خلیفه حفتر بدون امضای توافق آتش‌بس، مسکو را ترک کرد

بن‌بست در لیبی 

یک منبع نظامی لیبیایی اعلام کرد که رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی بدون امضای توافقنامه آتش‌بس مسکو را ترک کرده است.  به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک این منبع نظامی نزدیک به نیروهای شرق لیبی با اشاره به مذاکرات مسکو درباره آتش‌بس در لیبی اعلام کرد که خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای مستقر در شرق موسوم به ارتش ملی لیبی مسکو را به مقصد بنغازی ترک کرد و تا زمانی که جدول زمانی مشخصی برای برچیدن شبه نظامیان تعیین نشود، توافقنامه آتش‌بس با دولت وفاق ملی را امضا نخواهد کرد. وی که نخواست نامش فاش شود، با بیان اینکه این امر، اختلافی است که منجر به عدم امضای این توافقنامه شده است، گفت: ارتش حفتر در توافق باقی می‌ماند اما مسأله مورد اختلاف درباره شبه نظامیان و انحلال آنها مانعی برای موافقت با امضای توافقنامه است. این منبع ادامه داد: اغلب بندهای این توافقنامه مورد پذیرش دو طرف است اما هیئت همراه فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی نمی‌خواهد زمان مشخصی در توافقنامه برای انحلال شبه نظامیان تعیین شود. وزارت خارجه دولت شرق لیبی نیز با صدور بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست که شبه‌نظامیان در لیبی را تحت فشار قرار داده تا سلاح‌های‌شان را تحویل دهند. در این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواسته شده است که به مسؤولیتش در قبال ملت لیبی و فشار بر شبه نظامیان در طرابلس عمل کند. در همین حال محمد طاهر سیاله، وزیر خارجه لیبی شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که نمایندگان دولت وفاق ملی پس از امضای توافقنامه آتش‌بس با نظارت روسیه و ترکیه مسکو را به مقصد استانبول ترک کردند.  این در حالی است که خلیفه حفتر یک روز برای بررسی پیش‌نویس توافقنامه مهلت خواسته است. شبکه خبری اسکای نیوز سحرگاه سه‌شنبه از پایان نشست شش ساعته مسکو با طرفین درگیر در لیبی بدون حصول توافق خبر داد. مذاکرات مسکو در حالی دوشنبه بدون نتیجه پایان یافت که قرار بود امروز از سر گرفته شود اما حمید صافی، مشاور رئیس پارلمان لیبی وابسته به خلیفه حفتر دوشنبه شب اعلام کرد: مذاکرات دیگری در مسکو وجود دارد اما سه‌شنبه برگزار نخواهد شد. هیچ توافقی در مسکو صورت نگرفت و طرفین تنها درباره مسأله کمک های بشردوستانه توافق کردند.

پیش‌نویس توافقنامه آتش‌بس در لیبی شامل چند بند است: 1 ـ توقف تمامی فعالیت‌های نظامی طبق توافقنامه‌ای که با ابتکار عمل ترکیه و روسیه از یکشنبه وارد فاز اجرایی شده است. 2 ـ مشخص کردن خطوط تماس میان طرف‌های درگیر به منظور تضمین تداوم آتش‌بس و بازگشت امور به روال عادی خود در طرابلس و دیگر شهرهای لیبی. 3 ـ تأمین امنیت ارسال کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند. 4 ـ تشکیل یک کمیته نظامی متشکل از پنج فرد با مشارکت طرفین درگیر. 5 ـ‌ تعیین نمایندگانی برای تیم‌های لیبیایی به منظور مشارکت در روند گفت‌وگوی اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی که نماینده سازمان ملل در لیبی آغازگر آن خواهد بود. 6 ـ تشکیل کارگروه‌هایی برای تعیین چارچوب توافق سیاسی و مسائل مربوط به امور بشردوستانه و بهبود اوضاع اقتصادی لیبی.

طرفین درگیر در لیبی در حالی روز گذشته در حال مذاکره برای امضای توافقنامه آتش‌بس بودند که نیروهای دولت وفاق ملی این کشور نسبت به از بین رفتن این توافقنامه در پی تداوم تحرکات نیروهای خلیفه حفتر در محورهای درگیری در جنوب طرابلس هشدار دادند. در همین راستا، محمد قنو، سخنگوی نیروهای دولت وفاق اظهار کرد: نیروهای ما متعهد به اجرای دستورات فرماندهی نظامی عملیات «آتش‌فشان خشم» در رابطه با آتش‌بس هستند. وی افزود: نیروهای دولت وفاق پس از گذشت ۴۸ ساعت از اجرایی شدن آتش‌بس، نقض‌های مداومی را از سوی نیروهای خلیفه حفتر رصد کرده‌اند.