امدادرسانی به حادثه‌دیدگان توفان ویرانگر ژاپن ادامه دارد

توفان ویرانگر هاگیبیس در ژاپن که تاکنون دستکم ۳۵ کشته برجای گذاشته است، ده‌ها هزار تن از نیروهای امداد، روز دوشنبه (22 مهر ماه) همچنان در جستجوی بازماندگان این حادثه بودند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، توفان هاگیبیس شنبه شب (20 مهر ماه) ژاپن را درنوردید و ساعاتی قبل از آن‌هم بارش‌های سنگینی در این کشور به‌وقوع پیوست و در پی آن رودخانه‌ها سرریز شدند و رانش زمین رخ داد.

بنابر این گزارش، بیش از ۱۱۰ هزار امدادگر از جمله ۳۱ هزار نظامی از شب گذشته تا صبح روز دوشنبه برای یافتن افرادی که در این بلای طبیعی به دام افتادند، همکاری کردند. طبق گزارش دست‌کم ۲۰ نفر هنوز مفقود هستند.

بنا‌بر اعلام مقام‌های محلی، ۵۷ هزار و ۵۰۰ خانوار بدون برق هستند و ۱۲۰ هزار نفر نیز با مشکل قطع آب روبرو شده‌اند.

توفان هاگیبیس قدرتمندترین توفانی به حساب می‌آید که در چندین دهه اخیر، توکیو را هدف قرار داده است. این توفان با بادهایی با سرعت ۲۱۶ کیلومتر در ساعت همراه بوده و موجب بارش بارندگی‌های شدید، آب گرفتگی و رانش زمین شده و خسارات زیادی برجای گذاشته است.

این توفان ده‌ها هزار نفر را روانه پناهگاه‌ها کرده است و بسیاری از آن‌ها مطمئن نیستند که دیگر امکان بازگشت به خانه‌هایشان را داشته باشند.

    

با ریاست دوره‌ای چین بر FATF  تقویت شد؛

شانس پاکستان برای رهایی از فهرست سیاه

مذاکرات نشست روز دوشنبه (22 مهرماه) گروه ویژه اقدام مالیFATF، تحت ریاست دوره‌ای چین، درباره اقدامات انجام شده از سوی پاکستان در زمینه توقف پولشویی و تامین مالی تروریسم برگزار شد. برخی کارشناسان می‌گویند، با توجه به این‌که چین در حال حاضر ریاست FATF را به‌عهده دارد و پاکستان متحدی برای تمام فصول پکن است، همه نگاه‌ها به پکن برای حمایت از اسلام‌آباد جهت رهایی از فهرست سیاه دوخته شده است.

به نوشته روزنامه تریبیون پاکستان، یک هیئت پاکستانی به ریاست حامد اظهر، ‌ وزیر امور اقتصادی پاکستان، با این گروه گفت‌وگوی رسمی داشت.

نمایندگان بیش از ۲۰۰ کشور و سازمان در نشست عمومی FATF که تا ۱۸ اکتبر(۲۶ مهرماه) در پاریس ادامه دارد، شرکت دارند.

در صورت رضایت FATF از اقدامات پاکستان، طبق آیین نامه این گروه، امکان شروع روند خروج نام این کشور از فهرست خاکستری فراهم می‌شود اما، چنان‌چه اسلام آباد در انجام اقدامات کافی برای مهار تهدیدها و مخاطرات قصور کرده باشد، این گروه ممکن است پاکستان را مشمول فهرست سیاه خود کند. پاکستان امیدوار است با حمایت کشورهای دوست بتواند از درج نامش در فهرست سیاه جلوگیری کند و احتمالا باز هم در فهرست خاکستری باقی بماند.

به گفته مقامات پاکستان، ‌اسلام آباد درباره ارزیابی مخاطرات ملی بررسی جدیدی انجام داد و یک گزارش ۱۵۰ صفحه‌ای، شامل یک بخش ۱۲ صفحه‌ای درباره کمک مالی به تروریست‌ها و انواع تروریسم، به FATF ارسال کرد که پس از دریافت بازخورد از این گروه، پاکستان طرح اجرای ارزیابی مخاطرات ملی را تدوین و اجرا خواهد کرد.

گروه آسیا اقیانوس آرام FATF هفته پیش اعلام کرد، ‌پاکستان با مخاطرات بزرگ پولشویی و تامین مالی تروریسم مواجه است و باید درک خود را در رابطه با مخاطرات گروه‌های تروریستی که در این کشور فعالیت می‌کنند، افزایش دهد.

در گزارش این گروه آمده است، برخلاف آن‌چه پاکستان درباره مخاطرات متوسط تامین مالی تروریسم می‌گوید، اسلام آباد با مخاطرات قابل توجه تامین مالی تروریسم از منابع مشروع و نامشروع مواجه است و باید مخاطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم را به گونه‌ای مناسب، شناسایی، ‌ارزیابی و درک کند.

در نشست ژوئن FATF پاکستان موفق به کسب آرای چین، ترکیه و مالزی برای جستن از قرار گرفتن در فهرست سیاه این گروه شد.