آمریکا شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی را تایید کرد

سازمان ملل در قبال بایکوت قانون ساکت می‌ماند؟  

شورای امنیت سازمان ملل امروز (چهارشنبه) در نشست ماهانه خود درباره خاورمیانه، بیانیه اخیر آمریکا درباره «قانونی» بودن شهرک‌های واقع در کرانه باختری اشغالی را بررسی می‌کند. روسیا الیوم  روز گذشته گزارش داد که «دنی دانون» نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرده شورای امنیت قطعنامه آمریکا درباره اینکه شهرک‌های اسرائیلی برخلاف قوانین بین‌المللی نیستند را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. دانون مدعی شد: «حق» ما در اراضی «اسرائیلی» تنها بر مطالبه تاریخی‌مان متمرکز نبوده و شامل اجرای «عدالت» بر اساس قوانین بین‌المللی است. نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از سایر نمایندگان حاضر در شورای امنیت خواست بیانیه آمریکا را «بدون هیچگونه جانبداری» بررسی کنند و قانون را معیار قرار دهند. جلسه فردا به دنبال بیانیه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که گفته کشورش شهرک‌های اسرائیلی موجود در اراضی فلسطینی را بر خلاف قوانین بین‌المللی نمی‌داند، تشکیل می‌شود.

ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل نیز روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه مطبوعاتی با ارسال سه نامه برای آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی، مخالفت فلسطین با اظهارات پمپئو درباره شهرک‌ها را اعلام و آنرا محکوم کرد. منصور با اشاره به اینکه شورای امنیت فردا درباره مساله فلسطین تشکیل جلسه خواهد داد، اعلام کرد که موضعگیری آمریکا در مخالفت با قوانین بین‌المللی محور گفت‌وگو در این نشست خواهد بود. نماینده فلسطین، رایزنی‌ها با اعضای شورای امنیت جهت جلب موضعگیری‌های بین‌المللی برای مخالفت با بیانیه آمریکا را از کویت، به عنوان عضو عربی این شورا آغاز کرده است. رژیم صهیونیستی از تغییر موضع آمریکا نسبت به شهرک‌سازی‌ها استقبال کرده و آنرا «اصلاح اشتباه تاریخی» خواند. در مقابل تشکیلات خودگردان فلسطین این موضعگیری‌ را محکوم کرده و ضمن اعلام مخالفت خود با آن، از جامعه جهانی خواست به آن واکنش نشان دهد. معمولاً آمریکا در شورای امنیت از حق وتوی خود برای جلوگیری از صدور قطعنامه‌هایی علیه رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند اما ماجرا آنجایی به بالاترین نقطه خود می‌رسد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از وی برای «اصلاح ظلم تاریخی» درباره شهرک‌های اسرائیلی تقدیر و تشکر کرد.

در این خصوص خبرگزاری آلمان اعلام کرده که نتانیاهو دیروز (سه شنبه) در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که با ترامپ صحبت کرده و از وی به خاطر تصحیح این به اصطلاح ظلم تاریخی و اینکه حقیقت را چنانکه هست، مطرح کرده تشکر کرده است. او مدعی شده که «یهود در سرزمینی زندگی نمی‌کند که به این قوم تعلق ندارد، چراکه این سرزمین بیش از سه هزار سال است که وطن ماست.» نتانیاهو این تصمیم آمریکا را مانع مذاکره با فلسطینی‌ها ندانست بلکه بر عکس مدعی شد که این تصمیم باعث پیشبرد روند صلح می‌شود، چراکه بنیان صلح حقیقی بر پایه دروغ امکان‌پذیر نیست. وی دو شب پیش مدعی شده بود که حل اختلافات بین اسرائیل و مردم فلسطین از طریق عملیات گفت‌وگو ممکن است نه از طریق احکام مردود قانون بین‌المللی. نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود افزوده است که اسرائیل آماده انجام مذاکرات صلح‌آمیز با فلسطینی‌ها در عین حفظ شهرک‌سازی در مناطق «یهودا» و «سامره» (کرانه باختری) است. این مسائل به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده به دنبال آن است تا زمینه‌های معامله قرن را تحکیم کند و از سوی دیگر باید متوجه بود که ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده قرار دارد؛ بدون تردید او در وضعیت فعلی که با بحث استیضاح روبرو شده، به دنبال ایجاد فضای تنفس و جلب حمایت لابی یهود برای رای آوردن در انتخابات مذکور است. به این ترتیب آنچه در این فضا اهمیت پیدا می‌کند، بررسی ابعاد حقوقی این پرونده خواهد بود.