سیدمحمد میرزامحمدزاده

ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش در پیامی صوتی به پیروان خود دستور داد که تلاش‌ خود را به‌منظور پیشبرد اهداف این گروه افراطی مضاعف کنند. ظاهراً هدف از انتشار این فایل صوتی بالا بردن روحیه گروه پس از آن است که از اوایل سال جاری میلادی، مناطق تحت کنترل خلافت داعش در بخش‌هایی از سوریه و عراق از دست رفت.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، انتشار این پیام به دنبال انتشار اولین ویدئوی به رسمیت شناخته شده از وی در ماه آوریل صورت گرفته است؛ آن فیلم اولین ویدئو از البغدادی در طول پنج سال پیش از آن بود. این گروه افراطی که پس از حملات ائتلاف پنج ساله نظامی به شدت تضعیف شد و از ماه مارس وادار به فعالیت زیرزمینی شده است، همچنان تهدید بالقوه‌ای به‌شمار می‌رود و همزمان با تلاش برای انجام حملات بین‌المللی دست به طغیان‌هایی در مناطق تحت‌اختیار خود می‌زند.

بر اساس گزارش گروه اطلاعاتی و رصد موسوم به SITE، بغدادی در فایل صوتی ضبط شده، خطاب به پیروانش گفت: ای سربازان خدا در جای جای زمین، بدانید که خیر در انتظارتان است... پس باید تلاش‌تان مضاعف شود و این تلاش‌ها در همه زمینه‌ها به بهترین شکل صورت گیرد؛ چه در موعظه‌ها یا رسانه‌ها یا موضوعات نظامی و یا امنیتی.

البته مشخص نیست که این فایل صوتی دقیقاً در چه زمانی ضبط شده است؛ اما براساس اعلام گروه سایت، در این فایل بغدادی به عملیاتی در ماه اوت (اواسط مرداد ماه) اشاره دارد. وال استریت ژورنال اعلام کرده که به‌طور مستقل نمی‌تواند تأیید کند که آیا این صدا مربوط به شخص البغدادی است یا خیر.

با وجود وعده پاداش 25 میلیون دلاری و نیز تلاش‌های بسیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جهانی برای دستگیری وی، این رهبر 48 ساله داعش تاکنون موفق به فرار شده است. دستگاه اطلاعاتی عراق بر این باور است که او در زیر صحرای پهناور بین مرز عراق و سوریه پنهان شده است.

انتشار این فایل صوتی در حالی صورت می‌گیرد که منازعات بر سر مسئله گسترده‌تری در منطقه شدت گرفته است و با مقصر دانستن ایران از سوی آمریکا به دلیل حمله به تأسیسات زیرساختی نفتی عربستان سعودی در اوایل هفته جاری، تنش‌های منطقه‌ای رو به فزونی گذاشته است. البته تهران ادعای مشارکت در این حمله را رد کرده است.

فرماندهان نظامی غربی و منطقه‌ای هشدار داده‌اند که تنش‌ها بین ایران و آمریکا می‌تواند منجر به تمرکززدایی تلاش‌ها برای جلوگیری از بازسازی ارتش داعش شود. حامیان داعش پس از انتشار این فایل سخنرانی با هجوم به شبکه‌های اجتماعی تصاویری از دست‌‌نوشته‌های خود که در آن ارادت خود را به بغدادی نشان داده بودند را منتشر کردند؛ گفته می‌شود که این افراد از ترکیه، غزه، مصر و سودان بوده‌اند.

بغدادی در فایل صوتی ضبط شده، خطاب به پیروانش گفته است: ای سربازان خدا در جای جای زمین، بدانید که خیر در انتظارتان است... پس باید تلاش‌تان مضاعف شود و این تلاش‌ها در همه زمینه‌ها به بهترین شکل صورت گیرد؛ در موعظه‌ها، رسانه‌ها یا موضوعات نظامی و امنیتی

بغدادی گفت که آمریکا در حال غرق شدن در باتلاق است و خونشان به همراه موکلانش در میادین جنگ از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق، سوریه، یمن، سومالی، غرب و مرکز آفریقا، شرق آسیا و شمال آفریقا در حال ریخته شدن است.

حسن حسن، مدیر برنامه فعالان بدون مرز در مرکز سیاست جهانی و همکار تألیف کتابی در رابطه با داعش گفت از آنجایی که داعش در سال 2014 خلافت خود را در این منطقه اعلام کرد، این سخنرانی بیشتر بر منطقه متمرکز بود تا دیگر نقاط دنیا و بغدادی کمتر از غرب یاد کرده بود.

او که از اصطلاح داعش به جای دولت اسلامی عراق و شام در صحبت‌هایش استفاده می‌کرد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که داعش، همچون القاعده و سایر شاخه‌هایش از سال 2011 به جای راهبری حملاتشان علیه غرب، به‌طور فزاینده‌ای روی کشورهای خاورمیانه و کمی فراتر تمرکز کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که از سوی دفتر بازرس کل پنتاگون در ماه اوت به کنگره آمریکا ارسال شد، بر اساس ارزیابی وزارت دفاع این کشور، شبه‌نظامیان داعش در حال تقویت توانایی‌های خود برای انجام حملات در عراق و سوریه هستند. براساس این گزارش پنتاگون، عزم این گروه ترورستی برای بازگشت به دوران اوج و دشواری‌هایی که برای گروه‌هایی تحت حمایت آمریکا، در عراق و سوریه در زمینه حفظ کنترل مناطق دور از دسترس، به وجود آمده است، گشایش‌هایی را برای گروه تروریستی داعش به دنبال داشته است.

گزارش دفتر بازرس کل تجدید قوای گروه تروریستی داعش را به تصمیمات دولت ترامپ برای کاهش حضور نیروهای آمریکایی در سوریه مرتبط می‌داند و از طرفی کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق و تغییر مأموریت سیستم‌های شناسایی حاضر در منطقه از رصد گروه‌های تکفیری به رصد فعالیت‌های ایران در منطقه را مزید بر علت می‌داند.

مشخص نیست که فایل صوتی ابوبکر بغدادی دقیقاً در چه زمانی ضبط شده است؛ اما بر اساس اعلام گروه سایت، در این فایل بغدادی به عملیاتی در ماه اوت (اواسط مردادماه) اشاره دارد

تخمین زده می‌شود که تعداد اعضای گروه تروریستی در عراق و سوریه حدود 14 تا 18 هزار نفر باشد که شامل سه هزار نفر نیروی خارجی می‌شود. البته آمارهای اعلام شده از سوی دولت آمریکا با این اعداد تفاوت دارد.

حضور گسترده اعضای داعش در اردوگاه‌ها

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، البغدادی در سخنرانی خود همچنین از پیروانش خواسته که بازپرس‌ها و قضاتی که اعضای بازداشت شده داعش را محاکمه می‌کنند هدف قرار دهند.

او همچنین از افراد بازداشت شده و زنان تحت سرپرستی داعش حاضر در اردوگاه‌ها خواسته است که صبور باشند. یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های داعش با نام الهول، واقع در استان شمال شرقی الحسکه سوریه، محل اقامت بیش از 73 هزار از خانواده‌های اعضای داعش است که از آخرین‌ سنگر‌های این گروه در سوریه بیرون آمدند. هزاران جنگجو و اعضای دیگر گروه نیز در مراکز بازداشت در سرتاسر شمال سوریه و در عراق نگه‌داری می‌شوند.

در سوریه این مراکز از سوی نیروهای دموکرات سوریه با حمایت آمریکا نگهداری می‌شوند؛ این گروه جنگ علیه داعش را از بخش شرقی سوریه آغاز کرد.

داعش در سال 2017 رسماً در عراق شکست خورد، اما در سوریه تا ماه مارس گذشته (اسفند 97) کنترل مناطق را در اختیار داشت و پس از آن این گروه تندرو به طور رسمی خلافت خود شناخته‌اش را از دست داد. علی‌رغم این شکست‌ها داعشی‌های مخفی شده در خاک این دو کشور موسوم به سلول‌های خوابیده، همچنان عملیات‌هایی را در خاک این سرزمین‌ها انجام می‌دهند.