دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، رابرت سی اوبرایان را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود معرفی کرد. اوبرایان جانشین جان بولتون می‌‎شود که برکناری‌اش چند روز پیش اعلام شد. به گزارش بی‌بی‌سی‌ فارسی،‌ ترامپ می‌گوید مدت زیادی با مشاور امنیت ملی جدیدش کار کرده و به موفقیت او در مقام جدید اطمینان دارد. پس از مایکل فلین، اچ‌آر مک‌مستر و جان بولتون، رابرت سی اوبرایان چهارمین کسی است که در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ در مقام مشاور امنیت ملی قرار می‌گیرد. رابرت سی اوبرایان تا پیش از این به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور در امور گروگان‌ها در وزارت خارجه آمریکا کار می‌‎کرده است. اوبرایان پیشتر در دوران مسئولیت کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا، در رابطه با اصلاحات قضایی در افغانستان مسئولیت داشت.

او در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر سابقه کار در هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را داشت. در آن مقطع جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود.

اوبرایان پیشتر در مصاحبه‌ای خود را «همکار و دوست دیرینه» بولتون توصیف کرده و او را بهترین فرد برای مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای با ایران خوانده بود.