تلفات بی‌سابقه در جریان اعتراض‌های لبنان 

عون در محاصره چالش‌های امنیتی 

سازمان صلیب سرخ لبنان روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد: در جریان درگیری دیشب میان نظامیان و جوانان معترض، ۳۰۹ تن از معترضان زخمی شدند. این سازمان در صفحه توییتر خود نوشت: ۱۸ گروه از نیروهای صلیب سرخ با ۷ دستگاه آمبولانس ۱۶۹ تن از زخمی‌ها را به بیمارستان منتقل و ۱۴۰ نفر را سر پایی درمان کردند. سازمان دفاع مدنی لبنان هم گزارش کرد که ۱۵ تن از معترضان که به دلیل استنشاق گاز اشک آور، دچار تنگی نفس و خفگی شده بودند، درمان و ۹  زخمی را به بیمارستان منتقل کرد. در درگیری یکشنبه شب در میدان های مرکز بیروت نیروهای نظامی از گاز اشک آور، خودروهای آب پاش و باتوم و معترضان نیز از سنگ، گلدان های کنار خیابان و روبروی کافه ها و غذاخوری ها، چوب و پایه‌های علایم راهنمایی و رانندگی علیه یکدیگر استفاده کردند. عده‌ای از جوانان معترض به مراکز تجاری و مالی، بانک‌ها و شعبه شرکت مخابراتی آلفا در مرکز بیروت حمله و به دارایی‌های عمومی و خصوصی خسارت وارد کردند. افزون بر معترضان  در جریان درگیری یکشنبه شب چند خبرنگار، عکاس و فیلمبردار تلویزیون‌های الجزیره قطر و الجدید لبنان از ناحیه پا و دست زخمی شدند. در این ارتباط «نیکولاس فرایکز» خبرنگار آمریکایی که اخبار ناآرامی بیروت را به طور مستقیم برای روزنامه صهیونیستی هاآرتص ارسال می‌کرد یکشنبه شب در مرکز این شهر بازداشت شد. پایگاه خبری لبنان ۲۴ روز گذشته (دوشنبه) با اعلام این خبر، گزارش کرد: نیروهای امنیتی پس از بازداشت این آمریکایی که بدون مجوز کار خبری می‌کرد، موضوع را به اطلاع دادستان کل لبنان ، قاضی «غسان عُویدات» رسانده و سپس او را برای تحقیق و بازجویی تحویل واحد اطلاعات ارتش داده‌اند. بر پایه این گزارش، فرایکز در بازجویی اولیه ادعا کرده که به عنوان خبرنگار و عکاس آزاد ساکن بیروت، کار می‌کرده و رخدادهای این شهر را پوشش داده است. لبنان ۲۴ افزود: در صفحه توییتر و فیس بوک این خبرنگار آمریکایی، درگیری‌های مرکز بیروت به شکل مستمر پیگیری و اطلاع‌رسانی شده است. 

مرکز بیروت ظرف یک هفته گذشته شاهد درگیری میان نیروهای نظامی و جوانان معترض به وضع موجود در لبنان بود که به زخمی شدن صدها نفر منجر شد. بر این اساس رئیس‌جمهوری لبنان ظهر روز گذشته (دوشنبه) در راس نشستی امنیتی در کاخ ریاست‌جمهوری قرار گرفت؛ در حالی است که یکشنبه شب گذشته نیز میزبان حسان دیاب در کاخ ریاست‌جمهوری درباره بررسی آخرین تحولات پرونده تشکیل دولت بود. به در این رابطه خبرگزاری آناتولی گزارش داد که براساس بیانیه ریاست‌جمهوری لبنان، میشل عون، ریاست نشست امنیتی در کاخ بعبدا، را برعهده خواهد داشت که در آن الیاس بوصعب وزیر دفاع،‌ ریا الحسن، وزیر کشور و فرماندهان سازمان‌های امنیتی و نظامی حضور خواهند داشت. طبق این بیانیه، در این نشست رویدادهای امنیتی و تدابیر لازم برای حفظ ثبات و آرامش در کشور بررسی خواهد شد. یک منبع نزدیک به میشل عون به خبرگزاری آناتولی گفت، لزومی ندارد این دیدار به اعلام تشکیل دولت منتهی شود، اما دیاب آخرین تحولات پرونده تشکیل دولت را برای عون تشریح می‌کند. 

به موازات این تحولات، معاون دبیرکل حزب‌الله از گروه‌های لبنانی خواست برای تشکیل دولت فداکاری کنند. النشره نوشت، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم پیشاهنگان امام مهدی(ع) در النبطیه گفت: نقطه آغاز، تشکیل دولت است و باید گروه‌ها سهم‌‌خواهی از دولت را پشت سر بگذارند. کشور دیگر تحمل ندارد و نیاز به فداکاری دارد. وی گفت: حزب‌الله به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد تا هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود و اوضاع وخیم‌تر از این نشود. نعیم قاسم اعتراضاتی را که به شکل تجاوز به املاک و مراکز است، آشوبی دانست که بحران را بدتر می‌کند.