عقب‌نشینی ترکیه از مواضعش در ادلب

اردوغان: امیدواریم آتش‌بس برقرار شود!

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: هرگز به کسانی که قصد دارند با گروه‌های تروریستی ما را محاصره کنند، به رژیم‌هایی که به شهرهای ما چشم دارند، به تله‌هایی که برای آسیب به اقتصادمان راه‌اندازی کرده‌اند، اجازه پیروزی نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزای آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تحولات اخیر را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. امیدوارم که هرچه سریع‌تر آتش‌بس و سایر اقدامات را به نتیجه برسانیم. اردوغان: قدرت ترکیه در وحدت، اتحاد و همبستگی ملی است. رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: نسبت به اینکه نمی‌توانیم همه آوارگان را بدون حمایت‌های لازم تحت پوشش قرار دهیم، هشدار داده بودیم. وی تاکید کرد: ترکیه به رغم توطئه‌های برخی گروه‌ها و سازمان‌ها از همبستگی ملی برخوردار است. اردوغان ابراز امیدواری کرد توافق آتش‌بس در سوریه برقرار شود.

در این راستا، سایت شبکه روسیا الیوم گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سری جدید برنامه ۲۰ سوال از پوتین به خبرگزاری تاس گفت: قصد جنگ با کسی را نداریم اما در راستای دفاع تضمینی برای آماده‌سازی شرایطی تلاش می‌کنیم که به ذهن هیچ کس حتی فکر جنگ علیه روسیه هم خطور نکند. پوتین یادآور شد، روسیه به لحاظ حجم بودجه دفاعی بعد از آمریکا، چین، عربستان، انگلیس، فرانسه و ژاپن در رتبه هفتم جهان قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن هزینه نظامی ما از سالی تا سال دیگر کاهش می‌یابد در حالیکه هزینه‌ کشورهای دیگر رو به افزایش است. رئیس‌جمهوری روسیه افزود: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به من اطلاع داده بودجه نظامی دیوانه‌ کننده‌ای برای سال آینده دارد که به ۷۳۸ میلیارد دلار می‌رسد. ترامپ آن را با تاسف گفت. او به من گفت: هزینه‌ها بسیار بالا هستند و من مجبورم آن را بپذیرم اما عموما طرفدار خلع سلاح هستم.

پوتین بر آمادگی خود جهت رایزنی با ترامپ یا هر شخص دیگری درباره سرنوشت پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت جدید) تاکید کرد و گفـت: عمل به این پیمان امسال پایان می‌یابد و عدم تمدید آن اشتباه خواهد بود و مسکو آماده تمدید آن است.

به موازات این وضعیت، خبرگزاری آناتولی نوشت، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده که ارتش ترکیه به حملات در ادلب بدون هیچگونه درنگی به شدت واکنش نشان داده و خواهد داد. آکار ادعا کرد: همه به خوبی واقف هستند که به هیچ وجه قصد رویارویی با روسیه را نداریم. تنها خواسته ما پایان دادن حملات رژیم اسد به قتل غیرنظامیان و بدین ترتیب ممانعت از گسترش افراط‌گرایی و مهاجرت است. وی در ادامه ادعاهایش گفت: از ابتدای عملیات سپر بهار در ادلب تاکنون دو جنگنده، دو پهپاد، هشت بالگرد، 135تانک، پنج پدافند هوایی منهدم و ۲۵۵۷ عناصر نظام بشار اسد نیز کشته شده‌اند.

در این بین روزنامه حریت گزارش داده که، در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ترکیه و سوریه در استان ادلب، این دو دیپلمات آمریکایی قرار است پس از سفر به ترکیه و دیدار با مقامات این کشور از دو استان هم مرز با سوریه بازدید کنند. بر اساس این گزارش، «کِلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل و «جیمز جفری» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه اواخر روز گذشته (دوشنبه) وارد ترکیه شدند و مذاکرات رسمی خود را از امروز (سه‌شنبه) آغاز خواهند کرد. جفری فردا قرار است با سدات اونال معاون وزیر امورخارجه ترکیه دیدار کند و کلی کرافت نیز قرار است به دو استان هم مرز ترکیه با سوریه برود. سفر این دو مقام آمریکایی به ترکیه همزمان با تلاش آنکارا برای جلب حمایت بیشتر واشنگتن از اقدامات نظامی نیروهای ترک در استان ادلب سوریه انجام می شود. این در حالیست که همچنان درگیری نظامی میان ترکیه و سوریه ادامه دارد.