فرشاد گلزاری

اوضاع دنیا همچنان به هم ریخته است و طاعونِ قرن بیست و یکم همچنان اقتصاد و سیاست بین‌الملل را محاصره کرده است؛ تا جایی که هر روزه علاوه بر انتشار اخبار مربوط به مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در سطح دنیا، تحلیل‌ها و اخباری از ادامه تاثیر منفی کرونا بر ساختارها و زیربناهای اجتماعی، سیاسی و خصوصاً اقتصادی در حال گردش و انتشار است و این نشان می‌دهد که اوضاع و احوال دنیا بسیار مبهم و البته خطرناک است. شکی وجود ندارد که کرونا فقط اقتصاد و سیاست را هدف قرار نداده بلکه پایه و اساس دموکراسی را از غرب تا شرق زیر نشانه گرفته است و دقیقاً همینجاست که ناقوسِ مرگ بشریت و حقوق آن به صدا می‌آید. باور کنیم که کرونا به خوبی نشان داد که هیچکدام از دولتمردان در شرق و غرب توان مقابله با بحرانِ‌ آنی را ندارند و از سوی دیگر وضعیت کنونی نشان داد اساساً جانِ ملت‌ها که دولت‌ها برای ادامه حیاتشان به رای آنها نیاز دارند، هیچ ارزش و جایگاهی در سیاست ندارد. همین چند وقت پیش بود که «آژانس حقوق بنیادین» که نهاد نظارت بر حقوق اساسی وابسته به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد آزادی‌های اساسی مردم در اروپا می‌تواند به خاطر تندرستی و مقابله با شیوع کرونا موقتاً تعطیل شود اما بیم آن وجود دارد که این مساله به امری طبیعی و همیشگی تبدیل شود.

این آژانس در گزارش خود اعلام کرده است که علاوه بر افزایش خشونت خانگی و ضرب و جرح‌های خانوادگی، آنچه اروپا را به صورت جدی تهدید می‌کند بحث بیگانه‌ستیزی است که برخی از رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند و معتقدند که این ویروس از مهاجران به کشورهای اروپایی راه پیدا کرده است. با نگاهی به این گزارش که بخشی از آن توسط مارتا اشتیکینگز، از محققان این آژانس تهیه شده، درمی‌یابیم که کرونا یک دشمن بسیار ساده اما پیچیده و حتی خانمان‌برانداز برای سیاستمدارانی است که در پشت تریبون به صورت روزانه مشغول دروغ گفتن هستند و حالا هم این خط‌مشی را طوری دیگر ادامه می‌دهند.

واقعیتِ جامعه آمریکا این است که مردم این کشور به دلیل آنکه تمام زندگی‌شان در اقساط گوناگون فرو رفته، هر لحظه احساس می‌کنند که قرار است متضرر شوند و همین فشارِ روانی، ترامپ را به صورت مستقیم تهدید می‌کند

ترامپ بزرگترین متضرر!  

شاید کشورهایی مانند چین، ترکیه، بریتانیا و روسیه که عملاً در سانسور حقیقت مشهور هستند از وضعیت فعلی بسیار ناراحت و عصبانی باشند و حتی اداره اوضاع و احوال از عهده‌شان خارج شده باشد اما واقعیت این است که بزرگترین متضرر شیوع کرونا و اپیدمی آن در دنیا تا به اینجای کار «دونالد ترامپ» است. مساله کرونا در آمریکا را باید با سایر کشورهای دیگر دنیا متفاوت دانست؛ چراکه کشوری مانند ایالات متحده که خود را در هر موضوعی نسبت به سایر کشورهای دیگرِ جهان یک سر و گردن بالاتر می‌بیند، حالا درگیر یک به هم‌ریختگی داخلی است که به تازگی دامنه‌های خارجیِ آن بروز و ظهور کرده است. اصل ماجرا این است که ترامپ همانند بسیاری از سیاستمداران شرقی و غربی زمانی که خبر شیوع کرونا را شنید، به دفعات آن را تکذیب کرد و پس از به راه افتادن کارزارهای انتقادی از او توسط فعالان حوزه رسانه و سیاست، مجبور شد به صورت مستقیم این موضوع را تایید کند. او در روزهای اول همانند گذشته اعلام می‌کرد «همه چیز خوب است» و حتی آمارهای خود را با سایر کشورها مقایسه می‌کرد و باز هم اصرار داشت تا شهروندان ایالات متحده بپذیرند که او و تیمش توانسته است ساز و کار و سیاست‌های مبارزه با کرونا را به صورت کامل طراحی و ابلاغ کند. این روند تا همین چند هفته پیش به قوت خود باقی بود اما همه چیز زمانی خراب شد که نیویورک به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و سیاسی دنیا به مرکز و کانون اصلی شیوع کرونا تبدیل شد؛ شهری که ترامپ روزهای جوانی خود را در آن سپری کرده  و در آن بزرگ شده؛ حالا به تهدید جدی برای او تبدیل شده است. وضعیت در نیویورک به حدی بحرانی شده که ترامپ چند روز پیش با صدای گرفته و چهره‌ای عبوس اعلام کرد که نمی‌دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است که شهرِ من (نیویورک) در حال مرگ است!

این عبارات را اگر کنار تصاویر دفن اجساد در گورهای دسته‌جمعی که اخیراً در نیویورک حفر شده بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که یک بحران بسیار مهم برای ساکنِ این روزهای کاخ‌سفید به وجود آمده است؛ بحرانی که از یک سو نشان می‌دهد نه تنها ترامپ بلکه معاون وی (مایک پنس) که یک فرد بسیار مذهبی است و مسئول ستاد مبارزه با کرونا در آمریکا به شمار می‌آید، نتوانسته‌اند با این واقعیت روبرو شوند بکه ایالات متحده به عنوان دارنده بزرگترین ارتش و اقتصاد دنیا و تکنولوژیک‌ترین کشور جهان در وضعیتی قرار گرفته که ممکن است بزرگترین ورشکستگی تاریخِ دنیا را تجربه کند. روز گذشته ادوارد آلتمن، استاد بازنشسته دانشکده تجارت دانشگاه نیویورک به پایگاه خبری بلومبرگ گفته بود که این ورشکستگی چه مربوط به شرکت‌ها باشد و چه اشخاص، بی‌سابقه خواهد بود؛ چراکه ما رکورد بهای دلار را خواهیم شکست زیرا میزان بدهی‌ها اکنون بیش از هر رکود اقتصادی دیگری است که درنهایت منجر به افزایش بی‌سابقه بیکاری خواهد شد.

وضعیت در نیویورک به حدی بحرانی شده که ترامپ چند روز پیش با صدای گرفته و چهره‌ای عبوس اعلام کرد نمی‌دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است که شهرِ من (نیویورک) در حال مرگ است!

مانور دموکرات‌ها علیه کاخ‌سفید

در این میان شماره بیکاران آمریکا به 16 میلیون نفر رسید و این در حالیست که کادر درمانی در این کشور بعلاوه فرمانداران ایالتی به صورت کاملاً مشخص ترامپ را در مورد کمبود اقلام مورد نیازِ پزشکان و بیماران مورد هجمه‌های بی‌سابقه قرار داده‌اند. اما مساله بیش از این حدود علیه ترامپ پیش رفته است؛ چراکه اخیراً روزنامه جروزالم پست و پس از آن رادیوی ارتش اسرائیل اعلام کرده‌اند که ترامپ به پنتاگون دستور داده تا یک میلیون ماسک را  به ارتش اسرائیل هدیه بدهند و همین مساله جنجالی به پا کرده که تنها برنده آن دموکرات‌ها هستند. اگر به شیب انتقاد دموکرات‌ها یا رسانه‌های آنها مانند سی.ان.ان دقت کنیم به وضوح می‌بینیم که یک نزاع تمام عیار میان دو طرف به راه افتاده است و گمانه‌زنی‌ها در مورد ریزش آرای ترامپ در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا آرام آرام وارد فازِ تحلیلی شده است. ترامپ تمام فکر و ذکر خود را از سال 2016 تاکنون بر محور رونق اقتصادی و کاهش بیکاری قرار داده بود و تا حد زیادی هم توانسته بود این روند را با شیب صعودی طی کند، اما واقعیتِ جامعه آمریکا این است که مردم این کشور به دلیل آنکه تمام زندگی‌شان در اقساط گوناگون فرو رفته، هر لحظه احساس می‌کنند که قرار است متضرر شوند و همین فشار روانی ترامپ را به صورت مستقیم تهدید می‌کند. از جهتی دیگر ادامه سیاست‌های تحریمی ایالات متحده و حتی مصادره کالاهای کشورهای دیگر مانند کانادا و غیره توسط واشنگتن نشان می‌دهد که واکنش دولتِ ترامپ به کرونا عصبی است نه منطقی. از جهتی دیگر شاهد آن هستیم که روز به روز آمار زندانیانی که به کرونا مبتلا می‌شوند افزایش پیدا می‌کند و حتی برخی از آنها به کام مرگ کشانده شده‌اند که باعث برافروخته شدن آتش اعتراض‌ها در داخل آمریکا شده است. لذا این روند بدون تردید از سوی دموکرات‌ها زیر نظر قرار گرفته شده و حالا که انتخاب «جو بایدن» همزمان با کناره‌گیری برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها قوت گرفته، باید منتظر حمله‌های عجیب و غریب علیه ترامپ باشیم؛ چراکه کرونا اگر به راه خود ادامه دهد، تمام آرزوهای ترامپ را قلع و قمع خواهد کرد!