سیدمحمد میرزامحمدزاده

پلیس رژیم صهیونیستی در بخش شرقی قدس اشغالی با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی، اقدام به آزار نمازگزاران فلسطینی کرد که در مسجدالاقصی برای برگزاری مراسم عید فطر گرد آمده بودند؛ مسجدالاقصی یکی از کانون‌های تنش بین رژیم صهیونیستی و فلسطین به شمار می‌رود.

خبرگزاری الجزیره با اشاره به برگزاری مراسم روز اول عید قربان از سوی مسلمانان فلسطینی در مسجدالاقصی، از تجاوز سربازان رژیم اشغالگر قدس خبر داد و نوشت: هزاران فلسطینی روز یک‌شنبه در این مسجد گردهم آمده بودند تا مناسبات اولین روز جشن مسلمانان برای عید قربان را برگزار کنند.

این عید با روز مقدس یهودیان موسوم به تیشا بئاو همزمان شد؛ عیدی که همواره منجر به افزایش بازدید یهودیان از این مکان می‌شود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه احتمالاً پلیس رژیم صهیونیستی اجازه ورود یهودیان به مسجدالاقصی را در روز عید صادر می‌کند، تعداد زیادی از فلسطینیان در ورودی این مکان مقدس گرد آمدند.

آن‌ها در مواجهه با پلیس در مکان محصور بیرون از این مسجد که سومین مکان مقدس اسلام به‌شمار می‌رود، شعار دادند: با روح و خونمان، تو را آزاد می‌کنیم اقصی.

صلیب سرخ گزارش داد که 61 فلسطینی در درگیری با پلیس مصدوم شدند که 15 نفرشان به بیمارستان انتقال یافتند.

در توافقی قدیمی بین رژیم صهیونیستی و مقامات مسلمان، یهودی‌ها از حضور در این مکان مقدس منع شده‌اند.

در سال‌های اخیر برخی ملی‌گرایان مذهبی رژیم صهیونیستی برای بازدید از این مکان مقدس فشار می‌آورند تا توافق یاد شده را به چالش بکشند؛ در همین حال فلسطینیان این اقدامات را به عنوان تحریک تلقی می‌کنند و از اینکه رژیم صهیونیستی این اقدامات را با هدف اشغال مسجدالاقصی انجام دهد، واهمه دارند.

رژیم صهیونیستی کل شهر قدس را به عنوان پایتخت سرزمین اشغالی تلقی می‌کند، در حالی که فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت کشور آتی خود می‌خواهند.

هری فاوت، خبرنگار الجزیره از بیت المقدس شرقی گزارش داد که تنش‌ها در این منطقه رو به فزونی است.

فاوت گفت: پیش‌تر دروازه الاقصی باز بود، اما هیچ غیر مسلمانی اجازه ورود نداشت. بعد شاهد تقابل بزرگ بین فلسطینیان و سربازان بودیم و بعد سربازان برای پراکنده کردن مسلمانان ورود کردند. همان موقع بود که پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی علیه مردم مسلمان استفاده کرد.

وی افزود: یک جنبش سیاسی بزرگ از سوی راست‌های افراطی سیاسی رژیم صهیونیستی شکل گرفته است تا دسترسی بیشتری را به این منطقه رقم زنند و زمینه عبادت را در این منطقه برای آینده ایجاد کنند؛ این کل پشت پرده تنش‌های این روزها است.

اینجا مسجد ماست

پس از بازگشت نسبی آرامش و بعد از انتقادات از سوی سیاستمداران راست افراطی رژیم صهیونیستی، پلیس در‌های این مکان را به روی بازدیدکنندگان یهودی گشود که این اقدام جرقه زد و خوردهای آتی را شعله‌ور کرد.

عزیزه ابوسنیعه، دختر 32 ساله حاضر در مسجدالاقصی در زمان تشدید این زد و خوردها گفت: اینجا مسجد ما است؛ این عید ما است. نیروهای امنیتی ناگهان وارد مسجد شدند و شروع به ضرب و شتم و شلیک نارنجک‌های صوتی کردند.

به گزارش سازمان واقف مسلمانان، سازمانی که مدیریت این مکان مقدس را برعهده دارد، حدود 1300 یهودی روز یکشنبه از این مکان مقدس بازدید کردند.

یک جنبش سیاسی بزرگ از سوی راست‌های افراطی رژیم صهیونیستی شکل گرفته است تا زمینه دسترسی بیشتر و عبادت در مسجدالاقصی را برای آینده ایجاد کنند؛ این کل پشت پرده تنش‌های این روزها است

علی ابونیمه، بنیان‌گذار انتفاضه الکترونیک، به الجزیره گفت که صهیونیست‌ها می‌توانستند با جلوگیری از ورود تندروهای مذهبی مرتبط با جنبش معروف به معبد به مسجدالاقصی در روزی که فلسطینیان عید قربان را جشن می‌گرفتند، از وقوع این تنش‌ها خودداری کنند.

ابونیمه افزود که در روزهای مقدس یهودیان، رژیم صهیونیستی با تحمیل تعطیلی اجباری بر کرانه باختری و نوار غزه، از عبور و مرور میلیون‌ها فلسطینی و نیز ورود آن‌ها به بیت‌المقدس و یا بازدید از مکان مقدس متعلق به خودشان جلوگیری می‌کنند تا به اصطلاح از یهودیان در جریان مناسبات مذهبی روزهای مقدسشان، محافظت کنند.

وی ادامه داد: اما در روز عید قربان، رژیم صهیونیستی عکس این کار را انجام داده و به تندروهای مذهبی یهودی اجازه می‌دهد که با هدف تحریک مسلمانان به الاقصی بیایند و من فکر می‌کنم این موضوع کاملا مشخص است، چرا که این‌ها عبادت‌کنندگان پرهیزگار یهودی نیستند که قصدشان صرفا آمدن به مکان مقدس و برگزاری مراسم مذهبی باشد.

ابونیمه تشریح کرد: این‌ها تحریک‌کنندگانی سازمان یافته از جنبش معبد هستند؛ جنبشی که از سوی دولت صهیونیستی تشکیل شده است و هدف آن‌ها که به صراحت بیان شده، تخریب مسجدالاقصی و جایگزین کردن آن با یک معبد یهودی است.

اقدامات خشونت‌آمیز

اردن، متولی این مکان مقدس و یکی از دو کشور عربی که با رژیم صهیونیستی به توافق صلح دست یافته است، تجاوزهای مداوم رژیم صهیونیستی را در این مکان محکوم کرد.

حنان اشراوی، یکی از مقامان ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز تحریک تنش‌های سیاسی و مذهبی از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

او در بیانیه‌ای اظهار کرد: حمله به مکان مقدس مسجد الاقصی از سوی نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی در صبح عید، یک اقدام گستاخانه و خصومت‌آمیز است.

این مکان مقدس در بخش شرقی بیت‌المقدس اشغال شده از سوی رژیم صهیونیستی واقع شده است. رژیم اشغال‌گر در سال 1967 در جنگ خاورمیانه اقدام به اشغال این شهر کرد؛ موضوعی که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه احتمالاً پلیس رژیم صهیونیستی اجازه ورود یهودیان به مسجدالاقصی را در روز عید صادر می‌کند، تعداد زیادی از فلسطینیان در ورودی این مکان مقدس گرد آمدند

در اوایل دهه 1980 میلادی، رژیم صهیونیستی در اقدامی غیر قانونی هر دو بخش قدس شرقی و غربی را به صورت واحد جز خاک خود حساب می‌کند، اما شورای امنیت سازمان ملل‌متحد این تصمیم رژیم اشغال‌گر را غیرقانونی اعلام کرد و با صدور قطع‌نامه 478 شورای امنیت، این اقدام محکوم شد و از رژیم صهیونیستی خواست که فوراً قدس شرقی را به فلسطینیان بازگرداند. 

رژیم اشغال‌گر تاکنون از تبعیت از این قطع‌نامه امتناع کرده است. این رژیم همواره تلاش داشته است کل بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت سیاسی رژیم به جهانیان معرفی کند؛ اقدامی که تاکنون اقبال عمومی نداشته است. اما دولت آمریکا به رهبری ترامپ این موضوع را در نهایت به رسمیت شناخت و سفارت خود در سرزمین اشغالی را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد؛ اقدامی که از سوی برخی کشورهای تابع آمریکا دنبال شد.