر ترتیبی که شده، چهار سال دیگر در کاخ سفید باقی بماند اما بسیاری بر این عقیده هستند که او تمام وضعیت و مشکلات فعلی را به چین منتسب می‌کند. ترامپ در میان طرفدارانش که اساساً یک مُشت عوام از نوعِ پوپولیسم و حتی شعارگراهای افراطی هستند، به خوبی توانسته این مفهوم که «کرونا توسط چین وارد آمریکا شده است» را نهادینه کند.

او توانسته یک مشت ناسیونالیست که عملاً‌ با جهانی شدن مخالف هستند را به جایی برساند که در مخالفت با قرنطینه تمام دستورات و مقررات را نقض کنند و در حمایت از احکام او مبنی بر بازگشایی اقتصاد و کسب و کارها به خیابان‌ها بریزند. این همان ترامپ است که حالا پیاده‌نظامش را علیه پکن بسیج کرده و از سوی دیگر اطرافیانش در کاخ سفید را علیه این کشور شورانده  و حالا به تماشای فاز جدید تقابلش با «شی جین پینگ» نشسته است. اینکه وانگ یی، وزیر خارجه چین روز یکشنبه ۲۳ مه در یک ویدیوکنفرانس مطبوعاتی اعلام می‌کند دولت آمریکا با دروغ‌پردازی درباره ویروس کرونا، در حال وارد کردن مناسبات دو کشور به دور تازه‌ای از جنگ سرد است به خوبی نشان می‌دهد که چینی‌ها هم به دنبال تقابل با کاخ‌سفید هستند، اما سناریوی خود را آشکار نمی‌کنند. وزیر خارجه چین معتقد است نیروهای سیاسی خاصی در آمریکا، مناسبات دو کشور را تخریب می‌کنند و طرفین را به سوی یک جنگ جدید سوق می‌دهند. او از «ویروس سیاسی» به جای ویروس کرونا نام برد که دلالت بر اقدام‌های اخیر آمریکا دارد. بدین ترتیب هر چه به سمت انتخابات 2020 آمریکا پیش می‌رویم، تقابل میان دو طرف افزایش پیدا خواهد کرد؛ چراکه روز گذشته (دوشنبه) کوین هاست، مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید اعلام کرده  که بیکاری در آمریکا در آستانه انتخابات 2020 دورقمی خواهد شد و افزایش پیدا می‌کند!