ادامه بحران و اعتراض‌های فرانسه در پی اصلاح نظام بازنشستگی

مکرون با آتش بازی می‌کند؟ 

رئیس کنفدراسیون عمومی کار فرانسه، رئیس‌جمهوری این کشور را متهم به وخیم‌تر کردن روند اعتراض مردم علیه اصلاحات نظام بازنشستگی کرد و گفته است امانوئل مکرون با آتش بازی می‌کند؛ چراکه تحریک نارضایتی‌ها خطرناک است. «فیلیپ مارتینز» روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» فرانسه، بار دیگر بر عزم اعتصاب‌کنندگان برای دستیابی به عقب نشینی دولت از برنامه‌ای که او آنرا «تک‌روی» می‌خواند، تاکید کرد. وی در بیست و پنجمین روز از جنبشی که از جنبش مشابه در سال ۱۹۹۵ هم طولانی‌تر شده است، مکرون را متهم به ایجاد بی‌نظمی‌های بسیار در ارتباط با مسائل جاری در فرانسه کرد و گفت: در اصل ما همچنان اعتصاب‌هایی برای ماه ژانویه سال آینده هم پیش‌بینی کرده‌ایم و می‌خواهیم اولتیماتوم‌ها را به روزهای جشن نوئل متصل کنیم. مارتینز می‌گوید که مکرون می‌خواهد مرد دنیای جدید باشد و از مارگارت تاچر تقلید  می‌کند. او افزود: یک خشم واقعی از سوی مردم در فرانسه در جریان است. 24 روز بدون این که به مطالبات مردم پاسخ قانع کننده داده شود، گذشته است. شرایط دشوار است. این مبارزات و اعتراض‌های مردی بازتاب دو سال و نیم رنج و مشقت است. دولت هر کاری برای بی‌اعتبار کردن اعتصاب‌کنندگان انجام می‌دهد. به گفته او، اکثر فرانسوی‌ها از اشتباهی که مکرون مرتکب شده خوشحال نیستند.

با پیوستن کارکنان برخی شرکت‌های هواپیمایی به جمع اعتصاب‌کنندگان، آن هم در روزهای تعطیلات پایان سال که پایانه هوایی و زمینی پُر از مسافر است، به نظر می‌رسد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های جاری در فرانسه وارد مرحله تازه‌ای شده است. اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی امروز به بیست و پنجمین روز خود رسیده است. روزنامه فرانسوی لوپاریزین چاپ پاریس روز شنبه (۷ دی) در گزارشی با یادآوری گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به ویژه به اصلاح نظام بازنشستگی، مکرون را رئیس جمهوری منزوی توصیف کرد. این روزنامه فرانسوی نوشت: به نظر می‌رسد رئیس جمهوری جوان فرانسه بیش از پیش منزوی شده است. 

اطرافیانش این احساس را دارند که او دیگر هرگز به سخنان و نصایح دیگران گوش نمی‌کند و همواره تلاش دارد حرف‌های خود را به کرسی بنشاند. ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه چهارشنبه ۲۰ آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد. براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، ‌ از خواسته خود عقب‌نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.

این در حالیست که شبکه خبری دویچه‌وله گزارش داد شبکه حمل‌و‌نقل فرانسه همچنان در پاریس و سایر نقاط این کشور دچار اختلال است و سفر مسافرانی که قصد دارند از تعطیلات سال نو میلادی برگردند یا به سفر بروند، دچار مشکل شده است. در این اعتصاب که روز گذشته (یکشنبه) وارد بیست و پنجمین روز خود شده، کارگران و کارمندان بخش حمل‌و‌نقل عمومی فرانسه بر فشارها بر دولت ادامه خواهند داد. روز شنبه، معترضان از اتحادیه تجاری فرانسه با معترضان از جنبش ضددولتی جلیقه‌زردها در پاریس دست به راهپیمایی زدند و پلیس برای مقابله با آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در حالیکه حرکت قطارهای مترو پاریس بهبود یافته، اما شش خط مترو هنوز به صورت کامل بسته هستند و در برخی دیگر از خطوط سرویس‌دهی به صورت نسبی انجام شد. امانوئل ماکرون، به دنبال افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است و می‌خواهد ۴۲ طرح مجزای بازنشستگی را به یک سیستم واحد تبدیل کند.