سیدمحمد میرزامحمدزاده

چند روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری مجلس رژیم صهیونیستی، خیابان‌های شهر یافا، شهری فلسطینی که از سال 1948 میلادی به بعد تحت اشغال رژیم اشغالگر است، در تب و تاب انتخابات به سر می‌برد.

پوسترهای کارزار انتخاباتی حزب فهرست مشترک، که ائتلافی متشکل از چهار حزب فلسطینی است، در سرتاسر این شهر بندری باستانی به چشم می‌خورد. چهره‌های کاندیداهای اصلی فهرست مشترک، چراغ‌های شهری و ساختمان‌های مسکونی را مزین کرده است و شعارشان در همه جا دیده می‌شود؛ شعار «اتحاد ما،‌ قدرت ما است» بر تمامی پنجره‌ها و بالکن‌های ساختمان‌ها نقاشی شده است.

خبرگزاری الجزیره در توصیف رویکرد فلسطینیان حاضر در سرزمین اشغالی به انتخابات پارلمان رژیم اشغالگر نوشت: گویی زمان زیادی از شش ماه پیش گذشته است؛ زمانی که اتحاد چهار حزب هدش، بلاد، فهرست اعراب متحد و تعال، به دو بلوک رقابتی تقسیم شدند. رقابتی که جز ضعف در انتخابات ماه آوریل (اردیبهشت ماه) برای آن‌ها نتیجه‌ای نداشت و تنها میزان مشارکت شهروندان فلسطینی سرزمین اشغالی را در انتخابات کاهش چشم‌گیری داد و آن را از 68 درصد در انتخابات پیش از آن به 49.2 درصد رساند.

اما حزب فهرست مشترک برای انتخابات زودهنگام پیش‌رو دوباره یکپارچه شدند و رهبر آن امیدوار است در تاریخ هفدهم سپتامبر بتواند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راست لیکود را در رقابت شکست دهد.

ادبیات نتانیاهو  غیرقابل‌قبول است

رهبران و حامیان فهرست مشترک می‌گویند که سیاست‌ها و فتنه‌انگیزی‌های اخیر نتانیاهو علیه شهروندان فلسطینی ساکن سرزمین اشغالی می‌تواند به تقویت ائتلاف به واسطه تشویق مشارکت بیشتر جامعه منجر شود.

احمد الطیبی، رئیس حزب تعال به خبرگزاری الجزیره گفت: ادبیات نتانیاهو (علیه شهروندان فلسطینی ساکن سرزمین اشغالی) غیرقابل قبول است. این ادبیات ما (احزاب عرب و رأی دهندگان‌مان) را بر آن می‌دارد تا بخواهیم نتانیاهو را به زیر بکشیم.

احمد الطیبی، رئیس حزب تعال به خبرگزاری الجزیره گفت: ادبیات نتانیاهو (علیه شهروندان فلسطینی ساکن سرزمین اشغالی) غیرقابل قبول است. این ادبیات ما (احزاب عرب و رأی دهندگان‌مان) را بر آن می‌دارد تا بخواهیم نتانیاهو را به زیر بکشیم

نخست‌وزیر با استفاده از اعتبار خود، تلاش دارد اعتبار احزاب یهودی سرزمین اشغالی در طرف چپ حزب لیکود را با این اتهام که آن‌ها برای تشکیل ائتلاف به فلسطینی‌ها نیاز دارند، زیر سوال ببرد. طی چند هفته گذشته، نتانیاهو، مدعی شده که در انتخابات اخیر تقلب‌های قابل‌توجهی در بین رأی‌دهندگان صورت گرفته است و حزب بلد نمی‌توانست بدون تقلب حد نصاب لازم را به دست آورد؛ اما هیچ اتهامی علیه احزاب یا افراد در رابطه با انتخابات اخیر عنوان نشده است.

او همچنین رقبای خود از جمله احزاب فلسطینی را به دزدیدن آرا متهم کرد و صفحه فیس‌بوک وی هشداری منتشر کرد، مبنی بر اینکه اعراب قصد تخریب ما را دارند و حتی قصد داشت لایحه بحث‌برانگیزی را در مجلس به تصویب برساند که اجازه حضور دوربین‌ها را در داخل حوزه‌های انتخابی صادر کند که با شکست مواجه شد.

ناظران عنوان می‌کنند که تلاش برای استفاده از دوربین در حوزه‌های رأی‌گیری در ماه آوریل، تلاشی از سوی نتانیاهو بود تا به واسطه آن شهروندان فلسطینی را از رژیم اشغالگر بترساند و تب رأی‌دهندگان را در جامعه بخواباند.

به گزارش رسانه‌های محلی، أیمن عوده، رئیس حزب هدش و رهبر حزب لیست، مشترک بیانیه‌های نتانیاهو را محکوم کرد و خواستار پایان یافتن این تحریک‌های نژادپرستانه و خطرناک علیه جامعه عرب شد. اما تحریک‌های صورت گرفته از سوی نتانیاهو و ادبیات نژادپرستانه وی به جای آنکه مردم فلسطین را از صندوق‌های رأی دور نگه دارد، به ویژه در مورد افراد جوان، منجر به ترغیب برای شرکت در انتخابات شده است. امین، دانشجوی 21 ساله فلسطینی ساکن سرزمین اشغالی گفت: زمانی که ما متوجه ادبیات نژادپرستانه او در مورد خودمان می‌شویم، بیشتر برای رأی دادن مصمم می‌شویم؛ چرا که می‌خواهیم در مقابل تاکتیک‌های او بایستیم؛‌ حتی اگر این روش به موفقیت ختم نشود، حداقل صدای ما شنیده شده است. با این حال همچنان برخی رأی‌دهندگان عرب از فرایندهای سیاسی سرخورده هستند و انتخابات را به‌طورکلی تحریم می‌کنند. یک کتاب‌فروش و صاحب کافه 60 ساله گفت: من خیلی در مورد شرکت کردن در انتخابات فکر کردم،‌ اما حقیقتاً فکر نمی‌کنم فرقی به حال جامعه ما داشته باشد، اما چاره‌ای جز این نداریم.

جلوگیری از تشکیل دولت ائتلافی راست

شهروندان فلسینی ساکن سرزمین اشغالی، که شامل مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحیان می‌شوند، 20 درصد از جمعیت 6 میلیون نفر حائز شرایط رأی‌گیری را تشکیل می‌دهند که حدود 900 هزار نفر می‌شوند.

از آنجا که فلسطینیان به صورت سنتی به به فهرست‌ها رأی می‌داده‌اند، در صورت مشارکت حداکثری می‌توانستند تأثیر بسزایی بر نتیجه انتخابات بگذارند. سامی ابو شاهادا، گرداننده لیست حزب بلد به الجزیره گفت: جامعه رژیم صهیونیستی تقریبا به دو نیم تقسیم شده است، بر همین اساس ما فرصت داریم این دفعه از دست نتانیاهو خلاص شویم. او افزود: اگر 65 درصد از جمعیت حوزه انتخاباتی ما در انتخابات مشارکت کنند، می‌توانیم جلوی نتانیاهو را از تشکیل ائتلاف آتی راست بگیریم. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، بسیاری از مردم سرزمین اشغالی احتمالا به بنی گانتز، رقیب اصلی نتانیاهو و رهبر حزب میانه آبی و سفید یا دیگر احزاب رقیب، شامل حزب اسرائیل خانه ما و حزب خانه دموکرات چپ رأی بدهند. این موضوع می‌تواند حمایت نتانیاهو را به میزان زیادی کاهش دهد تا نتواند 61 کرسی مورد نیاز برای اکثریت را کسب کند. اگر او نتواند دولت ائتلافی را تشکیل دهد احتمالا فرصت به گانتز برسد.

چالش‌هایی در راه بسیج مردم

علی‌رغم امیدهای بسیار، حزب فهرست مشترک می‌داند که برای بسیج پایگاه خود با چالش‌هایی مواجه است.

ابو شاهادا در این‌باره توضیح داد: بسیاری از رأی‌دهندگان ما از سیاست‌ها سرخورده شده‌اند و برخی نیز به احزاب رقیب رأی می‌دهند و برخی دیگر ساکن صحرای نِگِو هستند که ابزار لازم برای اخذ آرای آن‌ها وجود ندارد.

براساس رأی‌گیری داخلی که در حزب فهرست مشترک صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود رأی‌دهندگان مشارکت 52 تا 58درصدی داشته باشند.

شهروندان فلسینی ساکن سرزمین اشغالی، که شامل مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحیان می‌شوند، 20 درصد از جمعیت 6 میلیون نفری حائز شرایط رأی‌گیری را تشکیل می‌دهند که حدود 900 هزار نفر می‌شوند

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرده‌اند که طی چند هفته گذشته عوده، رهبر ائتلاف، پیوستن به ائتلاف به رهبری گانتز را در صورتی که شرایط مشخصی ارائه شود، می‌پذیرد؛ اما دیگر رهبران  فهرست مشترک چنین احتمالی را رد کرده‌اند.